کد خبر: ۱۳۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۶ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - 22 May 2018
بانکداری ایرانی ـ بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، شرکت های بیمه «آلیانس» ، «سوییس ری» و همچنین شرکت های بزرگ حمل و نقل دریایی «مرسک» و « ام اس سی» از بازار بیمه ایران خارج شدند .
 بانکداری ایرانی ـ  بعد از خارج شدن آمریکا از برجام، شرکت های بیمه «آلیانس» ، «سوییس ری» و همچنین  شرکت های بزرگ حمل و نقل دریایی  «مرسک»  و « ام اس سی»  از بازار بیمه ایران خارج شدند . 

خروج این شرکت ها از ایران نیاز به انتشار اوراق مالی ریسک را در بازار سرمایه ایران افزایش داده است . 

به گزارش بانکداری ایرانی ، خروج شرکتهای بیمه اروپایی در حالی رخ می دهد که اتحادیه اروپا قول های مساعدی برای حمایت از شرکتهای اروپایی داده است . 

شرکت های بیمه که بیشتر در زمینه های بیمه اتکایی با ایران همکاری داشتند در زمینه حمل و نقل دریایی و نفتکش ها فعال بودند هرچند  هنوز  خروج از انها هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد. سخنگوی شرکت آلیانز گفته، این شرکت منتظر خواهد ماند و هرگونه دستورالعملی را که اتحادیه اروپا و دولت آلمان صادر کنند مدنظر قرار خواهد داد. شرکت بیمه «سوییس ری» نیز اعلام کرده که  در حال ارزیابی تاثیر تصمیم آمریکا بر کسب و کارشان هستند تا با کمترین هزینه ایران را ترک کنند، اما سوال مهم این است که آیا خروج این شرک ها برای ایران خطر بزرگی محسوب می شود؟ 

برای پاسخ به این سوال باید گفت که ایران از دهه 80 میلادی یعنی زمان جنگ تحمیلی برای این وضعیت آمادگی داشته و با تاسیس صندوق بیمه اتکایی سعی کرده است که  خسارت احتمالی نفتکش ها را پوشش دهد . 

در ابتدای دهه 90 شمسی که تحریم ها علیه ایران شدت گرفته بود ایران با تزریق حدود یک میلیارد به این صندوق  خطرات احتمالی را کاهش داده بود .

ایران برای برون رفت از این بحران راه های دیگری را نیز پیش رو دارد . یکی از این راه ها توزیع این پوشش در بازار سرمایه است . بیمه مرکزی می تواند با انتشار اوراق بیمه اتکایی در بازار سرمایه ، این پوشش ها  را از سوی مردم مهیا سازد .

چندی پیش مدیرعامل بیمه البرز گفته بود که ابزارهای مالی جدید مانند اوراق ریسک  یا همان روش سرمایه گذاری جایگزین  می تواند فشار بر شرکت های بیمه اتکایی را کاهش دهد. 

بیمه مرکزی نیز در این زمینه موافقت های خود را اعلام کرده و پژوهشکده بیمه نیز گام های مثبتی در این زمینه برداشته است اما  ظاهرا آماده سازی مقدمات نرم افزاری و سخت افزاری آن زمان بر بوده و بعد از دوسال پس از مطرح شدن انتشار این اوراق، هنوز اتفاق تازه ای در این زمینه رخ نداده است .  

این در حالی است که در شرایط فعلی که شرکت های بیمه بزرگ بر خلاف  عرف جهانی درحال خالی کردن بازار ایران هستند باید  بیمه مرکزی در انتشار اوراق ریسک بیمه اتکایی اهتمام بیشتری به خرج داده و بار مالی این ریسک را از شرکت های بیمه اتکایی و صندوق ویژه کم کند لا جا دارد که بیمه مرکزی و دست اندارکاران انتشار این اوراق تعجیل کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: