کد خبر: ۱۳۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 12 May 2018
بانکداری ایرانی ـ امروز در نشستی در سندیکای بیمه گران مسائل مربوط به نرخ ارز و شرایط جدید به وجود آمده برای صنعت بیمه پس از یکسان سازی نرخ ارز بررسی شد.
بانکداری ایرانی ـ امروز شنبه 22 اردیبهشت ماه در سندیکای بیمه گران ایران نشستی با هدف بررسی راهکارهای مواجهه شرکت های بیمه ای با شرایط جدید بوجود آمده در بازار ارز در تهران برگزار شد. 

سید محمد علیپور دبیرکل سندیکای بیمه‌ گران ایران در این نشست گفت: ریسک‌های موجود در شرکت‌های بیمه ریسک های متواتر و پیش بینی شده است و تنها در برخی از موارد جزئیات را شامل نمی‌شود.

وی ادامه داد: اثرات نوسانات نرخ ارز متفاوت است برخی به صورت فوری مشاهده و برخی دیگر در طولانی مدت اثر بخشی خواهد داشت.

مدیرعامل بیمه پاسارگاد هم در این نشست گفت: صنعت بیمه در کشور تابع دریافت ارز مبادله ای است و پس از اخذ تاییدیه های لازم از سوی بانک و بیمه مرکزی نیازهای خود را در این بخش تامین و تابع مقررات ارزی و مبادلاتی هستند.  

معصوم ضمیری با اشاره به اینکه نیازهای اتکایی شرکت های بیمه می بایست از بازارهای بین المللی تامین شود گفت: در این راستا تاکنون مشکلات و موانعی وجود داشته است که در حال رفع آن هستیم و شرکت های بیمه می توانند نیازهای اتکایی را از طریق بازار ارز تهیه کنند. هم چنین باید قراردادی مشخص برای بیمه ها تدوین شود تا این شرکت ها در هنگام نوسان نرخ ارز زیان نبینند. 

وی ادامه داد: شرکت هایی که دارایی یا منابع ارزی دارند از تسعیر ارز بهره مند می شوند اما بدهی شرکت هایی که باید خسارت به ارز پرداخت کنند، افزایش می یابد. 

مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان نیز در این نشست گفت: افزایش نرخ ارز ممکن است در صورت های مالی مثبت باشد اما برای شرکت ها نقدینگی به همراه ندارد چرا که تنها دارایی ٣٧٠٠ تومانی آنها به ٤٢٠٠ تومان افزایش یافته است. 


محمد آسوده بیمه نامه های داخلی را به سه دسته بیمه نامه های ریالی، بیمه نامه های ارزی و بیمه نامه های با نرخ ثابت ارز تقسیم کرد و افزود: حق بیمه برخی از این بیمه نامه ها زودتر و برخی دیرتر به افزایش نرخ ارز حساسیت نشان می دهند. بر اساس قاعده نسبی و ماده ١٠ قانون بیمه، در صورتی که دارایی به کمتر از ارزش واقعی بیمه شده باشد، به تناسب خسارت کمتری دریافت می کند.

مجید کاظمی از کارشناسان صنعت بیمه در این نشست با اشاره به اینکه نوسان ارزی در حوزه بیمه نامه های انرژی و خدمات مهندسی بویژه نفت و گاز بر ارزش افزوده کالا اثر می گذارند گفت: این یک ریسک بزرگ است که به طور مستقیم بر عملکرد شرکت های بیمه اثر می گذارد بنابراین باید بیمه گذاران توجیه شوند و با اصلاح بیمه نامه ها، در زمان بروز حادثه و دریافت خسارت دچار مشکل نشوند.

وی تاکید کرد: بیمه ها در زمان بروز حادثه، باید خسارت وارد شده را بر مبنای نرخ روز پرداخت کنند که سبب تحمیل بدهی به بیمه ها می شود.

سیدامید میرآقازاده  هم که در صنعت بیمه صاحب نظر است در این نشست گفت: یکی از مشکلات تامین نقدینگی ارزی مورد نیاز، بیمه نامه هایی است که بر پایه ارز تدوین می شود. باید حق بیمه ها به نرخ روز به ارز مورد نظر پرداخت شود.

او توجه نکردن به این مشکل را به معنی منتقل کردن ریسک شرکت ها به بیمه ها دانست و تاکید کرد: باید این رویه را اصلاح کرد؛ زیرا وقتی حق بیمه بر مبنای نوسان 20 تا 30 درصدی بسته می شود اما نوسان 50 درصدی رخ می دهد، ناگزیر به اصلاح بیمه نامه ها هستیم.

کیوان پورشب عضو کمیسیون بانک و بیمه اتاق ایران هم در این نشست درباره تحولات بیمه کشور در سال‌های اخیر گفت: مهم‌ترین فاکتوری که در طول این سالها به آن کمتر پرداخته شده نقش بیمه در پیشبرد اقتصاد است. اگر رابطه مستقیم بیمه با بازار پول و سرمایه و بانک مرکزی ایجاد می‌شد مطمئنا مشکلات فعلی صنعت بیمه به حداقل می‌رسید.

غلامعلی غلامی هم از کارشناسان صنعت بیمه در این نشست از صندوقی گفت که در گذشته بیمه مرکزی برای پوشش ریسک ها و بیمه های اتکایی ایجاد کرده بود که به نظر می رسد با توجه به شرایط جدید کشور پس از خروج آمریکا از برجام و به ویژه در نرخ ارز نیاز است این صندوق احیاء شود. 

وی هم چنین تاکید کرد: در شرایط اضطراری، شرکت های بیمه باید رقابت های غیرحرفه ای را کنار گذاشته و از نگهداری ریسک نزد خود بویژه در بخش های انرژی پرهیز کنند.

به گزارش بانکداری ایرانی با توجه به نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر تمامی بازار‌های کشور تحت تاثیر قرار گرفته و صنعت بیمه نیز در این میان نه تنها مستثنی نیست بلکه باید بیمه گران شرایطی فراهم کنند تا این صنعت گرفتار نوساناتی از این قبیل نشده و در راستای اعتلاء این صنعت در کشور تلاش کنند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: