کد خبر: ۱۳۳۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 12 May 2018
بانكداري ايراني ـ شرکت های بیمه گری در ایران ، 16 حق بیمه صادر می کنند که تقریبا همه این موارد به فضای داخلی ایران مرتبط است و نیاز به بیمه گرهای خارجی ندارند، آنچه این شرکت ها را به خارج نیازمند می کند بیمه شرکت های بالادستی مانند پتروشیمی نفتی، کشتی رانی و معادن است .
 بانكداري ايراني  ـ  شرکت های بیمه گری در ایران ، 16 حق بیمه صادر می کنند که تقریبا همه این موارد به فضای داخلی ایران مرتبط است و نیاز به بیمه گرهای خارجی ندارند، آنچه این شرکت ها را به خارج از ایران نیازمند می کند بیمه شرکت های بالادستی مانند پتروشیمی نفتی، کشتی رانی و معادن  است که نیاز به بیمه  اتکایی خارجی دارد . 

به گزارش بانكداري ايراني  ، در سال های اخیر که همواره ایران تحت فشارهای بین المللی از جمله جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه بوده  است ، صنعت بیمه سعی کرده است که خود را با توجه به شرایط داخلی سرپا نگهدارد و در برخی مواقع بدون کوچکترین نیاز به دنیای خارج به وظایف خود بپردازد.  صنعت بیمه برای این منظور دو اقدام انجام داد تا وابستگی خود را به دنیای بیرون به حداقل برساند . 

صندوق بیمه اتکایی ایرانی
راه حل نخست،  تاسیس صندوق بیمه اتکایی  بود که حدود یک میلیارد دلار به این صندوق تزریق شد تا در صورت تحریم شرکت های بیمه گری وظیفه پوشش ریسک شرکت ها را بر عهده داشته باشد . این صندوق در دوران جنگ راه اندازی شد و توانست در بحبوحه جنگ به داد کشتی های ایرانی برسد و ریسک آنها را پوشش دهد. 

کنسرسیوم بیمه گری 
راه دوم ،  تشکیل کنسرسیومی بود که از سوی شرکت های بیمه راه اندازی شد تا بتوانند مبالغ سنگین خسارتهای احتمالی را پوشش دهند . نمونه هایی مانند کشتی سانچی ، پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی رازی از جمله اتفاقاتی بودند که شرکتهای بیمه با کنسرسیوم توانستند خسارت آن را پرداخت کنند . 

در سالهای 89 و 90 که تحریم ها علیه کشتیرانی بر قرار شد ، بیمه مرکزی درصدد ایجاد کنسرسیومی از شرکت های بیمه برآمد تا  به گونه ای که به صورت متحد صنعت کشتیرانی را تحت پوشش قرار دهد و در این زمینه موفق بوده است . 

حضور پررنگ اروپایی ها  در صنعت بیمه ایران 
از دیگر رخدادی که سبب می شود تا برجام بر صنعت بیمه تاثیر چندانی نداشته باشد مساله حضور اروپا و شرکت های معتبر اروپایی در صنعت بیمه ایران است . در حال حاضر ، از ظرفیت اتکایی دنیا، 60 درصد در اختیار آمریکا، 30 درصد در اختیار اروپا و چیزی حدود 4 درصد در خاورمیانه و کشورهای اطراف آن است. 

همانطور که در روزهای اخیر مطرح شد ، اروپا برخلاف امریکا با قاطعیت اعلام کرد که در برجام می ماند . در حال حاضر شرکت های بیمه گری مانند اسکالد در بازار بیمه ایران فعال هستند و به راحتی از این بازار  خارج نمی شوند . 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: