کد خبر: ۱۳۳۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 11 May 2018
بازار سرمایه هفته گذشته را با گشایش نخستین مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس، انتشار گزارش فدراسیون بورس های اروپا-آسیایی (فیاس) درباره کسب رتبه نخست معاملات سال2016 از سوی بورس تهران و پیامدهای تصمیم آمریکا درباره توافق هسته ای برجام پشت سر گذاشت.
بازار سرمایه هفته گذشته را با گشایش نخستین مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس، انتشار گزارش فدراسیون بورس های اروپا-آسیایی (فیاس) درباره کسب رتبه نخست معاملات سال2016 از سوی بورس تهران و پیامدهای تصمیم آمریکا درباره توافق هسته ای برجام پشت سر گذاشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شاخص بورس در نخستین روز خروج آمریکا از برجام و آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) با رشد 85 پله ای، در جایگاه 93 هزار و 691 واحدی قرار گرفت.
در معاملات چهارشنبه 2 میلیارد و 37 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و 663 میلیارد ریال در 66 هزار و 816 نوبت داد و ستد شد.
شاخص فرابورس (آیفکس) نیز با افت هشت واحدی در جایگاه یک هزار و 69 واحدی قرار گرفت.
در معاملات چهارشنبه فرابورس، بیش از 286 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 12 میلیارد ریال در 28 هزار نوبت خرید و فروش شد.

** واکنش بازار سرمایه به خروج آمریکا از برجام
توافق هسته ‌ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بیست و سوم تیرماه سال 1394 (چهاردهم ژوئیه 2015) در وین بین نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، اتحادیه اروپا و گروه 1+5 شامل انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه، چین و آلمان امضا شد.

با اجرای برجام از دی ماه 1394، مقام های ایرانی بارها به کارشکنی های طرف مقابل بویژه آمریکا برای اموری مانند ارتباط های مالی و تجاری اعتراض کرده اند.

«دونالد ترامپ» که از بهمن سال 1395 به عنوان رییس جمهوری آمریکا بر سر کار آمده است، شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج این کشور از برجام را اعلام کرد.
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یکشنبه گذشته در حاشیه گشایش نخستین مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس گفت: با توجه به توان بالای سودآوری بازار سرمایه، درباره پیامدهای خروج احتمالی آمریکا از توافق هسته ای برجام نگرانی خاصی نداریم.

«شاپور محمدی» در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در صورتی که سرمایه گذاران پس از خروج آمریکا از برجام به کمک نیاز داشته باشند، صندوق تثبیت بازار سرمایه مطابق ماده 28 قانون رفع موانع تولید از بازار حمایت می کند.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآوری کرد: وقتی ترامپ رییس جمهوری آمریکا شد، در مصاحبه ای اعلام کردم تاثیر حضور وی بر بازارها بلندمدت نخواهد بود و دیدیم که در ادامه، بازار رشد زیادی را تجربه کرد.

محمدی گفت: در پی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام اگر تاثیر محدودی نیز اتفاق بیفتد، با تحلیل منطقی به مصاف آن می رویم و فراموش نمی کنیم نظیر چنین مسائلی در گذشته نیز اتفاق افتاده و کشور توانسته است روابط بین المللی خود را حفظ کند.

«در بحث ارتباطات بانکی و ارتباطات بین المللی بازار پول نیز نظام پولی کشور تمهیداتی اندیشیده است و نگرانی خاصی وجود ندارد».
وی تاکید کرد در بازار سرمایه، توان سودآوری شرکت ها تعیین می کند در بلندمدت به چه سمت و سویی می روند اما تاثیر حرکت هایی مثل خروج آمریکا از برجام کوتاه مدت است.

** توقف و بازگشایی نمادهای بورس ایران با استاندارد جهانی مطابق است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پارسال اصلاح ساختاری بازار سرمایه با کاهش نمادهای بسته از 70 به حدود 15 مورد همراه بود و امروز توقف و بازگشایی هر نماد با استانداردهای جهانی مطابقت دارد.
محمدی در آیین گشایش نخستین مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس افزود: حجم صندوق های سرمایه گذاری از صفر در چند سال گذشته به 160 هزار میلیارد تومان رسید و فرهنگ سازی برای آن ادامه دارد.
وی یادآوری کرد: اورق بدهی نیز در سال های 1395 و 1396 گسترش زیادی پیدا کرد که برای کشف نرخ های غیردستوری بسیار مهم است.

** مدیر یک مرکز بورسی: شایعه سازان بر امواج کوتاه مدت سوارند
رییس هیات مدیره مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس تصریح کرد: شایعه سازان بر امواج کوتاه مدت سوارند و فعالان بورس با تصمیم گیری بلندمدت، شایعه ها را بی اثر می کنند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حمید آذرخش» در آیین گشایش نخستین مرکز مشاوره سرمایه گذاری بورس افزود: تاکنون برای افرادی که زمان کافی برای حضور در بورس نداشتند، برنامه ای ارایه نمی شد؛ در حالی که استرس در بورس کشنده است و برخی اوقات موجب تصمیم های غیرمعقول می شود.
آذرخش ادامه داد: سهم اقتصاد ایران از «نسبت ارزش دارایی‌ صندوق‌های سهامی به تولید ناخالص داخلی» فقط نیم درصد است، در حالی که این سهم در کشورهای پیشرفته حتی به بیش از 100 درصد می رسد.
«اگر بخواهیم اقتصاد را بهبود داده و در زمره کشورهای پیشرفته و توسعه یافته قرار بگیریم، باید این سهم را افزایش دهیم که مراکز سرمایه‌گذاری در بورس به همین دلیل شکل می گیرند».

** واکنش های کوتاه مدت بازار سرمایه به ریسک های سیاسی 
به گزارش تارنمای بازار سرمایه، مدیرعامل کارگزاری بانک سامان پیش بینی کرد با خروج آمریکا از برجام احتمال دارد دلار باز نوسان داشته باشد که برای بازار سرمایه اتفاق بدی نیست؛ زیرا بخش قابل توجهی از شرکت های حاضر در بازار سرمایه صنایع صادرات محورند و از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند.

** بورس تهران بیشترین معاملات سال2016 فدراسیون بورسی اروپا-آسیا را داشت
دبیرخانه فدراسیون بورس های اروپا-آسیایی (فیاس)* اعلام کرد: بورس تهران از نظر عملکرد معاملاتی در سال 2016 با معاملاتی به ارزش 20 میلیارد یورو در جایگاه نخست قرار گرفت.
دبیرخانه فدراسیون بورس های اروپا-آسیایی (فیاس) نخستین گزارش کارآمدی کسب و کار اعضا را بر اساس عملکرد مالی سال 2016 منتشر کرد که بر اساس آن، بازار ایران با حدود 400 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی بزرگ ترین اقتصاد و از نظر جمعیتی پس از مصر دارای دومین جایگاه است.
در دوره مورد بررسی، بورس تهران با 325 شرکت پذیرش شده دارای بیشترین ناشران بورسی در میان اعضای فیاس معرفی شد.
همچنین بورس تهران با حدود 100 میلیارد دلار ارزش بازار پس از بورس ابوظبی، دومین جایگاه را به خود اختصاص داد.

** بازار بدهی، مسیر تامین مالی بخش مولد اقتصادی
نخستین مدیر عامل شرکت فرابورس ایران عملکرد بازار بدهی را با عمر کمتر از یک دهه را قابل قدردانی دانست و گفت: در هفت تا هشت سال اخیر نزدیک به 14 درصد نقدینگی کل کشور جذب بازار بدهی شده است. 
«مصطفی امیدقائمی» اضافه کرد: در کمتر از یک دهه بازار سرمایه از طریق بازار بدهی توانسته است 14 درصد نقدینگی مردم را جذب کند.

** رشد 57 درصدی تامین مالی بازار اولیه و ثانویه
مدیر گروه بازارها و ابزارهای مالی مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 1396، تامین مالی بازار اولیه و ثانویه در بازار سرمایه به مبلغی حدود 829 هزار میلیارد رسید که نسبت به زمان مشابه در سال 1395، رشدی 57 درصدی را از خود نشان داد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: