کد خبر: ۱۳۳۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 10 May 2018
هرچند تصمیم رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، با واکنش منفی بازارهای سرمایه روبرو شد، اما برای برخی از بخش‌ها خبر بسیار خوبی بود؛ اسلحه سازان!
هرچند تصمیم رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، با واکنش منفی بازارهای سرمایه روبرو شد، اما برای برخی از بخش‌ها خبر بسیار خوبی بود؛ اسلحه سازان!

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از راشاتودی، هرچند تصمیم رییس‌جمهور دونالد ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، با واکنش منفی بازارهای سهام روبرو شد، اما برای برخی از بخش‌ها خبر بسیار خوبی بود؛ اسلحه سازان!

همین که ترامپ اعلام کرد کشور خود را از توافقی خارج می‌کند که به موجب آن تحریم‌های ایران تعلیق شده بود، قیمت سهام تمام تولیدکنندگان بزرگ اسلحه آمریکا، جهش کرد.

سهام نورتراپ گرومن بزرگترین جهش را داشت و این شرکت هوافضا و تکنولوژی دفاعی، توانست این سودها را حفظ کند. بعد از بیانیه ترامپ، سهام این شرکت بیش از ۱۲ واحد یا ۳.۸ درصد جهش کرده است.

سهام لاکهید مارتین ۶.۴ واحد یا ۲ درصد بالا رفت، درحالی که رایتئون ۵.۳ واحد یا ۲.۵۵ درصد جهش کرد.

بوئینگ هم بیش از ۳ واحد بالا رفت اما نتوانست در ادامه این سودها را حفظ کند. با این همه در مقایسه با قیمت قبل از بیانیه ترامپ، سهام بوئینگ همچنان ۲ واحد بالاتر قرار دارد.

بالا رفتن قیمت تنها محدود به تولیدکنندگان اسلحه نبود و قیمت‌های نفت هم بیش از ۳ درصد جهش کردند و به بالاترین قیمت خود از سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده است.

آخرین افزایش قیمت‌ها ادامه افزایش قیمت سهام تولیدکنندگان اسلحه از موقعی است که ترامپ به ریاست‌جمهوری رسید و و وعده داد هزینه‌کردهای نظامی را به شکلی تاریخی افزایش خواهد داد. از اول ژانویه امسال تا کنون سهام نورتاپ گرومن، رایتئون و بوئینگ همگی بیش از ۲۰ واحد افزایش یافته‌اند.

این افزایش قیمت‌ها تا حدود زیادی با جهش قیمت سهام اسلحه‌سازی پس از چند حرکت نظامی ترامپ، شامل حمله به مواضع دولت سوریه در ماه آوریل و تعیین جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی در ماه مارچ، مرتبط است. به دنبال حمله به سوریه، ارزش بازار بوئینگ، لاکهید مارتین، نورتراپ گرومن و شرکت هوافضای جنرال داینامیکس، نزدیک به ۵ میلیارد دلار بالا رفته است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: