کد خبر: ۱۳۲۷۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۴۹ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 05 May 2018
بانكداري ايراني ـ بانک صادرات، در یازده ماهه سال 96، بالغ بر 882 هزار میلیارد ریال انواع تسهیلات پرداخت کرده است این در حالی است که این بانک، در 12 ماهه سال 95، کمتر از 831 هزار ملیارد ریال به مشتریانش تسهیلات داده بود.
 بانكداري ايراني  ـ بانک صادرات، در یازده ماهه سال 96، بالغ بر 882 هزار میلیارد ریال انواع تسهیلات پرداخت کرده است این در حالی است که این بانک، در 12 ماهه سال 95،  کمتر از 831 هزار ملیارد ریال به مشتریانش تسهیلات داده بود. 

به گزارش بانكداري ايراني  بخش های تولیدی ـ صنعتی و مرتبط با فضای کسب و کار عمده ترین و مهم ترین مخاطبان و مشتریان این تسهیلات بوده اند که توجه بانک صادرات را به این بخش بیش از پیش نشان می دهد. تقویت بازارهای تولیدی و حمایت از صنایع کوچک و بزرگ همواه مورد تامید مسئولان بانک صادرات بوده است.  

بانک صادرات ایران در سال 96 از برنامه های خود در حوزه تسهیلات پیشی گرفته تا جایی که تنها در 5 ماهه نخست این سال با ثبت رقم 834 هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی، رکورد سال 95 را شکسته است. همچنین در یازده ماهه نخست سال 96 این بانک با پرداخت عدد 882 هزار و 40 میلیارد ریال تسهیلات، توانست بیش از 98 هزار و 642 میلیارد ریال درآمد کسب کند که در نوع خود نسبت به دیگر بانک ها رقم قابل توجهی است. 

تسهیلاتی برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقاء تولید 
«مشارکت مدنی» هدف و سرفصل تسهیلات اعطایی بانک صادرات در سال 96 به مشتریان بوده است. این سرفصل از جمله روش هایی است که بر اساس آن؛ بانک با اشخاص حقیقی و حقوقی وارد معامله شده و نیازهای مالی آنان را تأمین می کند. در واقع اشخاص حقیقی یا حقوقی که بخواهند برای تأسیس یا توسعه یا ادامه فعالیت های تولیدی‏، بازرگانی و یا خدماتی خود با بانک قرارداد مشارکت مدنی منعقد کنند همانند متقاضی تسهیلات مضاربه بایستی علاوه بر اطلاعات هویتی، اطلاعاتی چون‏ موضوع مشارکت‏، میزان سرمایه مورد نیاز، سهم سود پیشنهادی حداکثر مدت مشارکت‏، پیش‏بینی هزینه ها‏ و وثیقه‏ای که برای ضمانت حسن اجرای کار به بانک می‏سپارد را در اختیار بانک بگذارد.

در ادامه بانک با بررسی اطلاعات مذکور و تعیین میزان کل سرمایه مورد نیاز مشارکت مدنی‏، سهم بانک و شریک در سرمایه اولیه‏، نسبت سود شریک و بانک و سایر ضوابطی که در این امر برای بانک معین شده در صورت وجود توجیه کافی اقتصادی با درخواست مشتری موافقت و اقدام به انعقاد قرارداد با وی می کند.

تحقق بانکداری بدون ربا 
«تسهیلات فروش اقساطی» سرفصل بعدی است که در فهرست فعالیت های بانک صادرات در حوزه اعطاء تسهیلات در بالای جدول قرار دارد. این سرفصل در راستای اقدام بانک صادرات با محوریت بانکداری بدون ربا است. بانک صادرات؛  امسال 163 هزار و 536 میلیارد ریال وام فروش اقساطی پرداخت کرده است.
اما درباره بانکداری بدون ربا باید گفت: به موجب قانون عملیات بانكی بدون ربا، بانك می تواند به منظور ایجاد تسهیلات لازم برای گسترش امورات مردم مانند مسكن، واحدهای مسكونی ارزان قیمت را كه مستقیماً یا از طریق اعطای هریك از انواع تسهیلات بانكی توسط آنها احداث شده باشد، منحصراً بنا بر درخواست كتبی و تعهد متقاضیان مبنی بر خرید اینگونه واحدها، به صورت اقساطی به آنها به فروش برساند. بانک صادرات در راستای بانکداری اسلامی بالغ بر 60 هزار و 776 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به شهروندان اعطا کرد. 

رتبه های بعدی تسهیلات اعطایی  
جایگاه دیگر تسهیلات اعطایی بانک صادرات نیز در اختیار «تسهیلات  ارزی» با رقم 60 هزار و 776 میلیارد ریال، «مضاربه» با رقمی در حدود 44 هزار و 863 میلیارد ریال، «خرید دین» به مبلغ 39 هزار و 76 میلیارد ریال و «جعاله»  به مبلغ 15 هزار و 121 میلیارد ریال قرار دارد.
 
اما مبلغ سپرده های جمع آوری شده بانک صادرات در سال 96 چقدر بوده است؟ 
در پاسخ به این سئوال نیز باید گفت بانک صادرات در 11 ماهه سال 96 ، 1200 هزار میلیارد ریال سپرده با سرفصل های قرض الحسنه، کوتاه مدت، کوتاه مدت ویژه، بلند مدت، کوتاه و بلند مدت ارزی افتتاح حساب کرده است اما در این میان باید در نظر داشت که این عدد در کل سال 95 به 1150 هزار میلیارد ریال رسیده بود، قطعا شاخص جمع آوری سپرده ها در بانک صادرات ایران در کل سال 96 از عدد اعلام شده یعنی 1200 هزار میلیارد ریال خواهد گذشت و رشد قابل توجهی به خود اختصاص می دهد. البته در فهرست برترین سپرده های این بانک باید گفت سپرده های بلند مدت با عدد 416 هزار و 141 میلیارد ریال در صدر جدول سپرده های بانک صادرات قرار دارد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: