کد خبر: ۱۳۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۳ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 23 April 2018
مدیرعامل بانک توسه صادرات با ارزیابی نقش بانک ها و بازار سرمایه در حمایت از کالای ایرانی از طریق تامین مالی شرکت های داخلی،روش های حمایتی نظام بانکی از شرکت های کوچک و متوسط را تشریح کرد.
مدیرعامل بانک توسه صادرات با ارزیابی نقش بانک ها و بازار سرمایه در حمایت از کالای ایرانی از طریق تامین مالی شرکت های داخلی،روش های حمایتی نظام بانکی از شرکت های کوچک و متوسط را تشریح کرد.

علی صالح آبادی به سنا گفت: در قانون بودجه 97 یارانه سود تسهیلات و مشوق های صادراتی، بیش از هزار میلیارد تومان دیده شده که اگر شرکت ها از این رقم استفاده کنند حتما مفید خواهد بود. بهتر است با بازاری 80 میلیونی که برای هر تولید کننده و صادر کننده ای جذاب خواهد بود، به جای اینکه بازار مصرف در اختیار واردکنندگان کالای خارجی قرار بگیرد ، این کالاها تولید و روانه بازار شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه می خواهیم در دنیا رقابت کنیم لذا کالایی که تولید می کنیم باید دو خاصیت داشته باشد و آن هم کیفیت خوب و قیمت مناسب است. اگر کالایی این دو ویژگی را داشته باشد می تواند صادراتی باشد و کالایی که صادراتی باشد، تبعاً در داخل هم مورد توجه قرار می گیرد. از طرفی از آنجا که هم نظام بانکی و هم بازار سرمایه تامین مالی تولیدکنندگان را به عهده دارند،نقش آنها در حمایت از کالای ایرانی از مجرای تامین مالی بسیار مهم است.

رئیس سابق سازمان بورس درخصوص حمایت نظام بانکی از شرکت های کوچک و متوسط هم که بخش اعظمی از اشتغال را در اختیار دارند، گفت: در این زمینه چند اقدام داریم، یکی اینکه تسهیلات با نرخ ارزان بدهیم.به صادرکنندگان تسهیلاتی از محل منابع صندوق توسعه ملی با نرخ 11 درصد اعطا می کنیم.روش دیگر این است که منابع بانک و صندوق تلفیق و به صورت تلفیقی پرداخت شود که آن هم با نرخ 14 درصد به صادرکنندگان پرداخت می شود. منابع بانک هم بین 16 تا 18 درصد است. لذا در صورتی که یک صادر کننده بر اساس سیستم رتبه سنجی بانک، رتبه A را دریافت کند، خوش حساب باشد و صادرات بیشتری داشته باشد می تواند از تخفیفاتی استفاده کند و نرخ آن به 16 درصد نزدیک می شود.

صالح آبادی ادامه داد: علاوه بر این سال 97 در قانون بودجه،یارانه سود و مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است. بر اساس دستورالعمل سازمان توسعه تجارت، صادر کنندگان حائز شرایط به بانک معرفی می شوند و می توانند تا 6 درصد یارانه سود بگیرند. به این صورت که اگر صادر کننده ای از بانک با نرخ 18 درصد تسهیلات گرفته، پس از کاهش 6 درصدی، 12 درصد می پردازد. یا اگر با نرخ 16 درصد تسهیلات گرفته باشد پس از کاهش 6 درصدی، 10 درصد باید بپردازد.البته همانطور که گفته شد صادرکنندگان باید شرایط دستورالعمل سازمان توسعه تجارت را داشته باشند مثلا ارزش افزوده بیشتری داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد سال جاری با توجه به بودجه خوبی که در سال 97 در قانون گذاشته شده، امکان خوبی داشته باشیم که تخفیفاتی تا 6 درصد یارانه سود را به تولید کنندگان پرداخت کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: