کد خبر: ۱۳۱۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 22 April 2018
بانكداري ايراني ـ درماه های اخیر، نوسانات قیمت ارز سبب شد تا موضوع بیمه نواسانات ارز مجددا مطرح شود. مساله ای که با وجود تصویب هیات وزیران ، مورد مخالفت جدی رییس کل بیمه مرکزی قرارگرفت.
بانكداري ايراني  ـدرماه های اخیر، نوسانات قیمت ارز سبب شد تا موضوع بیمه نوسانات ارز مجددا مطرح شود. مساله ای که با وجود تصویب هیات وزیران ، مورد مخالفت جدی رییس کل بیمه مرکزی قرارگرفت. 

به گزارش بانكداري ايراني  ، در اغلب پورتاپل های شرکت های بیمه گری،  بخشی وجود دارد که نشان می دهد بیمه ارز از جمله بیمه نامه های صادره آنهاست . 

به عنوان نمونه یکی از بزرگترین بیمه ای، شرکت بیمه ارزی است که این بیمه نامه را تحت لوای بیمه آتش سوزی انجام می دهد در سایت این شرکت آمده است:« در معاملات بین المللی پرداخت ثمن غالباً به روش L/C و بر اساس تبادل اسناد تجاری صورت گرفته و تحقق آن مستلزم گذشت زمان نسبتاً طولانی می باشد که در این میان ممکن است بواسطه عدم ثبات اقتصاد جهانی و به تبع آن افزایش نرخ ارز هزینه های مترتبه بر واردات مواد اولیه و همچنین صادرات محصولات افزایش یافته و وارد کنندگان و صادر کنندگان متحمل هزینه های غیرقابل پیش بینی از نوسان نرخ ارز گردند. با ارائه این پوشش تبعی بیمه گزاران عمده و صاحبان صنایع بزرگ کشور که دارای بیمه آتش سوزی نزد این شرکت باشند می توانند نوسانات نرخ ارز مربوط به مواد اولیه خریداری شده و یا محصولات صادراتی خود را وفق شرایط ویژه ای تحت این پوشش قرار دهند.»

فروش بیمه نامه نوسانات ارزی ، در حالی در بین شرکت های بیمه مطرح است که در بیمه مرکزی چنین رشته بیمه گری وجود ندارد. بیمه مرکزی رشته های بیمه گری را بیمه آتش سوزی ، باربری، اتومبیل، مهندسی، هواپیما، دام ، بیمه انفجار اتمی، تعطیلی کارخانجات، سرقت ، زندگی ، حوادث ، درمانی و مسئولیت را در سایت خود معرفی کرده و  این رشته ها نیز از سوی شرکتهای بیمه صادر می شود . 

مخالفت ریس کل بیمه مرکزی 
این اتفاقات در حالی رخ می دهد که رییس کل بیمه مرکزی  طی روزهای اخیر مخالفت جدی خود را در خصوص بیمه نوسانات ارزی مطرح کرد.  همتی در این رابطه اظهار کرد: «بیمه نوسانات نرخ ارز مفهومی ندارد و در هر جای دنیا هم که هست به صورت بازارهای آتی در نظر گرفته می‌شود، یعنی نوسانات بازار ارز را باید در مجموعه بازارهای سرمایه پوشش دهیم. درهیچ جای دنیا نوسانات نرخ ارز را بیمه نمی‌کنند و هر کسی هم که می‌گوید می‌شود بیمه کرد، نمی‌تواند این کار را انجام دهد. نوسانات نرخ ارز فقط در بازارهای مشتقه بورس پوشش داده می‌شود.»

مصوبه دولت  چه می شود ؟ 
این مخالفت های رییس کل بیمه مرکزی در حالی منتشر می شود که هیات دولت در سال 94  بیمه نواسانات ارز را مصوب و به زیرمجموعه های خود ابلاغ کرد  و معلوم نیست تکلیف این مصوبه با وجود مخالفت همتی چه می شود. چرا که هیات وزیران در جلسه هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری، به پیشنهاد مجمع عمومی صندوق ضمانت صادرات ایران و به استناد ماده ۷ قانون چگونگی اداره صندوق ضمانت صادرات ایران، چگونگی بیمه‌نامه پوشش نوسان نرخ ارز را تعیین کرد.  
بر این اساس تصویب نامه شماره 123424/ت 51733 ه مورخ 22 آذرماه 1394 به شرح ذیل اصلاح شد:« 1- متون زیر به عنوان بندهای (ق) و (ک) به ماده (1) اضافه می شود: ق- بیمه نامه پوشش نوسان نرخ ارز جهت صادرات: این بیمه‌نامه با دوره اعتبار حداکثر شش ماهه، کاهش ۳ الی ۳۵ درصدی نرخ ارز مربوط به کالاهای صادراتی را پوشش می‌دهد. ک- ضمانت نامه/بیمه نامه اعتباری خاص پروژه های صادرات محور: سند تعهدآوری که با هدف تسهیل تامین مالی یا پوشش ریسک پروژه های سرمایه گذاری برای صادرات کالاها و خدمات به نفع اعتباردهندگان داخلی و خارجی و یا سایر ذی نفعان پروژه صادر می‌شود.» این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است. 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: