کد خبر: ۱۳۱۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - 22 April 2018
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از شرکت های دانش بنیان در تولید کیفی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه های سراسر کشور را از بهترین دستاوردهای این معاونت و مصداقی مناسب در ترویج و استفاده از کالاهای ایرانی عنوان کرد.
 بانكداري ايراني ـ مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حمایت از شرکت های دانش بنیان در تولید کیفی تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه های سراسر کشور را از بهترین دستاوردهای این معاونت و مصداقی مناسب در ترویج و استفاده از کالاهای ایرانی عنوان کرد.

دکتر حسام زند حسامی روز شنبه در گفت و گو با  ایرنا، در اشاره به برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران که تاکنون پنج دوره آن برگزار شده است، این نمایشگاه را از جمله دستاوردهای بزرگ دفتر دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری دانست و گفت: در واقع بسیاری از شرکت های دانش پایه و دانش بنیان محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری بالا تولید می کردند که همین محصولات می توانست مورد استفاده مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاهی کشور باشد.
وی با بیان این که پیش از این مشابه این محصولات آزمایشگاهی ساخته شده از سوی شرکت های دانش بنیان از خارج کشور تامین می شد، افزود: معاونت علمی در اقدامی استراتژیک از یک سو با ایجاد یک بستر و پلتفرم، شرکت های دانش بنیان را که قادر به ساخت تجهیزات آزمایشگاهی شده اند مورد حمایت خود قرار داد و از طرفی به مراکز علمی اعلام کرد که برای خرید محصولات ساخت شرکت های دانش بنیان داخلی به دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی یارانه 50 درصدی خرید اعطا می کند که این اقدام مشوقی برای خرید جنس باکیفیت ایرانی از سوی دانشگاه ها شد.
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که بی اعتمادی از مهمترین عوامل نخریدن جنس ایرانی است، گفت: بسیاری از مردم در حال حاضر فکر می کنند جنس خارجی بهتر و نشانه برتر بودن است که البته باوری هم درست و هم نادرست است.
وی ادامه داد: در برهه هایی صاحب تکنولوژی نبودیم و کشورهای خارجی مالکان فناوری بودند به طوری که مجبور به واردات بوده ایم و از طرفی نیز بسیاری از کالاهای خارجی کیفیت محصولات ساخت داخل را ندارند.

**ساخت 10 هزار محصول در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی در ادامه اظهارکرد: نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی 'ایران ساخت' پنج سال پیش با 55 شرکت و تعداد اندکی محصول آغاز به کار کرد که در حال حاضر این شرکت ها به نزدیک 500 شرکت افزایش یافته اند و بالغ بر 10 هزار محصول دانش بنیان در حوزه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی از جمله مواد، عمران، مکانیک، شیمی، آب و خاک در کشور تولید می شود.
زندحسامی گفت: امروز نتیجه و حاصل توجه به حوزه دانش بنیان در بخش تجهیزات آزمایشگاهی آن است که شرکت هایی ایجاد شده اند که با 10 تا 15 نفر نیرو شروع به کار کرده اند و هم اکنون تعداد نیروهای خود را به بیش از 150 نفر رسانده و بالغ بر 15 میلیارد تومان فروش دارند که خود اذعان دارند اگر حمایت های معاونت علمی نبود، اینگونه پیشرفت نمی کردند. 
مدیرکل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی افزود: ضمن اینکه از طرفی دانشگاهی ها را داشتیم که تمام محصولات آزمایشگاهی آنان برندهای آلمانی، ژاپنی، و آمریکایی داشت اما در حال حاضر از جنس ایرانی استفاده می کنند و این به طور حتم مصداق بسیار خوب اعتماد به جنس ایرانی است.
وی ادامه داد: هرچند البته در میان تولیدات، محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی شرکت های دانش بنیان داخلی جنس ضعیف نیز وجود داشته و ساخته شده است اما در این پنج سال تجربه ما می توانیم ادعا کنیم که می توانیم 50 شرکت ایرانی را از بین 500 شرکت نام ببریم که محصولات آنها در این حوزه می تواند با جنس خارجی خود رقابت کند. برنامه امسال ما نیز این است که این شرکت های کوچک را تجمیع کرده و ذیل شرکت های بزرگ دارای بازدهی بهتر قرار دهیم. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: