کد خبر: ۱۳۱۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - 20 April 2018
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح سرمازدگی در باغات کشور بسیار وسیع بوده است و خسارات باغدارانی که بیمه نبودند از بودجه ستاد بحران استانها پرداخت می شود.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح سرمازدگی در باغات کشور بسیار وسیع بوده است و خسارات باغدارانی که بیمه نبودند از بودجه ستاد بحران استانها پرداخت می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم،محمد علی طهماسبی با اشاره به اینکه باغات مناطق شرق، غرب ، شمالغرب ، کردستان، تهران، قزوین ، البرز و زنجان از بارش و سزمازدگی های اخیر  خسارت زیادی دیده است اظهارکرد: بارش برف و سرما در اواخر فروردین بی سابقه بوده و این پدیده آب و هوایی به سرشاخه ها و بخش های گلدهی درختان میوه در باغات آسیب جدی وارد کرده است.

وی تاکید کرد:​ میزان دقیق خسارات هنوز برآورد نشده است اما کارشناسان کشاورزی در مناطق مختلف کشور شرایط باغات را در مناطق مختلف برآورود می کنند.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در برخی مناطق سرما و بارش برف و در پی آن یخ زدگی، پوست درختان را کنده است.

طهماسبی افزود: ​از آنجا که درختان میوه در شرایط فعال و گل دهی بودند در برخی مناطق بارش برف بی موقع، فاجعه آفریده و میوه و گل را از بین برده است.

وی گفت: برف و سرما به انواع درختان میوه آسیب زده است و محدود به یک محصول یا میوه خاص نبوده است و گستردگی دارد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی افزود: سرما و برف بی موقع در برخی میوه ها مانند انگور محصول را از بین برده و در میوه های دانه دار حتی محصول سال آینده را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

طهماسبی درباره نحوه پرداخت خسارات سرمازدگی گفت: کشاورزانی که باغ خود را بیمه کرده اند خسارات را از صندوق بیمه کشاورزی دریافت می کنند و مابقی که باغ آنها بیمه نبود با مراجعه به ستاد بحران استان خود پس از برآورد خسارات و تایید گزارش کارشناسان می توانند از تسهیلات ارزان و شرایط استمهال وامها بهره مند شوند.

وی درباره شرایط باغات مرکبات در استانهای شمالی افزود: بارش برف در ارتفاعات این مناطق بوده بنابراین سرما تاثیری در باغات این مناطق که در دشت واقع است نداشته است.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از ارائه تسهیلات ارزان برای اجرای طرح سایه بان به منظور جلوگیری از خسارات ناشی از تغییرات آب و هوایی در باغات کشور خبر داد و گفت: با استفاده از سایه بان علاوه بر جلوگیری از سرمازدگی و آفتاب سوختگی سرشاخه ها شکوفه ها و محصولات باغی، میزان مصرف آب 30 درصد کاهش می یابد.

طهماسبی افزود: تمام تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح سایه بان و تجهیزات بخاری های پلار و دمنده ها در صنایع داخلی تولید می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: