کد خبر: ۱۳۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۷ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - 18 April 2018
مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه گاز طبیعی را می‌توان وارد بورس کرد، گفت: پیشنهاداتی به شرکت ملی گاز داده‌ایم و امیدواریم فاز مطالعاتی را شروع کنیم.
بانكداري ايراني  - مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه گاز طبیعی را می‌توان وارد بورس کرد، گفت: پیشنهاداتی به شرکت ملی گاز داده‌ایم و امیدواریم فاز مطالعاتی را شروع کنیم.


به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلی حسینی در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت حضور سرمایه گذاران خارجی در بورس انرژی، اظهار کرد: تعداد کد‌های معاملاتی خارجی برای معامله در بورس انرژی رو به افزایش است.

وی، اظهار کرد: نگاه برخی از دستگاه‌های حاکمیتی به انتشار اوراق ارزی مقطعی است و در بخش‌هایی از زمان نسبت به انتشار این اوراق اقبال نشان داده‌اند؛ اما باید توجه کرد که حتما اجرای این سیاست پایدار باشد.

حسینی ادامه داد: انتشار اوراق بهادار ارزی این امکان را می‌دهد سرمایه گذاران خارجی و علاقه‌مندان داخلی به مشارکت و سرمایه‌گذاری با هدف هجینگ بتوانند به جای ورود به خرید ارز فیزیکی در این اوراق وارد شوند.

مدیرعامل بورس انرژی، گفت: ۱۰ فرآورده از پالایشگاه نفت آبادان در بورس انرژی پذیرش شده و عرضه آنها از هفته آینده آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول با  تأکید بر اینکه کد‌های معاملاتی خارجی برای معامله در بورس انرژی رو به افزایش است، تصریح کرد: دارندگان مصارف بالای ۵ مگاوات می‌توانند به صورت مستقیم از نیروگاه‌ها خرید برق داشته باشند؛ این موضوع در اواخر سال ۹۶ عملیاتی شد.

حسینی افزود: در بخش فرآورده‌های صادراتی انرژی نسبت به سال ۹۵ کد‌های معاملاتی رشد ۶۰ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بانک‌های بزرگ راهکار‌هایی را در حوزه معامله نفت خام در بورس انرژی ارایه کرده اند، ولی دولت باید تصمیم گیری کند و اکنون ابتدای سال هستیم و مناسب است در این رابطه کار را پیش برد.

به گفته حسینی، امکان صادرات همه فرآورده‌های نفتی از سوی خریداران خارجی در بورس انرژی وجود دارد و تاکنون به دوازده کشور صادرات داشتیم. این در حالی است که نفت از طریق بورس انرژی قابلیت معامله دارد و برخی از فرآورده‌های نفتی عمدتا صادراتی هستند که از جمله آن نفت خام است، ولی ما مانع جدی برای معامله این کالا‌ها نداریم.

وی گفت: در ماده قانونی برنامه پنجم توسعه ابزار‌های مالی نیز مدنظر است و اگر این مکانیزم بود، می‌توانستیم بر مسایل ارزی اخیر هم اثرگذار باشیم. یعنی می‌توانستیم اوراق ارزی استفاده کرده و منتشر کنیم.

این مقام مسئول در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر انتشار اوراق ارزی در بورس، گفت: سال گذشته جلساتی را با مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت و دستگاه‌های حاکمیتی برای انتشار اوراق ارزی داشتیم و البته در قانون برنامه ششم توسعه نیز بر انتشار این اوراق تأکید شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: