کد خبر: ۱۳۰۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - 13 April 2018
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ خالص مهاجرت به خارج از خوزستان منفی ۸۰ هزار نفر است، گفت: در مقایسه با سال ۹۵ در سال ۹۶ با رشد ۶۰ درصدی تعداد روزهای ناسالم مواجه هستیم و در این سال تعداد روزهای ناسالم ۲۳۵ روز بود که از این بین ۳۴ روز آن حاد بوده و منجر به تعطیلی شده و صدماتی را به استان وارد کرده است.

بانكداري ايراني - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه بر اساس سرشماری سال ۹۵ خالص مهاجرت به خارج از خوزستان منفی ۸۰ هزار نفر است، گفت: در مقایسه با سال ۹۵ در سال ۹۶ با رشد ۶۰ درصدی تعداد روزهای ناسالم مواجه هستیم و در این سال تعداد روزهای ناسالم ۲۳۵ روز بود که از این بین ۳۴ روز آن حاد بوده و منجر به تعطیلی شده و صدماتی را به استان وارد کرده است.

به گزارش ایسنا، امید حاجتی در جلسه شورای اداری استان خوزستان با بیان اینکه نظام مدیریتی خوزستان نیازمند یک حمایت فرامنطقه ای و ملی است، اظهار کرد: ساختار اداری تشکیلاتی و سطح اختیاراتی که در سطح استان خوزستان وجود دارد، استانداری و تشکیلات اداری را در ارائه مطلوب خدمات با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: استان خوزستان از لحاظ مساحت و جمعیت به ترتیب در رتبه ۱۰ و ۵ کشور قرار دارد. حدود ۳.۹ مساحت و ۵.۹ جمعیت کشور مربوط به استان خوزستان است و خوزستان از نظر مساحت معادل استان‌های تهران، قزوین، قم، البرز و کهگیلویه و بویراحمد و از نظر جمعیت معادل خراسان شمالی و جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و سمنان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: با توجه به میزان وسعت و جمعیت استان، خوزستان نیازمند نگرش جدید و البته متفاوت از سایر استانها است و باید تقویت تشکیلات اداری خوزستان از قبل انجام و نسبت به افزایش تفویض اختیارات مورد نیاز این استان بزرگ و دارای مزیتهای خدادادی اقداماتی صورت می گرفت.

حاجتی با بیان اینکه خوزستان استان تعیین کننده در کشور است، عنوان کرد: در خوزستان هشت بندر وجود دارد که از این تعداد چهار بندر بین المللی است؛ همچنین ۶ فرودگاه فعال در خوزستان وجود دارد که از این تعداد دو فرودگاه بین المللی هستند.

وی با اشاره به وجود دو پایانه مرزی چذابه و شلمچه در خوزستان ادامه داد: در حمل و نقل جاده ای، خوزستان از نظر تُن کیلومتر کالای جابجا شده رتبه اول را از آن خود کرده است اما متأسفانه برخورداری از راه های شریانی که رتبه ۱۴ را دارد مشکلات زیادی برای خوزستان به وجود آورده است. خوزستان تنها استانی است که منطقه آزاد موجود در آن به آبهای آزاد راه دارد و علاوه بر این از سه منطقه ویژه اقتصادی بهره مند است که حدود ۸۰ درصد صادرات غیرنفتی خوزستان از منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر انجام می شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به اینکه در خوزستان ۷۱ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که ۵۱ واحد آن فعال هستند، بیان کرد: استان خورزستان در زمینه تولید محصولات کشاورزی در بخشهای مختلف مقام اول کشور را دارد و با اجرای طرح کشاورزی ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، این وضعیت مناسبتر خواهد شد.

حاجتی ادامه داد: علیرغم برخورداری خوزستان از بیشترین اراضی آبی، متأسفانه سهم خوزستان در ارزش افزوده به دلیل انجام تکالیف ملی و رفتن به سوی تولید محصولات کشاورزی استراتژیک متناسب با این میزان اراضی نیست.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: همچنین ۸۳ درصد تولیدات نفت و ۱۶ درصد تولید گاز کشور در استان خوزستان است که با توسعه میادین نفتی غرب کارون سهم خوزستان در تولید گاز در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: حوزه های نفت، گاز و پتروشیمی ۳۵ درصد اقتصاد خوزستان را به خود اختصاص داده است اما متأسفانه تنها ۳ درصد اشتغال ایجاد کرده و در این زمینه انتظار داریم حوزه نفت در محاسبه نیروی انسانی خوزستان کنار گذاشته شود زیرااین حوزه در خوزستان   تنها در حال انجام تکالیف ملی خود است و این در حالی است که این حوزه از زیرساختهای خوزستان استفاده می کند و آلایندگی هایی را نیز به دنبال دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: علاوه بر این، شرکتهای نفت قدرت خرید بیشتری در استان خوزستان دارند و این امر تورم تازه ای را به بازار استان وارد می کند. این امر در خصوص تمامی شرکتهایی که تکالیف ملی در خوزستان دارند، صدق می کند.

حاجتی با بیان اینکه استان خوزستان جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور دارد و سهم بالای خوزستان در اقتصاد کشور نیازمند توجه ویژه است، اظهار کرد: خوزستان در حوزه گردشگری از ظرفیتهای بسیاری بهره مند است و تنها استان کشور است که سه اثر ثبت جهانی دارد ولی به دلیل سایه سنگین نفت در بخش اقتصادی استان بخش گردشگری نتوانسته آنقدر که باید توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: طرح الگوی مناسب ارتقای جایگاه مدیریتی استان با هماهنگی استاندار خوزستان بررسی شده که در این راستا متناسب سازی تشکیلات با ظرفیتها و مأموریتها مورد توجه قرار گرفته است. باید با یک نگرش جدید در حوزه تفویض اختیارات و تمرکززدایی وارد شویم تا انجام امور زمانبر نباشد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان گفت: استان خوزستان با توجه به نقشی که در وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور دارد و همچنین با توجه به مزیتهای خدادادی نیازمند یک بازنگری و متناسب سازی در حوزه مدیریت و تفویض اختیار است. تقاضا داریم همانطور که بخشی از منابع اعتباراتی کشور توسط استان خوزستان اداره می شود، در عین حال درصدی از استخدامیها توسط شورای راهبری توسعه استان مدیریت شود تا مشکلات کوچک در این بخش رفع شوند.

حاجتی با اشاره به اینکه استان خوزستان با چالش مهاجرت مواجه است، اظهار کرد: مساله مهاجرت تا یک میزانی مثل بیکاری، طبیعی است اما وقتی از آن میزان طبیعی عبور کرده و منجر به خروج نخبگان استان شود، طبیعتا مساله ای جدی است  و باید در خصوص آن اقدام کرد.

وی گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ خالص مهاجرت به خارج از خوزستان منفی ۸۰ هزار نفر است؛ عمده مهاجران نخبگان علمی، دانشگاهی، تجربی و یا مالی هستند؛ حتی تعدادی از کسانی که با مجوز استخدامی و آزمون جذب خوزستان می شوند، در کمتر از یک  ماه به دلیل شرایط خانوادگی با یک تماس از مرکز به استان های دیگر منتقل می شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه در مقایسه با سال گذشته با رشد ۶۰ درصدی در تعداد روزهای ناسالم سال گذشته مواجه هستیم و در سال ۹۶، تعداد روزهای ناسالم ۲۳۵ روز بود که از این بین ۳۴ روز آن حاد بوده و منجر به تعطیلی شده و صدماتی را به استان وارد کرده است. اقدامات خوبی از سوی دولت در حال انجام است اما باید با ایجاد مشوقهایی در کوتاه مدت بتوان این موضوع را کنترل کرد تا اقدامات میان مدت و بلند مدت دولت در جهت بهبود وضعیت گرد و غبار نتیجه بخش شود.

حاجتی با بیان اینکه در سال ۹۶ متأسفانه ۷۰ روز دمای بالای ۴۹ درجه در خوزستان تجربه شده است، گفت: بیشترین مصرف برق استان خوزستان در روزهای با گرمای هوای بالای ۴۹ درجه است که برای این موضوع استفاده از تعطیلات تابستانه برای کارکنان پیشنهاد می شود که از مرخصی استحقاقی آنها کم خواهد شد. برای زمانهایی که به دلیل دمای بالای هوا و گرد و خاک فعالیتهای اقتصادی استان خوزستان مختل شده، متناسب با اطلاعاتی که سازمان هواشناسی اعلام می کند، معافیتهای مالیاتی و یا بخشودگی برای بخش خصوصی در نظر گرفته می شود.
برچسب ها: خوزستان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: