کد خبر: ۱۳۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - 12 April 2018
یک مقام مسوول در سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور، مهم ترین اقدامات این سازمان برای مقابله با خشکیدگی و بیماری درختان بلوط زاگرس را تشریح کرد.

بانكداري ايراني -  یک مقام مسوول در سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور، مهم ترین اقدامات این سازمان برای مقابله با خشکیدگی و بیماری درختان بلوط زاگرس را تشریح کرد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، فریبرز غیبی با بیان این که خشکیدگی درختان بلوط دارای ابعاد پیچیده ای بوده و عوامل و دلایل عمده ای از قبیل تغییرات اقلیمی، خشکسالی و گسترش آفات و بیماری ها، آتش سوزی، پروژه های عمرانی، بروز ریزگرد و... در بوجود آمدن آن دخالت دارد،اظهار داشت: یکی از مهمترین اقداماتی که لازم است در جهت رفع این معضل انجام شود، مدیریت پایدار جنگل در قالب تفکر اکوسیستمی است که در همین راستا سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اقدامات موثری با مشارکت جوامع محلی انجام داده است.

وی با اشاره به شناسایی و پهنه بندی مناطق آسیب دیده و قطع بهداشتی و سوزندان درختان بیمار بالای ۵۰ درصد خشکیدگی در محل و تبدیل کردن آنها به زغال، افزود: با شناسایی پایه های مقاوم،نسبت به تهیه بذر و تولید نهال از پایه های مقاوم و سالم و احیاء جنگل های مخروبه و همچنین احداث سامانه های آبگیر اطراف درختان اقدام شده است.

غیبی، توانمندسازی جوامع محلی با کشت،احیاء و توسعه گیاهان دارویی را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و اضافه کرد:با شناسایی مناطق آلوده بحرانی، عملیات پرورشی و بهسازی جنگل را با مشارکت مردم در سطح ۲۴ هزار هکتار از جنگل های زاگرس اجرا کرده ایم.

رئیس مرکز جنگل های خارج از شمال با اشاره به تامین نهال گونه های بومی و همچنین اجرای عملیات کاشت نهال و غنی سازی جنگل در سطح ۸ هزار هکتار،گفت:پروژه ایجاد سامانه های آبگیر به منظور افزایش میزان رطوبت مورد نیاز درختان در سطح بالغ بر ۸ هزار هکتار اجرا شده است.

وی با بیان این که مطالعات ۵ طرح تحقیقاتی مرتبط با خشکیدگی بلوط با مشارکت و همکاری مراکز پژوهشی و تحقیقاتی و دانشگاهی انجام شده است، یادآور شد: ۱۰ درصد از اعتبارات طرح صیانت و توسعه جنگل های زاگرس در سال ۹۶ به طرح مقابله با خشکیدگی و اجرای عملیات مربوطه در مناطق آلوده اختصاص یافته است.

وی با اشاره به این که مبارزه شیمیایی در این زمینه به هیچ وجه مورد تائید این مرکز نبوده است،اذعان داشت:اقداماتی که تاکنون به عمل آمده است بر مبنای شاخص های مدیریت پایدار و در راستای توسعه پایدار جنگل بوده و از طرفی مقابله با این معضل نیاز به فرهنگ سازی و عزم جدی مردم و تمام مسئولین دارد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: