کد خبر: ۱۳۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - 11 April 2018
بانكداري ايراني ـ نماد بانک صادرات در بازار سرمایه که از 23 اسفند 96 بعد از ماه ها توقف، بازگشایی شد، تاکنون یکبار هم در دامنه منفی معامله نشده است؛ این در حالی است که در همین مدت ، شاخص کل بانک های بورسی بیش از 8 درصد افت داشته است .
 بانكداري ايراني   ـنماد بانک صادرات در بازار سرمایه که از 23 اسفند 96 بعد از ماه ها توقف، بازگشایی شد، تاکنون  یکبار هم در دامنه منفی معامله نشده است؛ این در حالی است که در همین مدت ،  شاخص کل بانک های بورسی  بیش از 8 درصد افت داشته است . 

 به گزارش بانكداري ايراني   ، نرخ سهم بانک صادرات ، طی١٠ روز کاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران قریب به ٢٢ درصد رشد یافت و به ٦٢٢ ریال رسید. طی مدت مورد اشاره مالکیت بیش از ٢ میلیارد سهم «وبصادر» جابجا شد که نقش عمده ای در بهبود شاخص کل بازار سرمایه داشته است. حال آنکه در روز بازگشایی، قیمت سهم بانک  به نصف تقلیل یافت اما این مساله  برخلاف دیگر بانکها که  وضعیت مشابه ای را تجربه  کرده بودند سبب عرضه سهام آن نشده و بالعکس با صف های سنگین خرید موجه شد. 

 راز این رخداد در ارزش جایگزینی شرکت است . این بانک؛ یکی از موسسه های است که بیشترین دارایی ها را در بین بنگاه های اقتصادی و بانکهای ایرانی داراست. گردش مالی بالایی دارد و سرمایه شرکت نیز کم نیست و همین  مساله این بانک را متفاوت از دیگر بانکها کرده است. 

 در واقع ارزش جایگزینی بانک صادارت نسبت به دیگر بانکها بیشتر است برای روشن تر شدن مساله باید گفت که اگر شرکت یا بانکی در 10 سال پیش تأسیس‌شده و قصد جایگزینی دارایی‌های خود را داشته باشد باید چه مبلغی بپردازد. این ارزش بر اساس دارایی های روز آن موسسه سنجیده می شود.

 ارزش جایگزینی، ارزش یک سهم شرکت است به‌طوری‌که یک شرکت دقیقاً مانند همان شرکت در تاریخ محاسبه، ایجاد شود. چنانچه شرکت قصد فروش دارایی خود را داشته باشد، از این طریق می‌تواند سود غیرعملیاتی خود را شناسایی کند. سود به‌دست‌آمده به روند کلی و اصلی فعالیت شرکت ارتباط ندارد. بر اساس این روش، تمام هزینه‌های تأسیس و راه‌اندازی مجدد شرکت تا شرایط کنونی آن، برآورد شده و بر تعداد سهام منتشرشده تقسیم می‌شود. در این ارزیابی  دارایی‌هایی نظیر زمین، تجهیزات و املاک (دارایی‌های ثابت) به قیمت روز آن‌ها در نظر گرفته می شود .

 مثال ساده در این زمینه اینکه بانک صادرات ایران در حال حاضر ،  1633 هزار میلیارد ریال دارایی دارد که محاسبه جدیدی روی آن صورت نگرفته است و چنانچه قرار باشد بر اساس تورم سال های اخیر ارزیابی مجدد صورت گیرد تا بانکی به بزرگی بانک صادرات ایران تاسیس شود ، باید چندهزار میلیارد ریال بیشتر پرداخت شود؟

در همین رابطه ، بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی دهم ، گفته است : «اگر همین امروز دارایی های بانک صادرات ایران تجدید ارزیابی بشود، یا ارزش جایگزینی آن مورد محاسبه قرار گیرد، اعداد و ارقام به دست آمده مافوق تصورات افرادی است که تنها جزییات ناچیزی را می بینند. این افراد تنها می خواهند در جامعه التهاب ایجاد کنند.» 

از طرف دیگر به گفته مدیرعامل بانک؛ بانک صادرات در برنامه خود دارد تا با برنامه ریزی های دوره ای کوتاه، میان و بلند مدت  وضعیت سوداوری بانک را متحول کند و  با اتکا بردست یابی به EPS با کیفیت، افزایش درآمدهای کارمزدی و استفاده از ظرفیت شرکت های ابزاری بانک در ارائه بهترین خدمات به مشتریان، به اهداف  خود برسد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: