کد خبر: ۱۳۰۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - 09 April 2018
بانكداري ايراني ـدر آخرین روزهای سال 96 خبری مبنی بر افزایش سرمایه فوت مخابره شد که امید را به صنعت بیمه تزریق کرد.
 بانكداري ايراني   ـدر آخرین روزهای سال 96 خبری مبنی بر افزایش سرمایه فوت مخابره شد که امید را به صنعت بیمه تزریق کرد.

سرمایه فوت که تا سال 95 معادل 2 میلیارد ریال بود، ظرف دو سال و طی دو مرحله به 5 میلیارد ریال رسید و شرایطی را ایجاد کرد تا صنعت بیمه در بازار مالی ایران احیا شود . 

به گزارش  بانكداري ايراني   ، در کشورهای پیشرفته، شرکت های بیمه، بالغ بر 40 رشته بیمه گری فعال دارند اما در ایران 16 رشته برای مشتریان فعال بوده که که یکی از آنها بیمه عمر است که از دهه 70 و 80 شمسی فعال شده  و در حال حاضر حدود 13 درصد  از حق بیمه  صنعت بیمه را در اختیار دارند . 

همتی، رییس کل بیمه مرکزی ، در  این رابطه معتقد است: «در کشور ما به خاطر ساختار بازارهای مالی ، حاکمیت دولت وبیمه های اجتماعی توسط دولت باعث شده که نقش بیمه عمر در ساختار ترکیبی صنعت بیمه حداقل باشد.» وی  چندی پیش در خصوص مصوبه برنامه ششم، مبنی بر افزایش ضریب نفوذ به ۷ درصد نیز  گفت: «در حال حاضر بندرت میتوان کشوری را پیدا کرد که ضریب نفوذ غیر عمر آن بالای ۴درصد باشد. کل حق بیمه دنیا ۴.۸ ترلیون دلار است که ۵۵تا۶۰ درصد آن بیمه عمر است. از ۶.۸ درصد ضریب نفوذ بیمه در دنیانزدیک ۴درصد آن ضریب نفوذ بیمه عمر است. در کشور ما سازمان تامین اجتماعی یا صندوق های بازنشستگی بخش مهمی از اقتصاد کشور ما را در اختیار دارند و به نوعی بیمه های عمرانجام میدهند. بیمه های عمر ویژگی های مهمی دارند، دارای منابع بلند مدت هستند و برای تقویت بازار سرمایه گزینه خوبی هستند، بیمه ها با منابع بلند مدت می توانند تعمیق بازار سرمایه از طریق بازار اولیه موثر باشند.»

بر اساس این گزارش ، از 277 هزار میلیارد ریال بیمه نامه فروخته شده در سال 95 حدود 38 هزار میلیارد ریال معادل 13 درصد متعلق به بیمه عمر و زندگی بود.  همچنین، در سال 95 ، بیمه مرکزی گزارش کرده که از مجموع 58 میلیون و 641 هزار  عدد بیمه‌نامه صادر شده تنها تعداد 2 میلیون و 973 هزار مورد متعلق به بیمه عمر و زندگی بوده  که 5.07 درصد آن را تشکیل می‌داد. حال آنکه سرانه بیمه عمر در جهان در حدود 360 دلار ، اما  در ایران در حدود 10 دلار است و سهم بیمه‌های زندگی در جهان در حدود 60 درصد، در ایران زیر 10 درصد است  و در خاورمیانه در حدود 25 درصد است. 

بنابراین این افزایش سرمایه فوت متعلق به بیمه عمر ، نشان از رشد شرکتهای بیمه دارد و می تواند  مشتریان را به  سمت صنعت بیمه جذب کند . 

در حال حاضر بیش از 60 درصد اقتصاد ایران در اختیار بانکهاست و اغلب سرمایه گذاری های بلند مدت متعلق به صنعت بانکداری است و با این افزایش می تواند می تواند در رقابت صنعت بیمه با بانک ، کمی به مدد شرکتهای بیمه گر بیاید  و  سهم بیمه را در بازار مالی افزایش دهد. 

افرادی که برای 20 تا 30 سال قرارداد می بندند و سالی حدود 25 میلیون تومان حق بیمه می برپدازند می توانند در پایان قرارداد علاوه بر دیگر امکانات از این  سرمایه  نیز برخوردار شوند و در صورت فوت افراد ، این مبلغ به خانواده آنها سپرده می شود در واقع این مبلغ نوید بخش زندگی برای بازماندگان سرپرست است . 

 هرچند شرکتهای کوچک به لحاظ بازاریاب و پوشش ریسک توان عقد قراردادی با این حجم را ندارند اما شرکتهای بیمه گری مانند آسیا، ایران،  دانا، کارآفرین، پاسارگاد و پارسیان، البرز و رازی توانایی ورود به چنین قراردادهایی را دارند. 





نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: