کد خبر: ۱۳۰۵۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 08 April 2018
تولید بیش از 150 برند کالاهای ایرانی با کیفیت در البرز این استان را به بهشت تولیدات داخلی مبدل کرده که می تواند علاوه بر ایجاد شغل و رونق تولید در آن، نقش اساسی در حمایت از کالای ایرانی ایفا کند.
بانكداري ايراني ـ تولید بیش از 150 برند کالاهای ایرانی با کیفیت در البرز این استان را به بهشت تولیدات داخلی مبدل کرده که می تواند علاوه بر ایجاد شغل و رونق تولید در آن، نقش اساسی در حمایت از کالای ایرانی ایفا کند.

به گزارش ایرنا، تولیدکنندگان، مردم و مسئولان امسال رسالت بزرگی بر عهده دارند که در صورت انجام آن، نقطه عطفی در رونق اقتصاد ملی با حمایت تمام و کامل از کالای ایرانی شکل خواهد گرفت. 
استان البرز با استقرار بیش از 3 هزار و 500 واحد صنعتی و شهرک صنعتی اشتهارد به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی کشور و همچنین تولید بیشتر از 150 برند معتبر و با کیفیت ایرانی مرکز ترویج حمایت از کالای ایرانی خواهد بود. 
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزیشان در آغاز سال 97نام حمایت از کالای ایرانی را برای سال جاری انتخاب کردند و گفتند که در این موضوع تنها مسئولان مطرح نیستند و آحاد مردم باید برای تحقق این موضوع تلاش کنند. 
تشکیل ستاد راهبردی تحقق حمایت از کالای ایرانی در استان البرز نیز از سوی مسئولان استان با توجه به ظرفیت های موجود در استان صورت گرفته و قرار است فعالیت های خود را در این عرصه آغاز کند. 
استان البرز به دلیل مهاجرپذیری و به تبع آن نرخ رشد جمعیت بالا همواره با مشکلات ناشی از بیکاری مواجه بوده است، گرچه در سال 96 نرخ بیکاری این استان کاهش قابل توجهی داشت اما با توجه به ظرفیت های موجود در استان می تواند این امید را داشت که بیکاری بیش از این کاهش یابد. 
در شعار سال 97، تاکید مقام معظم رهبری تمام آحاد مردم و مسئولان بوده اند، گرچه تاکید بیشتری بر نقش مردم شده است ولی باید حمایت از کالای ایرانی از سوی سکانداران دستگاه های اجرایی نیز در دستور کار قرار گیرد. 
اقدامات موثری در سال 96 در استان البرز در حوزه های مختلف آغاز و این استان در اشتغال، رفع موانع تولید و فضای کسب و کار از رتبه 29 به رتبه 8 کشور ارتقا پیدا کرد. 
برنامه ریزی به منظور معرفی محصولات ایرانی برتر که در البرز تولید می شود علاوه بر اینکه تحقق شعار امسال را تسهیل می کند بلکه با حمایت مردم از این کالاهای با کیفیت، زمینه رونق تولید و ایجاد فرصت های شغلی جدید را نیز فراهم می آورد. 
محمدعلی نجفی استاندار البرز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت که تحقق شعار سال نیازمند حمایت همه دستگاه ها است و همراهی مردم و تولیدکنندگان است. 
وی با تاکید بر اینکه باید اقدامات اجرایی برای تحقق این موضوع مهم صورت گیرد، اظهار داشت: با پیام های مقام معظم رهبری و رییس جمهوری می توان به این نکته مهم دست یافت، که همگان تکالیف مشخصی را برای تحقق شعار سال دارند و ملزم هستیم در این بخش حرکت کنیم، که با رویکردی که در مدیران و فرمانداران استان وجود دارد، به طور یقین عملکرد فراتر خواهد رفت و با حرکت های که به تازگی شکل گرفته، امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به نتایج قابل قبول تری برسیم. 
استاندار البرز ادامه داد: طبق بیانات مقام معظم رهبری، موظف هستیم در تمامی شرایط به رویکرد حمایت از کالای ایرانی بپردازیم و امیدواریم تا پایان سال 97 آمار درخور توجهی در این زمینه به ثبت برسانیم. 
استان البرز علاوه بر ظرفیت توزیع کالاهای با کیفیت ایرانی در بازار داخلی، قابلیت های بسیاری برای صادرات این نوع کالاها به کشورهای دیگر دارد. ظرفیت البرز برای مبادلات تجاری و صنعتی با دیگر کشورها و تولید مشترک برندهای ایرانی و صادرات مثال زدنی است که باید از آن حداکثر بهره برداری را داشت. 
استان البرز گر چه تنها 5 سال از شکل گیری آن می گذرد، اما توانمندی های صنعتی و تولیدی آن و استقرار برندهای گوناگون، بهترین فرصت برای توسعه استان و حتی کشور است. 
صنایع مستقر در استان البرز توانسته اند طیف وسیعی از محصولات مورد نیاز کشور را تولید کنند و این توانمندی و ظرفیت باعث شده تا توقع از بخش صنعت در این استان بیش از گذشته باشد. 
استاندارد سازی و معرفی برندهای ملی می توانند یکی از راه های گسترش صادرات و تولیدات مشترک با سرمایه گذاری خارجی باشد و شهرک های صنعتی مطرح در استان البرز می توانند فعالیت های وسیعی در این بخش را طراحی و اجرا کنند. 
قرار گرفتن در شاهراه های ارتباطی اصلی کشور و استقرار فرودگاه پیام به عنوان بزرگترین فرودگاه باری کشور نیز از مزیت های البرز محسوب می شود که می تواند عاملی موثر در تولید برندهای ملی و معتبر و حتی بین المللی و گسترش تجارت با جهان باشد. 
مسئولان استان البرز همواره تاکید کرده اند که توجه بیشتر به این استان پرظرفیت می تواند زمینه بهبود مطلوب فضای کسب و کار و تولید را در کشور فراهم آورد و حضور این برندهای معتبر نیز گواه این مدعاست که سرمایه گذاری بیشتر در البرز ارزش اقتصادی بالایی خواهد داشت. 
برندهای مستقر در استان البرز از صنعت، کشاورزی، صنایع دارویی و غذایی و دیگر بخش ها را در بر می گیرد و این تنوع تولیدات و برندها خود مزیتی برای تامین کالاهای مورد نیاز در کشور و رقابت در بازارهای جهانی است. 
علاوه بر استقرار واحدهای صنعتی، مراکز و موسسات علمی و پژوهشی متعدد که هر کدام در حوزه فعالیت خود برندی معتبری در کشور محسوب می شوند نیز ظرفیت بالایی در البرز برای تولید محصولات فناورانه و دانش بنیان فراهم آورده و حمایت و توسعه این مراکز می تواند استان را به قطب علم، تحقیقات و صنعت مبدل کند. 
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان البرز نیز با اشاره به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای داخلی، گفت: استقبال مردم از کالای داخلی علاوه بر رونق تولید چرخ های اقتصاد را به حرکت درآورده و فرصت های شغلی را افزایش می دهد. 
جهانگیر شاهمرادی در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه رونق اقتصادی در گرو افزایش تولید و تقاضا است، افزود: دولت و مجموعه نظام به این جمع بندی رسیده اند که برای رسیدن به استقلال و خودکفایی باید در امر تولید و اشتغال برنامه ریزی کنند ولی در این میان نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاهای تولید شده، بسیار حائز اهمیت است. 
وی ادامه داد: ضرورت دارد آمار اشتغال بالا برود چراکه مردم با اشتغال و درآمد پایدار توان خرید داشته و این امر منجر به تحرک چرخ های اقتصاد کشور می شود از سوی دیگر نیز باید تولیدکنندگان با ارتقا کیفیت محصولات توان رقابت با کالاهای خارجی را داشته باشند. 
شاهمرادی با بیان اینکه در استان البرز هم مانند برخی از استان ها متاسفانه به دلیل مسائل مهاجرت بیکاری روند افزایشی داشته گفت: رسالت ما تقویت زیرساخت های تولید در شهرک های صنعتی است ولی اهتمام تولیدکنندگان برای معرفی و فروش محصولات خود نیز ضرورت دارد. 
وی با اشاره به اینکه مردم با حمایت از کالای ایرانی می توانند به اشتغال پایدار و رونق اقتصاد کشور کمک کنند، اضافه کرد: با تمام توان درصدد ایجاد بسترها و زیرساخت های لازم برای تولیدکنندگان و حمایت از کالای داخلی هستیم. 
رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: حمایت از کالای ایرانی باید به یک فرهنگ ملی تبدیل شود تا اشتغال و رشد اقتصادی در کشور عملیاتی شود. 
محمد جواد کولیوند نماینده کرج در مجلس افزود: پس از نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب باید همه مردم و مسئولان برای تحقق این شعار که همان حمایت از کالای ایرانی است، دست در دست هم دهند تا فراخوان ملی در حمایت همه جانبه از کالای ساخت ایران انجام و اجرایی شود. 
وی با اشاره به اینکه شعار سال 97 جنبه کاربردی و اثرگذار در حمایت از کالای ایرانی دارد، اظهار داشت: به منظور ترمیم و احیای اقتصاد داخلی کشور، مقام معظم رهبری امید به استقلال اقتصادی، رونق کارخانه های داخلی واشتغال جوانان در سایه نگاه ویژه به تولیدات کالاهای داخلی را در همگان به وجود آوردند. 
وی بیان داشت: اقدامی که در دهه اخیر با سیاستگذاری های مرتبط و مکمل شعارها و طرح های قبلی به آن اهتمام شده است می تواند با مشارکت و تلاش مردم و مسئولان نتیجه ای ارزنده به همراه داشته باشد. 
وی یادآور شد: نمایندگان مردم درخانه ملت نیز باید با ارائه راهبردهای مناسب در حمایت از این طرح ملی همگام با مردم و مسئولان بکوشند. 
وی گفت: این نامگذاری با هدف استمرار استراتژدی اقتصاد مقاومتی به نام حمایت از کالای ایرانی ازسوی رهبر معظم انقلاب صورت گرفت تا بار دیگر ظرفیت بسیج عمومی مردم در عرصه شکوفایی اقتصاد ملی فعال شود. 
وی با بیان اینکه مردم نبض پرتپش این شعار ملی هستند، ادامه داد: حمایت مردم از کالای ایرانی بدین معناست که هرکس در هر جایگاهی می تواند و موظف است که به تقویت تولید ملی کمک کند. 
وی افزود: مصرف‌کنندگان مرکز ثقل عرصه تولید کشور هستند، زیرا با خرید و حمایت از کالاهای ایرانی می توانند در کمک به رونق صنعت و تولید کشور بستر اهداف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حمایت از تولید داخلی و مبارزه با کالای قاچاق را به وجود آورند. 
وی اظهار داشت: تولیدکنندگان نیز باید با ارتقای کیفیت کالا های تولیدی خود، مصرف کنندگان را در خرید کالای ایرانی ترغیب کنند زیرا چنانچه تولید داخلی از نظر کیفیت قابل رقابت با نوع خارجی آن باشد خود به خود فرهنگ استفاده ازتولید داخلی در کشور نهادینه می کند. 
این نماینده مجلس ادامه داد: تولید کنندگان داخلی باید به رعایت استانداردهای کیفی و کمی در تولیدات داخلی توجه ویژه ای داشته باشند. 
کولیوند خاطر نشان کرد: باید با اقدامات فرهنگی و رسانه ای در تقویت خودباوری در بین آحاد جامعه بپردازیم تا اولویت فرآیند کاری هر ایرانی در سال 97 را حمایت از کالای ایرانی تشکیل دهد. 
وی تاکید کرد: در رسانه ها نیز باید توجه را معطوف به تبلیغ و مصرف کالای تولید داخل کشور کرد تا افتخاری ملی در کارنامه ملت ایران در سال 97 به ثبت برسد. 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: