کد خبر: ۱۳۰۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - 08 April 2018
بحث عدم توازن عرضه و تقاضای نیروی کار به مشکل دائمی بازار کار ایران تبدیل شده است و برنامه مشخصی برای کاهش نرخ بیکاری و اشتغال موثری که بتواند جلوی نرخ رشد بیکاری را بگیرد، هم وجود ندارد.

بانكداري ايراني ـ یک فعال کارگری عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار کار را در بیکاری نیروهای انسانی موثر می‌داند. او می‌گوید مهاجرت افراد به خارج به معنای اعزام نیروی کار نیست و اعزام نیروی کار مقدماتی می‌خواهد که به وزارت امور خارجه و مراودات ما با کشورهای دیگر برمی‌گردد.

علیرضا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بحث عدم توازن عرضه و تقاضای نیروی کار به مشکل دائمی بازار کار ایران تبدیل شده است و برنامه مشخصی برای کاهش نرخ بیکاری و اشتغال موثری که بتواند جلوی نرخ رشد بیکاری را بگیرد، هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: هم اکنون در بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی بحث مازاد نیروی کار شنیده و موضوع تعدیل نیروی کار مطرح می‌شود و این امر نشان می‌دهد که وضعیت بنگاه‌ها چندان مطلوب نیست.

این کارشناس حوزه کار در ادامه به موضوع اعزام نیروی کار ایرانی به خارج اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های غیررسمی که در حوزه اعزام نیروی کار صورت می‌گیرد، فعال‌تر از رسمی است. مهاجرتهایی که در کشور ما اتفاق می‌افتد و نیروهای انسانی که بعضا تحصیل کرده‌اند و از کشور خارج می‌شوند و سمت و سوی مهاجرت را به قصد اقامت پیگیری می‌کنند، نشان می‌دهد که اشتغال برون مرزی در حال شکل گیری است و صادرات نیروی کار به شکل غیر رسمی اتفاق افتاده است.

حیدری گفت: افرادی که اینگونه و به شکل غیررسمی از کشور خارج می‌شوند، اسمش اعزام نیروی کار نیست بلکه صادرات منابع انسانی است. یعنی عده‌ای اراده می‌کنند که به قصد مهاجرت از کشور خارج شوند و درصدد اخذ اقامت هم بر می‌آیند ولی چنین خروجی بدون بازگشت تلقی می‌شود و عوایدش هم به کشور بر نمی‌گردد.

 وی تاکید کرد: وقتی از اعزام نیروی کار صحبت می‌کنیم یعنی کارگری در یک کشور خارجی مشغول کار شود، در آنجا ایجاد شغل کند و پس از مدتی منابع و عواید ناشی از اشتغال را به کشورش برگرداند و خودش هم به کشور بازگردد.

 این کارشناس حوزه کار، با اشاره به صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج، تصریح کرد: بسیاری از کشورها نظیر هندوستان به طور مرتب در حوزه آی تی فعالیت دارند و به صادرات نیروی کار و عرضه محصولات نیروهای خود می پردازند. این فرایند تبدیل به ارز می‌شود و در رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی این کشورها تاثیر می‌گذارد.

کارشناس حوزه کار با بیان اینکه آمار موفقیت ‌آمیزی در حوزه اعزام نیروهای کار نداریم، گفت: اعزام نیروی کار قدمت طولانی دارد و به ۱.۵ دهه گذشته برمی‌گردد. معتقدم  برای اعزام نیروی کار در شرایط کنونی پیش فرض‌ها و مقدماتی نیاز است که عمدتا به حوزه وزارت امور خارجه و برخی مراودات ما با کشورهای دیگر برمی‌گردد تا آن‌ها از ما اعزام نیرو را بپذیرند.

موضوع اعزام نیروی کار به خارج، شیوه‌ای مرسوم در تمام دنیاست و کشورها تلاش می‌کنند با برنامه‌ریزی مناسب سهم خود از این بازار را افزایش دهند. در برنامه ششم توسعه اولویت اقتصادی در سیاست خارجی کشور، جذب دانش و نوآوری از کشورهای صاحب فناوری، توسعه بازارهای صادراتی، خدمات فنی و مهندسی و کالاهای ایرانی و اعزام نیروی کار به خارج عنوان شده است.

شناسایی بازارهای هدف شغلی و تسهیل اعزام نیروی کار ایرانی به خارج از جمله وظایف و ماموریتهای پیش بینی شده برای دفاتر هدایت و حمایت از نیروی کار ایرانی در کشورهای خارجی است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: