کد خبر: ۱۲۹۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - 24 March 2018
یک کارشناس گفت:مشکلات اقتصادی ریشه در ساختار‌های اقتصاد دارد به همین دلیل در دهه‌های اخیر شاهد فراز و نشیب در بخش‌های مختلف اقتصادی بودیم.
 بانكداري ايراني ـ یک کارشناس گفت:مشکلات اقتصادی ریشه در ساختار‌های اقتصاد دارد به همین دلیل در دهه‌های اخیر شاهد فراز و نشیب در بخش‌های مختلف اقتصادی بودیم.

غلامحسین طاهری اقتصاددان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درمورد پویا سازی اقتصاد کشور اظهار کرد: مشکلات اصلی اقتصاد ریشه در بنیاد و ساختار‌های اقتصاد دارد به همین دلیل در دهه‌های اخیر شاهد فراز و نشیب و عدم توازن در بخش‌های مختلف اقتصادی همچون مغایرت میزان درآمد و هزینه‌ها بودیم.

طاهری ادامه داد: متأسفانه آنگونه که باید برای اقتصاد کلان کشور  سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم، به همین دلیل شوک‌های بسیاری را در دهه‌های مختلف متحمل شده‌ایم.

این اقتصاددان اضافه کرد: اقتصاد کلان کشوربه طور دولتی اداره می‌شود  و دولت هم سرمایه کافی برای پویا کردن این بخش از کشور را ندارد.

وی افزود: البته مشکلات اقتصاد کلان تنها به سرمایه بر نمی‌گردد و گاهی هم مدیریت‌های اشتباه مشکل‌آفرین می‌شود، بطور مثال قوانینی در صدد بهبود شرایط اقتصادی تصویب می‌شود در حالیکه این قوانین با مقررات پیشین تناقض دارد.

طاهری تصریح کرد: دولت‌مردان در برنامه پنجم توسعه رشد اقتصادی رویایی را پیش بینی کردند در حالیکه در تمام دوره‌ها رشد اقتصادی کشور حداکثر ۳.۵ درصد بوده است.

این اقتصاددان معتقد است، دست نیافتن به رشد اقتصادی مطلوب حاکی از وجود مشکلات بسیار در بخش‌های مختلف اقتصادی است این امر باعث می‌شود تا اسناد بالا دستی و برنامه‌ریزی‌های دیگر کشور هم با مشکلات عدیده‌ای روبرو شود.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری مطابق بررسی‌های تیم کارشناسان اقتصادی، شعارهایی را برای طول سال انتخاب می‌کند، اما بی توجهی برخی از مسئولان به این رهنمودها باعث عقب‌ماندگی کشور شده است.

این اقتصاددان تشریح کرد: اکنون اقتصاد کشور اقتصادی بیمار است که برای بهبود آن نیاز به جراحی ساختارها داریم؛ توجه به محور‌های ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی می‌تواند تا حد زیادی مشکلات حاضر را رفع کند.

طاهری ابراز کرد: هر ساله حجم نقدینگی رشد زیادی دارد. حداقل رشد نقدینگی در سال‌های پیشین ۳۰ درصد بوده است، اما تاکنون بهره کافی از این رشد را نبرده‌ایم در حالیکه می‌توانستیم با سرمایه‌گذاری مناسب بخش‌های بسیاری از اقتصاد را ترمیم کنیم.

وی افزود: صنعت یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد محسوب می‌شود که تمامی زیرمجموعه‌ها را تحت شعاع قرار می‌دهد، اما بخش‌های صنعتی در بهترین حالت از ۵۰ درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنند، چراکه اقتصاد بیمار کشور پاسخگوی ظرفیت بیشتر از این حجم نیست.

این اقتصاددان ادامه داد: معضلات عدیده‌ای در تمام بخش‌های اقتصادی وجود دارد که برای حل آن‌ها نیاز به یک نگاه انقلابی و جهادی داریم تا بتوانیم از سرمایه‌های موجود به نحو احسن استفاده کنیم.

طاهری گفت: البته سال‌های اخیر نسبت به گذشته‌های دور کشور پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. طبق اظهارات رهبری در کشور پیشرفت هایی وجود داشته است، اما برقراری عدالت هنوز جای کار دارد و باید به تمامی بخش‌ها رسیدگی شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: