کد خبر: ۱۲۹۰۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - 15 March 2018
پنج هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره (ابزار مالی اسلامی) برای تامین مالی خرید ١٢ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس در بازار سرمایه منتشر می شود.
  بانكداري ايراني ـ پنج هزار میلیارد ریال اوراق صکوک اجاره (ابزار مالی اسلامی) برای تامین مالی خرید ١٢ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس در بازار سرمایه منتشر می شود.

به گزارش ایرنا، سهم بورس و بازار سرمایه در تامین مالی طرح های اقتصادی به علت وجود برخی مشکلات در سیستم بانکی رو به افزایش است به طوری که به تدریج شرکت های مختلف دولتی و غیر دولتی اقدام به انتشار انواع اوراق و صکوک (ابزار مالی اسلامی) می کنند.
اوراق بهادار منتشر شده در بورس به دلیل برخورداری از ضمانت قوی و برخورداری از سازوکار روشن، با استقبال خریداران روبرو شده است.
در سال های اخیر نیز دامنه انتشار انواع اوراق بهادار برای تامین مالی بخش های مختلف اقتصادی شتاب گرفته و علاوه بر انتشار اوراق بدهی دولتی «سخاب» و «اخزا»، سازمان های عمومی مانند شهرداری ها نیز اوراق بهادار مختص به خود را منتشر کرده اند.
بر اساس گزارش ها، از سال 1389 تا پایان آذر ماه سال جاری 47 مورد انواع صکوک (اوراق اسلامی) به ارزش بیش از 157 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر شده است.
در تازه ترین گام در مسیر استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی، هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قصد دارد با انتشار اوراق اجاره به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال برای خرید ١٢ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس اقدام کند.
به گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، غلامرضا ابوترابی در این باره اظهار داشت: بنا به درخواست شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در خصوص تأمین مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق انتشار اوراق اجاره به مبلغ 5 هزار میلیارد ریال برای خرید ١٢ فروند هواپیمای جدید از شرکت ایرباس، یک شرکت واسط به عنوان ناشر این اوراق تخصیص داده شد.
مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: بر اساس ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است.
وی توضیح داد: دارایی های مبنای انتشار این اوراق شامل 9 فروند هواپیمای ایرباس است که به نهاد واسط منتقل و دوباره اجاره به شرط تملیک خواهند شد.
ابوترابی ادامه داد: این اوراق پنج ساله، با نرخ 16 درصد و مواعد پرداخت هر سه ماه یک بار از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران عرضه خواهند شد.
وی درباره ارکان انتشار این اوراق افزود: شرکت تامین سرمایه بانک مسکن مسئولیت بازارگردانی و تعهد پذیره نویسی این اوراق را بر عهده دارد و عامل پرداخت، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است.
به گزارش ایرنا، اوراق (صکوک) منفعت، اوراق بهادار قابل معامله ای است که بر اساس عقود اسلامی منتشر شده و نشان دهنده مالکیت مشاع دارندگان آن بر منافع آینده دارایی های بادوامی است که در ازای پرداخت مبلغی معین منتقل شده است.
تاکنون بیش از 30 صکوک فعال به ارزش 147 هزار میلیارد ریال در بازار سرمایه موجود و در حال معامله هستند.
در میان انواع صکوک منتشره در بازار سرمایه، اوراق اجاره با حجم بیش از 86 هزار میلیارد ریال و 32 مورد انتشار بیشترین سهم را داشته است و انواع دیگر صکوک نظیر مرابحه، رهنی و سفارش ساخت هر یک به ترتیب با حجم 66 هزار و 400، سه هزار و یک هزار و 600 میلیارد ریال در جایگاه های بعدی قرار دارند.
برچسب ها: صکوک ، بازار سرمایه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: