کد خبر: ۱۲۸۸۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - 13 March 2018
بانكداري ايراني ـدر سال های اخیر، رویه تهیه صورت های مالی بنگاه ها به کل دگرگون شده و شیوه های سنتی از سوی حسابداران و حسابرسان تقریبا منسوخ شدند. بر همین اساس نهادهای ناظر، استانداردهای جدیدی را پیشنهاد داده اند.
 بانكداري ايراني  ـ در سال های اخیر، رویه تهیه صورت های مالی بنگاه ها به کل دگرگون شده و شیوه های سنتی از سوی حسابداران و حسابرسان تقریبا منسوخ شدند. بر همین اساس نهادهای ناظر،  استانداردهای جدیدی را پیشنهاد داده اند. 

به گزارش  بانكداري ايراني    ، صنایع مختلف هرکدام به فراخور فعالیت خود دارای صورتهای مالی و همچنین تحلیل های جداگانه ای هستند. صنعت بیمه نیز به دلیل نوع فعالیت خود شرایط ویژه ای برای تهیه گزارش های مالی دارد. 

سمت چپ ترازنامه شرکت های بیمه با دیگر ترازنامه ها متفاوت است.  انواع ذخایر مانند  ذخیره  حق بیمه ، ذخیره خسارت معوق، ذخیره ریسک منقضی نشده و در نهایت  ذخایر فنی فضای متفاوتی را ایجاد کرده است . 

حق بیمه تولیدی وخسارت های پرداختی نیز صورت سود و زیان شرکت های بیمه را متفاوت از دیگر صورتهای مالی ساخته است .

 اما همین تفاوت ،  خود عاملی برای رد صورتهای مالی از سوی حسابرسان شده است . تا جایی که در ذیل تمامی شرکتهای بیمه،  موسسات حسابرسی اعلام کردند که حسابداران  این شرکت ها، استاندارد شماره 28 حسابداری را رعایت نمی کنند و از حسابرس خود عدم مغایرت دریافت کرده اند. این نکته شاید سبب مردودی صورتهای مالی نشود اما در بلند مدت سبب بحران شدیدی خواهد شد؛ چرا که در حال حاضر شرکتهای بیمه بالغ بر 70 هزار میلیارد ریال کسری ذخایر دارند که نشان دهنده بالارفتن ریسک شرکتهاست. بر همین اساس ذیل تقریبا تمامی صورتهای مالی شرکتهای بیمه این یاداشت از سوی حسابرسان وجود دارد:

 «ذخائر مورد اشاره که به موجب مصوبات شوراي عالي بيمه محاسبه و منظور شده، مطابق با استاندارد حسابداري شماره 28 تحت عنوان "فعاليتهاي بيمه عمومي" نمي باشد.» 

این یادداشت زنگ خطر بزرگی را برای شرکت های بیمه گری به صدا در می آورد و نشان می دهد که تمامی شرکتهای بیمه در ذخیره گری مردود شده اند. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: