کد خبر: ۱۲۸۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - 12 March 2018
اقتصاد ایران در سال 96 در کنار موفقیت هایی چون رشد اقتصادی مثبت، تورم تک رقمی و گشایش در روابط بین المللی و جذب سرمایه های جدید، با مشکلات و محدودیت هایی رو به رو بود، معضلاتی که بیش از هرچیز در وابستگی اقتصاد ایران به نفت ریشه دارد.
 بانكداري ايراني ـ  اقتصاد ایران در سال 96 در کنار موفقیت هایی چون رشد اقتصادی مثبت، تورم تک رقمی و گشایش در روابط بین المللی و جذب سرمایه های جدید، با مشکلات و محدودیت هایی رو به رو بود، معضلاتی که بیش از هرچیز در وابستگی اقتصاد ایران به نفت ریشه دارد.

به گزارش  ایرنا، دولت تدبیر و امید که بهبود مولفه های اقتصادی را در پنج سال گذشته در دستور کار خود قرار داده، دو سال است که میوه این رویکرد را با خروج اقتصاد ایران از رکود و ثبت رشد اقتصادی مثبت و نیز مهار تورم در محدوده تک رقمی می چیند.
رشد اقتصادی یکی از مهمترین نماگرهای عملکرد یک اقتصاد است که همواره مورد دغدغه سیاست گذاران و فعالان اقتصادی قرار دارد؛ بر اساس آمارهای اعلام شده رشد اقتصادی در نیمه نخست امسال به 4.6 درصد رسیده است و صندوق بین المللی پول و بانک جهانی در آخرین گزارش های خود رشد اقتصادی کشور در سال 2017 را به ترتیب 4.2 و 4 درصد پیش بینی کرده اند.
بر اساس آمار بانک مرکزی، اقتصاد ایران اکنون نه تنها از تورم فزاینده 45 درصدی فاصله گرفته بلکه تورم تک رقمی در اقتصاد ایران امسال نیز تکرار خواهد شد.
با وجود این دستاوردهای کلان، مشکلات و ناموزونی های اقتصاد ایران به عنوان میراثی به جای مانده از دهه ها و حتی قرن های گذشته، هنوز پابرجاست؛ وابستگی به نفت، هدفمند نبودن نظام مالیاتی به نفع تولید و توزیع نامتوازن ثروت در جامعه از جمله این معضلات است که رفع آن به جراحی های بنیادین در اقتصاد نیاز دارد.
سه تن از کارشناسان اقتصادی در گفت و گو با ایرنا، با تشریح لوازم و ضرورت های تحول در اقتصاد ایران، بر تقویت بازار سرمایه، اصلاحات ساختاری در نظام ارزی، نظام مالیات ستانی و کاهش وابستگی به نفت طبق برنامه ششم توسعه و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.

** نیازمند سرمایه گذاری مولد در اقتصاد هستیم
«بهمن آرمان» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا در بیان ارزیابی خود از وضعیت اقتصاد ایران در سال 96 اظهار داشت: انتظار می رفت در این سال بازار سرمایه به عنوان یک نهاد تامین کننده منابع مالی برای سرمایه گذاری، با همه کاستی هایی که دارد، گام های بلندی برای تامین مالی بنگاههای اقتصادی بردارد که چنین نشد.
وی با یادآوری اینکه ابزارهای مختلفی در بازار سرمایه برای تامین مالی بنگاه های بزرگ طراحی شده است، اظهار داشت: در بهترین حالت سهم بازار سرمایه در تامین منابع مالی سرمایه گذاری های جدید حدود 4 یا 5 درصد برآورد می شود در حالی که این نسبت در کشورهای صنعتی بین 55 تا 60 درصد است. 
وی گفت: در هیچ کشوری سودی که شرکت ها به سرمایه گذاری مجدد اختصاص می دهند، مشمول مالیات نمی شود زیرا اشتغال ایجاد می کند در حالی که در ایران عکس این قضیه رخ داده است که انتظار می رود سال آینده این رویه اصلاح شود و نظام مالیاتی در ایران به نفع تولید هدفمند شود. 

** همه ارکان جامعه هزینه اصلاحات اقتصادی را بپذیرند 
«مهدی پازوکی» کارشناس اقتصادی نیز با تاکید بر اینکه اصلاح ساختاری و بنیادین اقتصاد ایران نیازمند عزم جدی و تقبل هزینه های ناشی از آن از سوی همه ارکان جامعه است، گفت: اقتصاد مجموعه ای از بازارها است، نبود تعادل در یک بازار تعادل بازارهای دیگر را نیز به هم می ریزد. 
وی با تمجید از اقدام دولت در مهار تورم افسارگسیخته اظهار داشت: امروز دیگر تثبیت قیمت ها ابزار مناسبی برای کنترل تورم نیست بلکه باید بدانیم تنها راه حل کنترل تورم در اقتصاد ایران، اتخاذ سیاست های پولی مناسب است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد فرمان نمی پذیرد، افزود: وقتی در جامعه تورم وجود دارد، نمی توان نرخ ارز را ثابت نگه داشت زیرا به محض تغییر در درآمدهای ارزی، فشار از آن برداشته می شود و نوسان در بازار رخ می دهد.
به اعتقاد وی، اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات اقتصادی دارد و اگر این اصلاحات انجام نشود به یقین در بلندمدت هزینه های بیشتری را متحمل می شویم.
پازوکی تاکید کرد: این اصلاحات اقتصادی باید از سویی در سیستم پولی و نظام بانکی انجام شود و انضباط پولی به اقتصاد ایران برگردد از سوی دیگر در سند بودجه دولت نیز اصلاحاتی انجام شود.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: باید بودجه دولت کارآمد شده و اصلاحات اداری نیز انجام شود تا با سیاست های بخردانه دولت، جلوی تبعیض و نابرابری در جذب نیروی انسانی در نظام اداری گرفته شود.
پازوکی با بیان اینکه اقتصاد ایران نیازمند نگاه یکپارچه است، گفت: کشور نیازمند سیاست پولی و مالی مناسب است تا اقتصاد در غلطک تحولات توسعه ای بیفتد و شاهد رشد هشت درصدی اقتصاد هدف گذاری شده در برنامه ششم توسعه باشیم. 
به گفته وی، اجرای موفق برنامه های اقتصادی نیازمند اجرای موفق سیاست های اصلاحی در اقتصاد است و مجموعه حکومت باید به این نکته برسند که سیاست های اصلاحی را برای رسیدن به حکمرانی خوب در پیش بگیرند. 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: راهکار رسیدن به اقتصاد پیشرفته و نرخ رشد هشت درصدی در اقتصاد این است که جذب سرمایه گذاری جدید اعم از داخلی و خارجی را توسعه دهیم.

** اقتصاد کشور به نفت وابسته است 
«ابراهیم رزاقی» کارشناس اقتصادی نیز با نقد شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه اقتصاد کشور وابسته به نفت است و کمتر به تولید توجه دارد و درآمد حاصل از فروش نفت صرف کالاهای وارداتی غیرضروری می شود و تولیدات نیز به صورت مونتاژ ادامه دارد. 
وی اظهارداشت: متاسفانه بقای اقتصاد ما وابسته به نفت خام بوده و سهم فعالیت های دولت برای کارهای عمرانی ناچیز است. 
این کارشناس اقتصادی با انتقاد از وضعیت خصوصی سازی در کشور افزود: با وجود مطرح موضوع خصوصی سازی در سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و قوانین مرتبط با آن، اما این کار به صورت منطقی و علمی انجام نشده و در نتیجه طبقه ای به وجود آمده که از تولید بیزار است. 
رزاقی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کنونی کشور و افزایش نرخ بیکاری ضروری است که همه افراد جامعه برای حل مشکلات و حرکت به سمت تولید با هم متحد شوند. 
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید تولیدات داخلی را افزایش دهیم، گفت: برای این منظور باید دولتمردان به تولیدات داخلی یارانه بدهند تا آنها بتوانند در کیفیت و کمیت با محصولات مشابه خارجی مقابله کنند. 
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید صنایع را گسترش دهیم و نیازهای خود را از داخل تامین کنیم و به کارخانه هایی که با مشکل مواجه هستند، امکانات بدهیم تا مشکل خود را رفع کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: