کد خبر: ۱۲۸۷۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - 12 March 2018
یکی از شیرینی‌های و خاطره‌های دوست داشتنی نوروز به‌ویژه برای کوچک‌ترها و فرزندان فامیل، دریافت مبلغی از والدین و دیگر بزرگترها به عنوان عیدی است و زمانی شیرینی این عیدی برای بچه‌ها بیشتر می‌شود که اسکناس نو و تانخورده، عیدی بگیرند.
طبق سنت هر ساله در آستانه نوروز توزیع اسکناس نو در بانک‌ها از فردا آغاز می‌شود.

به گزارش ایسنا، یکی از شیرینی‌های و خاطره‌های دوست داشتنی نوروز به‌ویژه برای کوچک‌ترها و فرزندان فامیل، دریافت مبلغی از والدین و دیگر بزرگترها به عنوان عیدی است و زمانی شیرینی این عیدی برای بچه‌ها بیشتر می‌شود که اسکناس نو و تانخورده، عیدی بگیرند.

در راستای پاسداشت این سنت دیرینه، بانکها در آستانه هر سال نو توزیع اسکناس نو را آغاز می‌کنند. در آستانه نوروز ۱۳۹۷ نیز متقاضیان می‌توانند از فردا (دوشنبه) همزمان با ۲۱ اسفند ماه برای دریافت اسکناس نو به شعب منتخب ۱۰ بانک مراجعه کنند.

قرار است اسکناس‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۵۰۰۰ تومانی توزیع شود. معمولا روال اینگونه است که متقاضی با مراجعه به شعب بانک‌ها از هر یک از این نوع اسکناس می‌تواند یک بسته ۱۰۰ برگی دریافت کند.

پارسیان، رفاه کارگران، سینا، پست‌بانک، گردشگری، سپه، اقتصاد نوین، ملت، صادرات و ملی بانک‌هایی هستند که در شعب منتخب آنها اسکناس نو در تهران و سایر شهرستان‌ها توزیع می‌شود و این روند تا ۲۶ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

در خصوص تعداد شعب نیز در تهران ۷۰ شعبه بانک‌های منتخب مسئولیت توزیع اسکناس را بر عهده دارند و در خصوص نحوه توزیع در سایر استان‌ها نیز با هماهنگی ناظران پولی و از طریق روابط عمومی بانک‌های عامل تعیین شده در هر استان اطلاع‌رسانی می‌شود.

بر مشاهده نام و آدرس شعب بانکهای توزیع‌کننده اسکناس نو در تهران بر روی این لینک کلیک کنید.

قالی‌شویان منصف باشند

تا فضا فضای اخبار نوروزی و عید است به گران‌فروشی برخی شرکت‌های قالی‌شویی نیز اشاره کنیم که در آستانه سال نو کار و بارشان سکه شده و بعضا سوءاستفاده می‌کنند. در حالیکه پیش از این رئیس اتحادیه قالی‌شویان اعلام کرده بود که مشکل این صنف خارج شدن از شمول قیمت‌گذاری است، یکی از واحدهای قالی‌شویی معتبر و دارای مجوز در تهران برای شستن ۱۰ متر فرش دستباف، ۵۰۰ هزار تومان هزینه دریافت کرده است که به گفته رییس اتحادیه، کاملا غیرمنطقی بوده و به این تخلف رسیدگی خواهد شد.

یکی از واحدهای صنفی معتبر قالیشویی در تهران بابت شست‌وشوی ۱۰ متر فرش دستی در قالب دو تخته شش متری و چهار متری و رفوی شیرازه یکی از این فرش‌ها ۵۰۰ هزار تومان هزینه از یکی از مشتریان دریافت کرده است که تخلف سنگینی در این واحد صنفی به شمار می‌رود، چرا که بر اساس نرخ موجود نهایتا برای شست‌وشوی هر متر فرش دستباف اعلاء ۱۸ هزار تومان هزینه باید از مشتری دریافت شود که شست‌وشوی آن مجموعا به ۱۸۰ هزار تومان می‌رسد.
 

نگران هزینه‌های خشکشویی لباس نباشید

با توجه با شماره افتادن روزهای سال ۱۳۹۶ اخبار نوروزی پایانی ندارد. در خبر مهم دیگری در این رابطه رئیس اتحادیه خشکشویی و لباسشویی اعلام کرد که قیمت در واحدهای صنفی خشکشویی و لباسشویی تا پایان فروردین ماه سال آینده افزایش نمی‌یابد، اما مردم برای پیشگیری از تضییع حق‌شان به مجوز و نرخ‌نامه‌های این واحدهای صنفی بیشتر دقت کنند.

ابوالفضل رجب‌زاده با اشاره به اینکه قیمت‌های واحدهای صنفی خشکشویی و لباسشویی براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ اتاق اصناف تا پایان فروردین ماه سال آینده افزایش نمی‌یابد، خاطرنشان کرده که "در برخی از واحدهای صنفی خشکشویی و لباسشویی به ویژه واحدهای غیرمجاز، کارت درجه‌بندی، مجوز یا نرخ‌نامه به صورت کپی توی مغازه نصب شده است که مردم باید دقت کنند که این مدارک به صورت اصل باشد و در صورت مشاهده تخلف آن را به اتحادیه گزارش کنند".

مصائب خرید پول خارجی!

اما تا بحث پول است به خبر دیگری اشاره کنیم که به مشکلات مسافران برای خرید پول خارجی (ارز) می‌پردازد. در بازار آزاد امروز - یکشنبه - به دنبال بخشنامه اخیر بانک مرکزی مبنی بر محدود شدن فروش دلار و یورو بانکی به مسافران، صف‌های متقاضیان نسبت به هفته گذشته کوچک‌تر شده است با این حال همچنان مسافران مجبور هستند برای تهیه ارز مورد نیازشان چند ساعت در صف منتظر باشند و حتی در مواقعی به دلیل آنچه از سوی صرافی ها "نقص مدارک" عنوان می‌شود نمی‌توانند ارز تهیه کنند.

 مشاهدات از صفهای شکل گرفته در خیابان فردوسی مقابل برخی صرافی‌ها نشان می‌دهد که متقاضیان از وضعیت فعلی ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گویند "چرا باید برای خرید ارز انقدر به زحمت بیفتند و اینکه در نهایت با وجود این سختی‌ها تضمینی هم برای تهیه ارز برایشان وجود ندارد". برخی افراد که در صف هستند می‌گویند "صرافی‌ها برای نفروختن ارز بهانه می‌تراشند و بعد از چند ساعت ماندن در صف هم نمی‌توانند دلار و یورو بخرند".

مسافران اگر بخواهند در صف نروند و راحت ارز مورد نیاز را تهیه کنند مجبورند به دلالان مراجعه کنند که دلار و یورو را با نرخ آزاد می‌فروشند که باعث می‌شود تقریبا به ازای هر دلار حدود ۳۰۰ تومان و به ازای هر یورو حدود ۴۰۰ تومان ضرر کنند.

ارزش سهام عدالت به ۲.۵ میلیون تومان رسید

خبرهای مرتبط با پول تمامی ندارد. در خبر مهم دیگری در این رابطه رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد که یک میلیون تومان سهام عدالتی که مشمولان تخفیف‌دار سهام عدالت دریافت کردند دو و نیم میلیون تومان در بازار ارزش دارد.

علی اشرف عبدالله پوری حسینی در مراسم نکوداشت سهام عدالت که در سالن اجلاس سران برگزار شد گفت: مشمولان سهام عدالت که تخفیف‌دار هستند یک میلیون تومان سهام عدالت گرفتند که  ارزش آن در بازار دو و نیم میلیون تومان است. معاون وزیر اقتصاد خاطرنشان کرده که "یک مرحله دیگر برای ساماندهی سهام عدالت مانده و آن این است که ورقه سهام را به سهامداران بدهیم که اگر دستور صدور ETF ها صادر شود و اجرای آن را به ما واگذار کنند ما آن را به بهترین شکل انجام خواهیم داد".

از حداقل دستمزدها چه خبر

اما نمی‌توان به خبرهای مرتبط با پول و قیمت‌ها آن هم در آستانه نوروز اشاره کرد و از وضعیت تعیین حداقل دستمزد برای سال ۱۳۹۷ نگفت. در جدیدترین رویداد در این زمینه نماینده کارگران در شورای عالی کار جزییات آخرین جلسه دستمزد شورای عالی کار و مهمترین محورهای آن را تشریح کرد.

ابوالفضل فتح‌الهی در این رابطه اظهار کرد که " در این جلسه که با حضور وزیر کار و نمایندگان کارگری و کارفرمایی برگزار شد، اقدامات اولیه و کارهای مقدماتی درباره مزد انجام گرفت و گزارش کمیته‌های دستمزد ارائه شد. با توجه به اینکه مزد بحث مفصلی بود مقرر شد تا سه‌شنبه همین هفته پیگیری وضعیت دستمزد منحصرا اتفاق بیفتد".

رونق نسبی در بازار معاملات مسکن

در خبر دیگری که آن هم به نوعی مرتبط با پول و قیمت‌ها است اعلام شد که طی ۱۱ ماه اول امسال، آماری که از پرداخت تسهیلات خرید مسکن ارائه شده حاکی از رشد ۳۲.۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا پایان بهمن ماه، تعداد ۱۵۰ هزار و ۸۶۷ فقره تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان پرداخت شده است که ارزش ریالی این تسهیلات رقمی معادل ۷ هزار و ۸۰۶ میلیارد و ۹۶۷ میلیون و۷۰۰ هزار تومان بوده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲.۳ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین تسهیلات ساخت مسکن افزایش ۴۳.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل ثبت کرده است.

افزایش قابل توجه تسهیلات پرداختی برای ساخت و خرید مسکن نشان دهنده رونق نسبی در بازار مسکن پس از چند سال رکود است.

مصالح ساختمانی غیراستاندارد را بشناسید

تا بحث مسکن و ساختمان است به این خبر هم اشاره کنیم که مدیرکل استاندارد استان تهران از شناسایی و جمع‌آوری چهار برند بلوک سقفی غیراستاندارد داده است. به گفته محمودرضا طاهری " بلوک سقفی (پلاستوفوم) از واحد تولیدی "رضا بیات" در واحد تولیدی شهرک صنعتی صفادشت، بلوک سقفی واحد تولیدی "امیرلطفی" در شهر قدس، بلوک سقفی با نام تجاری "یکتافوم" و "یگانه فوم" در واحد تولیدی سه راه آدرام، چهار برند بلوک سقفی غیراستانداردی هستند که به دلیل تولید بدون مجوز استاندارد شناسایی و جمع‌آوری شدند".

مدیرکل استاندارد استان تهران با تاکید بر اجباری بودن استاندارد بلوک‌های سقفی از مصرف‌کنندگان درخواست کرد که با در نظر داشتن مخاطرات ناشی از پلاستوفوم‌های غیراستاندارد حتما از استاندارد بودن بلوک‌های سقفی اطمینان حاصل کنند.

شرایط سفر با خودروی شخصی به کیش

در خبر جالب توجه دیگری که آن هم به نوعی مرتبط با نوروز است شرایط سفر به جزیره کیش با خودروی شخصی اعلام شد. در این رابطه معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش و دبیر ستاد تعطیلات سفرهای نوروزی کیش، ضمن پیش‌بینی سفر ۳۰۰ هزار نفر به جزیره کیش در ایام نوروز، شرایط ورود خودروها به این منطقه را در این ایام اعلام کرد.

طبق اعلام علیرضا قائدیان"خودروهای ساخت داخل که سال تولید آنها بعد از ۱۳۹۰ است، همراه با معاینه فنی و نیز خودروهای خارجی که سال ساخت آنها از ۱۳۸۵ هجری شمسی به بعد بوده، به همراه داشتن معاینه فنی مجوز ورود به جزیره کیش را در ایام نوروز به مدت پنج روز دریافت خواهند کرد".

تابستان ۹۷ خاموشی نداریم

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران در آستانه سال نو اعلام کرد که "برای سال ۱۳۹۷ برنامه‌ریزی‌های متعددی صورت گرفته به‌گونه‌ای که ۷۰ پروژه به ارزش ۵۰۰ میلیون تومان تدبیر شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که با اجرای تمام این پروژه‌ها دیگر مشکلی برای تامین برق پایتخت در زمان پیک نداشته باشیم".

غلامرضا خوش‌خلق با اشاره به افزایش دما و افزایش میزان مصرف آب در بین مشترکان در روزهای آخر سال خاطرنشان کرده که " طبیعتا این مساله در میزان مصرف برق نیز تاثیرگذار است، لذا تقاضای ما از مشترکان این است که در میزان مصرف برق همکاری لازم را با ما داشته باشند".

مراقب سلفی‌گرفتن باشد

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی بود که اعلام شد آمار تعداد افرادی که بخاطر گرفتن عکس‌های سلفی جانشان را از دست داده‌اند، بیشتر از حملات کوسه به انسان بوده است.

حالا زاخری کراکت بعنوان یکی از کارشناسان تکنولوژی در موسسه آماری و تحقیقاتی  Priceonomics گزارشی منتشر کرده است که مشخصات افرادی که بیشتر علاقمند به گرفتن عکس‌های سلفی با گوشی‌ها خود هستند، را نشان می‌دهد. این جدول نشان‌دهنده جنسیت و رده سنی افرادی است که شیفته گرفتن عکس‌های سلفی و به مخاطره انداختن جانشان برای آن هستند. طبق این جدول، ۷۵.۵ درصد از افرادی که عکس‌های سلفی می‌گیرند، مرد هستند و این در حالیست که ۲۶.۵ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

این جدول همچنین نشان می دهد که افراد در رده سنی ۲۰ و ۲۱ سال به ترتیب با اختصاص دادن ۱۱ درصد و ۲۷ درصد از این آمار به خود، بیشتر از سایر گروه‌های سنی خود را برای گرفتن عکس‌های سلفی به خطر انداخته و در این راه کشته شده‌اند. همانطور که در جدول دیده می‌شود، هیچ فردی بالای ۳۲ سال در جمع قربانیان عکس‌های سلفی در جهان قرار نگرفته است. این بدان معناست که افراد بعد از گذشت تب و تاب نوجوانی و جوانی، هیجاناتشان فروکش کرده و علاقه چندانی برای جلب توجه دیگران، گرفتن عکس‌های حیرت‌آور و انتشار آن‌ها در فضای مجازی ندارند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: