کد خبر: ۱۲۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۶ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - 10 March 2018
خوش‌بینی حقوقی‌ها به آینده سهام از یکسو و روند حمایتی آنها از سوی دیگر سبب شد تا حجم خالص خریدها نسبت به هفته‌ ماقبل با رشد ۴ برابری همراه شود. به این ترتیب ۵/ ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد.
دنیای اقتصاد : روند کم‌رمق حاکم بر بازار سهام در جریان معاملات هفته گذشته نه تنها تداوم یافت بلکه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش عرضه‌ها، تشدید شد. به‌طوری‌که در نهایت زیان ۱/ ۱ درصدی در کارنامه هفتگی شاخص کل به ثبت رسید. در این شرایط حقوقی‌های بازار در ششمین هفته متوالی به روند خریدهای خود ادامه دادند و توانستند مسیر تغییر مالکیت را به سمت خود حفظ کنند.

 در این میان، خوش‌بینی حقوقی‌ها به آینده سهام از یکسو و روند حمایتی آنها از سوی دیگر سبب شد تا حجم خالص خریدها نسبت به هفته‌ ماقبل با رشد ۴ برابری همراه شود. به این ترتیب ۵/ ۵۵ میلیارد تومان نقدینگی از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی معامله‌گران حقوقی منتقل شد.

بررسی روند جابه‌جایی‌ها در طول هفته منتهی به پایان ۱۶ اسفندماه نشان از آن دارد که به دنبال کاهش شاخص کل بورس در تمامی روزهای هفته، تغییرمالکیت‌ها در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی قرار داشت. به این ترتیب در جریان معاملات روز شنبه خالص خرید حقوقی‌ها به ۶/ ۱۲ میلیارد تومان رسید. این روند روز یکشنبه به کمترین میزان خود در طول هفته رسید و با جابه‌جایی ۳/ ۳ میلیارد تومانی دنبال شد. اما از روز دوشنبه مجدد روند افزایشی در پیش گرفت. به‌طوری‌که جابه‌جایی ۲/ ۸ میلیارد تومانی در روز دوشنبه صورت گرفت. این روند روز سه‌شنبه به بیشترین میزان خود در هفته رسید و با تغییر مالکیت ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی دنبال شد. در جریان آخرین روز کاری هفته نیز با ثبت خالص خرید ۸/ ۱۰ میلیارد تومانی توسط این گروه، هفته‌ای کاملا حقوقی‌ به ثبت رسید.

نگاهی به صنایع مورد توجه
در این شرایط بررسی روند جابه‌جایی‌ها میان صنایع بورسی نشان از آن دارد که بیشترین خرید صورت گرفته از سوی معامله گران حقوقی در نمادهای گروه فلزات اساسی بوده است. نوسانات قیمتی اخیر در بازارهای جهانی کالاها سبب شد تا حقوقی‌ها از یکسو با خوش‌بینی نسبت به روند آتی این بازار و از سوی دیگر با دید حمایتی از سهام وابسته در بازار، نسبت به خرید سهام مزبور اقدام کنند. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در گروه فلزات اساسی به بیش از ۲۰ میلیارد تومان رسید. در این گروه بیشترین استقبال از نماد کالسیمین و ملی مس ایران بود. به طوری‌که خالص خرید سهامداران حقوقی در نماد «فاسمین» به بیش از ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید. این روند در نماد «فملی» نیز با جابه‌جایی ۵/ ۵ میلیارد تومانی دنبال شد. این نماد در تمامی روزهای هفته با خریدهای قابل‌توجهی از سوی معامله‌گران حقوقی همراه شد و این خریدها سبب شد تا از افت بیشتر آن جلوگیری شود. 

در نهایت «فملی» کاهش یک درصدی قیمت را در هفته گذشته تجربه کرد. این در حالی است که در جریان معاملات روز یکشنبه ۵۰۰ هزار سهم «فملی» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان سهامدار ۶/ ۵ درصدی عرضه شد.  فولاد مبارکه نیز از دیگر نمادهای مورد توجه در این گروه بود که با استقبال خرید از سوی حقوقی‌ها روبه‌رو‌ شد. به این ترتیب بیشترین خرید را در جریان معاملات روزهای یکشنبه و دوشنبه از سوی گروه مزبور تجربه کرد. در جریان معاملات روز یکشنبه خالص خرید حقوقی‌ها در نماد مزبور به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید. این روند روز دوشنبه و سه‌شنبه نیز با تغییر مالکیت حدود یک میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی دنبال شد. البته در آخرین روز کاری هفته، سهامداران خرد بازار به خرید سهام مزبور تمایل نشان داده و خالص خرید ۳۰۰ میلیون تومانی را در این نماد رقم زدند. به این ترتیب در مجموع هفته تغییر مالکیت بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی نقدینگی را از پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی «فولاد» شاهد بودیم.

گروه پالایشی نیز از دیگر صنایع مورد توجه حقوقی‌ها در هفته گذشته بود. در حالی تغییر مالکیت حدود ۱۴ میلیارد تومانی را در هفته گذشته و در مسیر سبد سهام حقیقی به حقوقی شاهد بودیم که در این میان بیشترین تقاضا در نماد پالایش نفت اصفهان صورت گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا» معادل ۵/ ۴ میلیارد تومان بود. در این میان ۵/ ۲ میلیارد تومان از خرید مزبور در جریان معاملات روز شنبه به ثبت رسید.پالایش نفت تهران نیز با تغییر مالکیت ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی نقدینگی در مسیر پرتفوی حقیقی به حقوقی از دیگر نمادهای مورد توجه سهامداران حقوقی در هفته گذشته بود. 

در این میان بیشترین خرید در جریان معاملات روز دوشنبه و با جابه‌جایی حدود ۹۰۰ میلیون تومانی صورت گرفت.  در نماد پالایش نفت بندرعباس نیز شاهد جمع‌آوری سهم توسط حقوقی‌ شرکت بودیم. به‌طوری‌که خالص خریدهای ثبت‌شده در این نماد به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسید. بر این اساس صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین‌شهر در تمامی روزهای هفته اقدام به خرید سهام «شبندر» کرد. این روند در جریان معاملات روز شنبه با بیشترین حجم و بالغ بر ۲ میلیون سهم دنبال شد. در روزهای بعد نیز با خرید بیش از یک میلیون سهم ادامه یافت. در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز به خرید ۲۰۰ هزار سهم محدود شد. 

در مجموع صندوق مزبور هفته گذشته حدود ۶ میلیون سهم «شبندر» را به پرتفوی خود افزود و در حال حاضر سهامدار ۷۶/ ۲ درصدی این شرکت محسوب می‌شود.  در نمادهای معدنی نیز شاهد تحرکات مناسبی از سوی سهامداران حقوقی بودیم. به‌طوری‌که تغییر مالکیت حدود ۱۲ میلیارد تومانی در صنعت مزبور و در مسیر حقیقی به حقوقی صورت گرفت. در این میان بیشترین خرید در دو نماد گل‌گهر و توسعه معادن و فلزات بود. به این ترتیب خالص خرید حقوقی‌ها در هر دو نماد مزبور به حدود ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

توجه به شیمیایی‌ها
همچنین معامله‌گران حقوقی در هفته‌ای که گذشت به خرید سهام گروه شیمیایی نیز تمایل نشان دادند. در حالی خالص خرید به ثبت رسیده در این صنعت به ۱۳ میلیارد تومان رسید که بیشترین خرید مربوط به دو نماد پتروشیمی شازند و گروه صنعتی پاکشو بود. در این میان جابه‌جایی ۷/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «شاراک» و ۶/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «پاکشو» به ثبت رسید.در تمامی روزهای هفته شاهد خرید و جمع‌آوری سهام «شاراک» از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی بودیم. «وبانک» که سهامدار عمده و مالک ۵۳/ ۵۳ درصد از سهام «شاراک» است در مجموع هفته گذشته بیش از ۷ میلیون سهم مزبور را به پرتفوی خود افزود.

گروه صنعتی پاکشو نیز بیشترین خرید را در جریان معاملات روز دوشنبه تجربه کرد. به این ترتیب با تغییر مالکیت بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی، بیشترین سهم در جابه‌جایی‌های روز دوشنبه را به خود اختصاص داد. در این راستا صندوق سرمایه‌گذاری تجربه ایرانیان به عنوان سهامدار حقوقی و مالک ۱۷/ ۱ درصدی «پاکشو»، اقدام به جمع‌آوری ۲ میلیون سهم کرد. شرکت مدیریت سرمایه آرین تدبیر نیز به عنوان دیگر سهامدار بالای یک درصدی این نماد، در تمامی روزهای هفته تحرکاتی در سمت خرید و فروش سهام پاکشو داشت. به‌طوری‌که در نهایت حدود ۵۰۰ هزار سهم را به پرتفوی خود افزود.

تمایل حقیقی‌ها به سهام خودرویی
بررسی جزئیات خرید و فروش‌های صورت گرفته از سوی سهامداران خرد بازار طی هفته گذشته، نشان از آن دارد که این گروه بیشترین فعالیت را در گروه خودرویی داشتند. نمادهای خودرویی که طی معاملات روزهای ابتدایی هفته تحت تاثیر انتشار اخبار داخلی و خارجی از جمله نوسازی ناوگان حمل و نقل و البته ارسال سیگنال‌های مثبت درخصوص احتمال تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی ترامپ در اردیبهشت ماه و سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته بودند، در روزهای بعد با فروش همراه شدند. شناسایی سود از سوی معامله‌گران خودرویی از مهم‌ترین‌ دلیل این چرخش رویکرد بود.  به این ترتیب گروه مزبور در مجموع هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومانی نقدینگی از پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی این گروه بودیم. در این میان، بیشترین خرید نیز در نماد زامیاد به ثبت رسید. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در نماد مزبور معادل ۷/ ۳ میلیارد تومان بود. البته بخش عمده‌ای از این تقاضا مربوط به خریدهای صورت گرفته در جریان معاملات روز یکشنبه بود به‌طوری‌که در این روز خالص خرید سهامداران در نماد مزبور به بیش از ۳ میلیارد تومان رسید. در این میان بانک قوامین به عنوان سهامدار حقوقی ۲/ ۱ درصدی «خزامیا» اقدام به عرضه ۱۰ میلیون سهم کرد. البته این حقوقی‌ در جریان معاملات روز چهارشنبه نیز ۵ میلیون سهم دیگر را به فروش رساند.  

پارس خودرو، ایران‌خودرو دیزل و سایپا نیز از دیگر نمادهای مورد متوجه سهامداران خرد در هفته گذشته بودند. تغییر مالکیت ۴/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «خپارس»، ۲/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «خاور» و ۹۰۰ میلیون تومانی در «خساپا» در مسیر سبد سهام حقوقی به حقیقی به ثبت رسید.  در این میان روز یکشنبه شرکت سرمایه‌گذاری سمند به عنوان سهامدار عمده «خاور» اقدام به عرضه بیش از ۱۹ میلیون سهم کرد. در ادامه یک میلیون سهم دیگر نیز توسط صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کوثریکم به فروش رفت. البته بخشی از سهام عرضه شده توسط گروه راهبرد مبین کوثر به عنوان دیگر سهامدار حقوقی فعال در «خاور»، خریداری شد. 

 در ادامه شرکت‌های سرمایه‌گذاری با محوریت سرمایه‌گذاری بیمه در کانون توجه سهامداران خرد بازار قرار گرفت. به این ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها در نماد «وبیمه» به حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید.  البته سهامداران حقیقی به خرید سهام دیگر نمادها از جمله سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و خدمات ‌انفورماتیک نیز تمایل نشان داده و خریدهای قابل‌توجهی در این دو نماد داشتند. بر این اساس خالص خرید ۴/ ۳ میلیارد تومانی در نماد «وبانک» و ۵/ ۲ میلیارد تومانی در نماد «رانفور» را شاهد بودیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: