کد خبر: ۱۲۸۴۷۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - 08 March 2018
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام موافقت و استقبال مجلس از عرضه کل گندم در بورس کالا،مزایای عرضه این محصول در بورس را برشمرد.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام موافقت و استقبال مجلس از عرضه کل گندم در بورس کالا،مزایای عرضه این محصول در بورس را برشمرد.

به گزارش  ایرنا،محمدرضا پورابراهیمی گفت: گسترش بازار سرمایه که جنس آن شفافیت است، به نفع اقتصاد بوده و ثمرات زیادی برای بخش تولید و منافع ملی به همراه دارد.وقتی به جایگاه یکی از ارکان بازار سرمایه همچون بورس کالا نگاه می کنیم، قاعدتا عرضه و تقاضا در این سازوکار از جنس اوراق بهادار نیست، بلکه کالاهایی در بورس عرضه می شود که به توسعه فعالیت ها در بخش تولید کمک می کند.

وی با تاکید بر تاثیرگذاری عرضه کالاها در بورس افزود: بورس می تواند برای ایجاد یک قیمت منصفانه در نظام اقتصاد و شفافیت در عرضه و تقاضا و نیز تخصیص بهینه منابع نقش تاثیرگذاری داشته باشد.فرآیند عرضه کالا در بورس باعث می شود از حضور دولت در ایجاد یک بازار مصنوعی و تصنعی که در برخی بخش ها همچنان شاهد آن هستیم،جلوگیری  شود.

این نماینده مجلس با اشاره به توفیق بورس کالا در افزایش حجم و ارزش معاملات گفت: در سال ۹۶ آمارهایی را در بورس کالا می بینیم که نشان دهنده وضعیت مطلوب سازو کار بورس است که البته مورد تایید مجلس بوده و حتما با دیدگاه تخصصی به آن نگاه می کنیم.در قانون برنامه ششم احکام خوبی تصویب کردیم که نشان از اهتمام حمایت از ظرفیت های بورس کالاست و در کنار آن نیز مجلس این آمادگی را دارد که هر کمکی لازم باشد برای پیشرفت و ارتقای این بورس انجام دهد.

پورابراهیمی با اشاره به عرضه گندم در بورس کالا گفت: موافق آن هستیم که کل عرضه گندم تولیدی در بورس کالا انجام شود چرا که گندم کالای استراتژیکی است که می تواند تاثیر خود را در حوزه کلان اقتصادی بگذارد.با توجه به ضایعات گندم خریداری شده در سیاست خرید تضمینی، عرضه این محصول در بورس کالا به روش اجرای سیاست قیمت تضمینی ضمن افزایش کیفیت، از سوء استفاده ها و مشکلاتی مانند واردات غیرقانونی این محصول جلوگیری می کند.

وی ادامه داد: با عرضه کل گندم در بستر بورس کالا از برخی سوءاستفاده های احتمالی در خرید این محصول جلوگیری می شود. ضمن اینکه دولت هم باید منابع مالی سنگینی برای خرید تضمینی متحمل شود که با اجرای سیاست قیمت تضمینی این بار مالی از دوش دولت برداشته می شود.جلوگیری از قاچاق کالا دیگر مزیت عرضه در بورس است،عرضه کالا در بورس ضمن شفافیت قیمت و افزایش کیفیت کالا در جلوگیری از قاچاق کالا هم موثر است. از این رو، باید از مزیت هایی که عرضه کالاهای مختلف در بورس برای اقتصاد به همراه دارد، استقبال کنیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: