کد خبر: ۱۲۸۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 06 March 2018
بانكداري ايراني ـنیم نگاهی به عملکرد بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور نشان می دهد در سال 96 این بانک جهشی فوق العاده در ارائه خدمات به مشتریان خود داشته و در کنار آن به ایفای نقش اجتماعی خود نیز به نحو مطلوب پرداخته است.
 بانكداري ايراني  ـ  نیم نگاهی به عملکرد بانک صادرات ایران به عنوان بزرگترین بانک خصوصی کشور نشان می دهد در سال 96 این بانک جهشی فوق العاده در ارائه خدمات به مشتریان خود داشته و در کنار آن به ایفای نقش اجتماعی خود نیز به نحو مطلوب پرداخته است. 

نقش آفرینی این بانک در اقداماتی همچون کمک به زلزله زدگان و سیل زدگان در کشور، فعالیت های مرتبط با احداث و تجهیز مدارس، حمایت از جریان کارآفرینی و اشتغال مولد و کمک به اقشار سازمان بهزیستی و کمیته امداد نشان دهنده عزم بانک صادرات برای نقش آفرینی در حوزه اجتماعی است. 

اگر به عقب تر بازگردیم خواهیم دید که در این راستا بانک صادرات در سال 95 نیز نمره قبولی را در حوزه فعالیت های اجتماعی گرفته است. پرداخت سرمایه در گردش 40 هزار و 300 میلیارد ریالی بنگاه های کوچک اقتصادی در سراسر کشور مؤید این مطلب است که باید اذعان داشت بانک صادرات این روند را در سال 96 نیز ادامه داده است.  

وزارت امور اقتصادی و دارایی در سالجاری گزارشی با عنوان «اجرای برنامه 100 روز؛ 100 اقدام را با محوریت «پایبندی چشمگیر بانک‌ ها به ایفای مسئولیت اجتماعی» منتشر کرد و در آن گزارش به نقش تعیین کننده بانک صادرات نیز اشاره کرده بود. 

در این گزارش آمده بود: «سازمان و ارگان‌ها با توجه به رسالت خود مسئولیت‌ها و وظایفی را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی برای خود تعریف می‌کنند و این موضوع یک فعالیت غیراقتصادی و غیرانتفاعی است که تنها برای رشد شکوفایی و ارتقا سطح کیفی جامعه پیرامون خود انجام می‌دهند. بانک صادرات برای دوره زمانی سال‌های ۹۲ تا 95، ۷۵ طرح با سرمایه ۳۹۴ میلیارد تومان را به بهره ‌برداری رسانده که چهار طرح با سرمایه ۳۴ میلیارد تومانی مربوط به سال گذشته (۹۵) بوده و بخشی از این برنامه در سال جاری (۹۶) به بهره‌برداری خواهد رسید. در سال ۱۳۹۲، تعداد ۲۵ طرح با سرمایه ۱۰۹ میلیارد تومان، در سال ۹۳، تعداد ۲۳ طرح با سرمایه ۱۰۶ میلیارد تومان و در سال ۹۴ تعداد ۲۳ طرح با سرمایه ۱۴۵ میلیارد تومان طراحی و اجرا شده است.»

اما موفقیت بانک صادرات در اجرای برنامه های خود تنها در گزارش وزارت اقتصاد خلاصه نمی شود. 
در نامه ای که 79 تن از نمایندگان خانه ملت منتشر کردند از نقش اثر گذار بانک صادرات در فرآیند رسیدگی و کمک به سیل زدگان استان های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان قدردانی شده بود. 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این نامه نوشته بودند: «ما جمعی از نمایندگان مجلس از ابراز همدردی و دلسوزی مدیر عامل بانک صادرات ایران و کارکنان تحت مدیریت ایشان در خصوص یاری و کمک رسانی به آسیب دیدگان از سیل و طوفان اخیر در آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و کردستان کمال تشکر و قدردانی را داریم.» 


بانک صادرات و حل مشکل پدیده شاندیز و موسسه میزان
خسارت دیدن مردم در بخش های پولی ـ مالی این روزها بر سر زبان ها می چرخد. پرونده پدیده شاندیز و موسسه میزان از جمله پرونده هایی بود که خسارت دیدگان بسیاری را چشم انتظار بازگشت سرمایه خود گذاشته بود. بانک صادرات ایران با ورود به این دو پرونده و پذیرش تعهدات این دو موسسه در یک برنامه ریزی دقیق و منسجم به حل و فصل مشکلات آنها پرداخته و در تقویم زمانی برنامه ریزی شده اقدام به بازگشت سرمایه زیان دیدگان این دو موسسه کرد. این اقدام گره های بسیاری را باز کرد. بانک صادرات به عنوان لیدر یا سرگروه کنسرسیوم مسئولیت تامین مالی پروژه پدیده شاندیز تلاش کرد تا این طرح بزرگ ملی احیاء شود. بانک صادرات ایران در این حوزه هم عملکرد درخشانی از خود برجای گذاشت تا جایی که عضو کمیسیون اجتماعی در صحن مجلس شورای اسلامی گفته بود: «بانک صادرات در چند سال گذشته نقش عمده‌ای در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی بخش‌های مختلف کشور داشته و سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه را به خوبی اجرا کرده است. بانک صادرات ایران نقش خود را در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی و پرداخت وام‌های  قرض‌الحسنه با اقداماتی خیرانه و خداپسندانه به قشر ضعیف جامعه به خوبی ایفا کرده و امید است سایر بانک‌ها و نهادها نیز از بانک صادرات ایران در انجام رسالت‌های اجتماعی الگوبرداری کنند.» 

خدمات به روشندلان بدون چشمداشت 
روشندلان در کشور؛ مشتریان ویژه بانک صادرات محسوب می شوند. این پیام کوتاه نور امیدی در دل روشندلان کشور بود. از اواخر سال 1395 و ابتدای سال 1396 بانک صادرات با اعلام «ارائه خدمات مشتریان ویژه» به روشندلان، خدمت رسانی به این قشر را آغاز کرد تا رسالت های اجتماعی خود را انجام داده باشد. افزایش رضایتمندی روشندلان از زمان آغاز ارائه خدمات ویژه آنان در دستور کار مدیران این بانک قرار داشته و همچنان نیز ادامه دارد.  

بانک صادرات چقدر به بنگاه های اقتصادی وام داده است؟
توجه به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی همواره در دستور کار مدیران بانک صادرات قرار گرفته است. فعالسازی ظرفیت های بالقوه بنگاه های تولیدی کوچک و متوسط تنها در بازه زمانی تیرماه 95 تا خرداد 96 نشان می دهد بانک صادرات 2751 فقره تسهیلات به این بنگاه ها پرداخت کرده است. این تعداد تسهیلات رقمی بالغ بر 25 هزار و 768 میلیارد ریال را در بر داشته است که این آمار تنها بخشی از حمایت بانک صادرات از جریان تولید و اشتغال در کشور است. 


تقدیر از بانک صادرات برای کاهش آلودگی هوا
ایفای نقش بانک صادرات در حوزه حفظ محیط زیست از دیگر اقدامات این بانک در حوزه فعالیت های اجتماعی است. جایگزینی 2 هزار خودروی سنگین فرسوده با همت بانک صادرات نشان می دهد این بانک علاوه بر تلاش برای نوسازی این ناوگان نیم نگاهی نیز به کاهش آلودگی هوا داشته است و در این راستا از سوی معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز مورد تقدیر قرار گرفته است. 
بانک صادرات با انعقاد تفاهم نامه همکاری میان شرکت صنعتی ماموت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به 2 هزار نفر از دارندگان کشنده و تریلر به ازای هر دستگاه 376 میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرد تا با جایگزین کردن خودروهای فرسوده نقش مهمی در نوسازی ناوگان خودروهای سنگین و کاهش آلاینده ها ایفا کند. 

خدمات رفاهی به بازنشستگان و تقدیر وزیر رفاه از بانک 
بانک صادرات ایران در راستای تحقق رسالت‌های اجتماعی طی هشت مرحله وام ضروری به بازنشستگان کشوری  پرداخت کرده است.  در واقع  این بانک در کنار نقش آفرینی در توسعه اقتصادی و حمایت از طرح های کلان اقتصادی در انجام رسالت های اجتماعی نیز پیشگام بوده و در این زمینه بر اساس تفاهمنامه ای که در جلسه مذکور با صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسانده، پرداخت وام ضروری به حدود ۳۰۰ هزار نفر از بازنشستگان شریف کشور را در دستور کار قرار داده است.  بر همین‌اساس، در اولین کنگره مجمع عالی بازنشستگان کشوری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از عملکرد بانک صادرات ایران در زمینه تامین رفاه و ارایه خدمات و تسهیلات ارزنده به بازنشستگان کشوری قدردانی کرد. 
 
نشان طلایی مسئولیت پذیری بر سینه بانک صادرات
در چهارمین اجلاس مشترک توسعه کیفیت ساختمان، حمل و نقل، راه و شهرسازی با حضور جمعی از مسئولان کشوری از جمله مشاور رئیس جمهور، نمایندگان مجلس، مدیران سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی، بانک‌ها و بیمه‌ها برگزار شد از بانک صادرات ایران به پاس مسئولیت پذیری و ارائه خدمات با کیفیت در حوزه های مورد توجه در این اجلاس، با اعطای «نشان طلایی پاسخگویی و مسئولیت پذیری در ارائه خدمات بانکی» و «نشان ملی توسعه کیفیت خدمات در صنعت بانکداری» قدردانی بعمل آمد. 

بانک صادرات ایران در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری و همگام با سیاست های دولت مبنی بر لزوم فعالسازی ظرفیت های بالقوه تولیدی در بنگاه های کوچک و متوسط در بازه زمانی سال ٩٥ و نیمه سال ٩٦ با استفاده از امکانات موجود ١٥ هزار و ١٧٦ فقره تسهیلات بالغ بر ٦٤ هزار و ٥٨٥ میلیارد ریال به کارآفرینان، صنعتگران و متقاضیان پرداخته و مشارکت اثرگذاری در این زمینه داشته است. 

همچنین این بانک در همین مدت برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و با هدف اشتغالزایی و خروج از رکود ٢٤١ هزار فقره تسهیلات به ارزش بیش از ٢٤٤ میلیارد و ٣١١ میلیون ریال به بنگاه های تولیدی بزرگ در بخش های صنعت، معدن و کشاورزی اعطا کرده است. 

بهره برداری از ٩ طرح بزرگ ملی
بانک صادرات تا پایان سال ۹۶ قصد دارد تا ۹ طرح بزرگ ملی را به بهره برداری برساند.  بیمارستان و زایشگاه کوثر ایلام، شرکت های آجر سفال شمال قلعه مازندران، تجارت کوشش سپاهان اصفهان، الیاف مرینوس دلیجان در استان مرکزی، پروژه های سپهر صنعت نگین و آفتاب درخشان دریا در هرمزگان، پروژه های انرژی گستر جم و پلیمر صنعت فرس یزد در استان یزد و همچنین پروژه شرکت ارابه نسیم هگمتانه در استان همدان طرح هایی هستند که با عاملیت و نظارت بانک صادرات ایران قریب به ١١ هزار و ٥٠٠ میلیارد ریال از تسهیلات ارزی و ریالی این بانک بهره مند شده و تا پایان سال جاری به بهره برداری کامل خواهند رسید. 

حمایت گسترده و فراگیر بانک صادرات ایران در تمامی استان های کشور از بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی ادامه دارد به نحوی که طی ١٨ ماه منتهی به پایان شهریور ماه سال جاری، این بانک با هدف حمایت از بنگاه های تولیدی بزرگ، اشتغالزایی و خروج از رکود ٢٤١ هزار فقره تسهیلات به ارزش بیش از ٢٤٤ هزار میلیارد ریال پرداخت کرده و نقش مهمی در این زمینه ایفا کرده است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: