کد خبر: ۱۲۸۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - 06 March 2018
بانکداری ایرانی ـ بانک تجارت، در سال 96، در بین بانک ها و هزاران شرکت های ایرانی، دارای بالاترین شاخص دارایی بوده و توانست مورد توجه کارشناسان اقتصادی و صنعتی قرار گیرد.
 بانكداري ايراني   ـ بانک تجارت، در سال 96، در  بین بانک ها و هزاران شرکت های ایرانی، دارای بالاترین شاخص دارایی  بوده و توانست مورد توجه کارشناسان اقتصادی و صنعتی قرار گیرد. 

در بیستمین دوره رتبه‌ بندی و معرفی 500 شرکت برتر، بانک تجارت جایگاه دومین شرکت برتر ایران در شاخص دارایی ها و رتبه سوم بالاترین میزان فروش بین بانکهای کشور را به خود اختصاص داد.
به گزارش بانکداری ایرنی، این وضعیت بانک تجارت نشان از آن دارد که این بانک از هر تومان از دارایی های خود توان کسب درآمد مناسبی را دارد. 

شاخص کل دارایی ها؛ گویای بازدهی یک بنگاه اقتصادی از محل دارایی هاست. در واقع شاخص دارایی ها برای شناخت بازدهی عملکرد مدیران برای میزان بهره وری از دارایی هاست. 

دارايي هايي که در ایران در سبد مصرفي خانوارها و بنگاه هاي اقتصادي نقش دارند، عبارتند از سهام، طلا، ارز (دلار)، مسکن، زمين و کالاهاي بادوام ديگر. براي محاسبه شاخص قيمت دارايي ها از اطلاعات قيمت سهام، دلار، سکه بهار آزادي، زمين و شاخص هزينه يک متر بناي مسکوني استفاده می شود. براي همگن بودن مجموعه داده ها، اين متغـيرها به صورت فصلي و به شکل شـاخص قيمت بـه سال پايه در نظر گرفته می شوند.  

اما این شاخص به تنهایی برای تحلیلگران فایده چندانی ندارد تا زمانی که بازدهی این شاخص ها نیز برآورد و محاسبه  شود. در واقع شاخص بازده كل دارايي ها برای تحلیلگران معيار دقيقی برای بررسی میزان كارآيي عملكرد مديران یک بنگاه اقتصادی است. اين شاخص نشان دهنده ميزان سودي است كه شركت از هر تومان از دارايي هايش به وجود مي آورد. دارايي همه شركت شامل اقلامي نظير پول نقد، بانك، حساب هاي قابل دريافت، اموال منقول، تجهيزات، موجودي انبار و اسباب و اثاثيه است.

بازده دارايي از تقسيم سود قبل از كسر ماليات شركت‌ها بر مجموع دارايي‌هاي آنها به ‌دست مي‎آيد. به عبارت ديگر بيان مي‌کند که به ازاي هر ريال دارايي، شرکت توانسته است چه ميزان سود به ‌دست آورد. اين شاخص در ادبيات مربوط به ارزيابي شرکت‌ها از جمله بهترين شاخص‌هاي ارزيابي شرکت و سودآوري آن محسوب مي‌شود. 

شاخص بازده دارايي را با اين فرض كه شركتی در آن سال شروع به كار كرده است، مي‌توان محاسبه نمود كه ارزش دفتري دارايي‌هاي يك شركت كه ناشي از سرمايه‎گذاري است، در عرض چند سال بازگردانده خواهد شد. 

این شاخص به زبان بسیار ساده به شکل زیر محاسبه می شود: دارایی ها / درآمد = بازدهی دارایی 

برای شناخت این وضعیت در بانک تجارت به همین زبان ساده باید گفت که اگر مجموع درآمد مشاع و غیر مشاع بانک را در سال 95 معادل حدودی 190هزار میلیارد و دارایی بانک را 1208 هزار میلیارد ریال در نظر بگیریم. 

این بانک معادل هر تومان تقریبا 0.158 ریال کسب کرده است و نشان می دهد که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور عملکرد خوبی را ارائه کرده است. 

برای روشن شدن مساله باید گفت که اغلب شرکت های بزرگ و سودسازی در حال حاضر کمتر از این رقم توانایی کسب بازدهی از دارایی های خود دارند، زیرا دارایی های انها بعضا قابل بهره برداری آنی و درآمدساز نیستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: