کد خبر: ۱۲۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - 24 February 2018
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با پیشنهادی برای اجرای جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی،گفت: اروپایی ها اگر به این نتیجه برسند که منافع آنها در این پروتکل تامین می شود همراهی می کنند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با پیشنهادی برای اجرای جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی،گفت: اروپایی ها اگر به این نتیجه برسند که منافع آنها در این پروتکل تامین می شود همراهی می کنند.

 غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه باید ارز جایگزین در مبادلات بین المللی در نظر گرفته شود به خانه ملت گفت: جایگزینی ارز هنر اقتصادی است که در 168 کشور انجام می شود اما تا به اینجای کار هیچ کشوری موفق نشده این ایده را به شکل جامع و کامل اجرایی کند.

وی ادامه داد: با این حال این ایده بخشی از مشکلات معادلات اقتصادی را حل و بسیاری از کشورها از جمله ایران را از بن بست دلار خارج کرده اما 100 درصد مشکلات را برطرف نکرده است. با وجود اینکه مشکلات برطرف نشده اما قرار گرفتن گوشه رینگ یا دلار یا هیچی از بین رفته و جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی ابتکار عمل خوبی بوده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران مبادلات غیر دلاری با هند را پیش از این نیز شروع کرده بود، افزود: مبادلات ما با کشورهای کره و روسیه نیز با ارزی غیر از دلار است اما به هر دلیلی این روش 100 درصدی انجام نمی شود چون جایگزینی ارز قاعده بین المللی نیست و برای این موضوع پیشنهادی برای وزیر اقتصاد دارم.

جعفرزاده ایمن آبادی در خصوص پیشنهاد خود توضیح داد: وزارت اقتصاد باید پروتکل بین المللی تنظیم کند تا بر اساس  آن مجموعه ای از کشورهای دنیا را برای جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی پای کاری بیاورد، این نکته حائز اهمیت است که نباید استنباط از این پروتکل به خاک مالیدن پوزه آمریکا باشد بلکه قصد باید تغییر مدل اقتصادی دنیا باشد.

وی با تاکید براینکه باید حساسیت اقتصادی در دنیا از بین برود، اظهار داشت: باید مدل اقتصادی دنیا از انحصار دلار خارج شود و همه پول های رایج دنیا بتوانند در مبادلات اقتصادی حضور داشته باشند با این اقدام اقتصادی هم مشکل ما حل می شود و هم مشکل کشورهای دیگر.اگر اروپایی ها این پیشنهاد را اقراض نبینند و آن را به عنوان تفکر علمی و اقتصادی بپذیرند پای کار می آیند.

جعفرزاده ایمن آبادی با تاکید بر اینکه دنیا ایران را به عنوان مبدا این پیشنهاد می پذیرد،گفت: از آنجایی که ایران تجارب خوبی در اوپک و صندوق بین المللی پول داشت و با ارائه پیشنهادات در اوپک هم منفعت خود و هم مناع کشورهای دیگر را لحاظ کرده می تواند این بار نیز نظر کشورهای مختلفی را جلب کند.کشورها بر اساس منافع خود می چرخند و اگر به این نتیجه برسند که منافع آنها دراین پروتکل تامین می شود همراهی می کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: