کد خبر: ۱۲۷۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - 20 February 2018
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر در 5 فرودگاه مهر‌آباد، شیراز، اصفهان، مشهد و فرودگاه امام رادار تقرب وجود دارد، گفت: این رادارها زمانی که ترافیک فرودگاهی افزایش یابد نصب می‌شوند و در فرودگاه‌های کم‌تردد نیازی به این رادارها نیست.

 بانكداري ايراني مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر در 5 فرودگاه مهر‌آباد، شیراز، اصفهان، مشهد و فرودگاه امام رادار تقرب وجود دارد، گفت: این رادارها زمانی که ترافیک فرودگاهی افزایش یابد نصب می‌شوند و در فرودگاه‌های کم‌تردد نیازی به این رادارها نیست.

به گزارش  فارس، رحمت‌الله مه‌آبادی امروز در نشست خبری جزئیات سانحه هواپیمای مسیر تهران - یاسوج شرکت آسمان اظهار داشت: در ابتدا باید بگویم که ما تابع فرامین سازمان هواپیمایی کشوری هستیم و طبق قوانین صنعت در سانحه امکان پاسخگویی به رسانه‌ها را نداریم و همان‌گونه که مشخص بود تا این لحظه هیچ گونه مصاحبه‌ای از سوی مدیران شرکت فرودگاه‌ها بابت این سانحه انجام نشده است و این طبق قوانین صنعت است.

وی تأکید کرد: مصاحبه‌ای که در آن به نقل از مدیرکل فرودگاه یاسوج  مواردی درباره سانحه عنوان شده است، قویاً از سوی ما تکذیب می‌شود و وی هیچ صحبتی با اصحاب رسانه نداشته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تأکید کرد: ایجاد فضای آرام برای متصدیان صنعت پس از سوانح کمک بزرگی برای تشخیص سانحه است. 

مه‌آبادی افزود: پس از سانحه نقطه شروع اطلاع‌رسانی شرکت‌های فرودگاه‌هاست؛ در این سانحه طبق اطلاعات فرودگاه یاسوج ارتباط رادیویی خلبان با برج قطع می‌شود و در زمان مورد انتظار هواپیما در فضای فرودگاه رؤیت نمی‌شود.

وی ادامه داد: ما قطع ارتباط رادیویی بین خلبان و برج را به سازمان اعلام کردیم .

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: با استفاده از اطلاعات رادار و مکاتبات خلبان و برج نقطه‌یابی منطقه بررسی سانحه انجام می‌شود تا در گزارش شرکت فرودگاه‌ها به سازمان هواپیمایی تقدیم شود. ضمن آنکه اطلاع‌رسانی به ایرلاین انجام می‌شود و سازمان هواپیمایی نیز در جریان موضوع قرار می‌گیرد.

مهابادی با بیان اینکه مدیریت سانحه بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است، گفت: نقش شرکت فرودگاه‌ها اطلاع‌رسانی به سازمان و اجتناب از اطلاع‌رسانی به سایر خواهد بود.

وی مدعی شد برخی  به دنبال اطلاع‌رسانی‌های کذب در مورد فرودگاه یاسوج بوده‌اند و گفت: تأسف‌بار است که رسانه ملی و برنامه‌ای خاص و مجری خاص به انتشار اخبار غیرتخصصی می‌پردازد و رسانه ملی که باید ابزار اطلاع‌رسانی و همچنین توسعه امید باشد یأس و ناامیدی را به مردم تزریق می‌کند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در سه سال اخیر اتفاقات بزرگی در حوزه فرودگاه‌ها رخ داده است.

مه‌آبادی با بیان اینکه ما فرودگاه خوب یا بد نداریم، گفت: فرودگاه‌ها بر دو دسته معمول و یا خاص هستند که فرودگاه یاسوج از فرودگاه‌های خاص ایران است و این به لحاظ موقعیت جغرافیایی است

وی ادامه داد: اما در دو سال گذشته برای بهبود شرایط فرودگاه یاسوج در حوزه فضای آسمان و همچنین فرودگاهی سرمایه‌گذاری سنگین انجام شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: در دو سال گذشته 30 میلیارد تومان برای توسعه فرودگاه یاسوج هزینه کردیم، 600 متر به طول باند یاسوج افزوده شد، 11 مانع بزرگ پروازی که ایمنی پرواز را تهدید می‌کرد در این فرودگاه برداشته شد و 1108 متر باند که استفاده نمی‌شد، آزاد شد. و مجموع طول باند فرودگاه از 2600 متر به 3200 متر افزایش یافت.

وی افزود: در حوزه مراقبت پرواز و ناوبری هوایی سامانه پیشرفته DME برای فرودگاه خریداری و نصب شد و پس از آن فلایت چک شد همچنین طرح تقرب نیز تغییر کرد و فلایت‌چک شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ادامه داد: اطلاعات جدید برای انتشار در فضای جهانی طبق قوانین ایکائو در تاریخ‌های مقرر به ایکائو منتقل شده است. 

مه‌آبادی گفت: همه این موارد بلافاصله پس از تکمیل به بهره‌برداری رسیده است اما 8 فروردین 97 نیز با حضور مسئولان اصلی کشور بهره‌برداری رسمی می‌کنیم زیرا هیچگاه اجازه نداده‌ایم سیستمی تکمیل شود و معطل بهره‌برداری رسمی بماند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین در فرودگاه یاسوج سیستم‌های لایتینگ نیز نصب شده است تا فرودگاه پرواز شب هم داشته باشد.

وی گفت: زمانی که اینجانب به مدیرعاملی شرکت فرودگاه‌ها از سوی وزیر راه و شهرسازی منصوب شدم یکی از دو مأموریتی که به من داده شد توسعه فرودگاه یاسوج بود.

مه‌آبادی افزود: متأسفانه با این همه فعالیت و توسعه فرودگاه یاسوج برخی رسانه‌ها اطلاعاتی درباره این فرودگاه منتشر کردند که سراسر کذب و فاقد سند است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره رادارها و اینکه گفته می‌شود برخی فرودگاه‌ها رادار ندارند توضیح داد رادارها ابزاری برای افزایش ظرفیت فضا هستند و ما بابت ارتقای کیفیت کنترل ترافیک هوایی از رادار استفاده می‌کنیم اما هدف اصلی ما از تجهیز فضای کشور مراقبت پرواز است که دو هواپیما با هم برخورد نکنند. 

وی افزود: رادارها برای توسعه ظرفیت و جلوگیری از برخورد هواپیما در نظر گرفته می‌شوند ضمن آنکه بهره‌برداری ایمنی از دیگر موارد استفاده رادار است، اما آنچه که ایمنی می‌آورد اجرای درست دستورالعمل است نه تجهیزات. همین دیروز رادار مرکز کنترل فضای امارات قطع شد اما ایمنی از دست نرفت چون دستورالعمل تغییر می‌کند که باید اجرا شود.

مه‌آبادی توضیح داد: رادارها بر چند نوع هستند که یکی رادار مرکز کنترل پرواز و دیگری رادار تقرب که ترمینال‌های هوایی را پوشش می‌دهد و دیگری رادار فرودگاهی است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: رادار مهرآباد 12 فرودگاه را در ترمینال هوایی مهرآباد تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: زمانی که احساس کردیم فضای کشور به رادار نیاز دارد توسعه دادیم در حال حاضر فرودگاه‌های مهر‌آباد،‌ مشهد، شیراز، اصفهان و فرودگاه امام رادار تقرب دارند و به زودی فرودگاه بندرعباس هم مجهز به رادار تقرب می‌شود و این به دلیل ترافیک هوایی بالا است. در حالی که فرودگاه‌های کم‌ترافیک این رادار تقرب زمانی ضرورت ایجاد می‌کند که ترافیک افزایش یابد. 

مه‌آبادی گفت: خیلی از فرودگاه‌ها در دنیا به خاطر کمبود ترافیک نیازی به رادار ندارند و هر موقع نیاز فنی ایجاد شد نصب می‌شوند و یا اگر رادار نصب نشود باید از ترافیک مازاد آن فرودگاه جلوگیری کرد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: