کد خبر: ۱۲۶۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - 17 February 2018
با اتصال بورس کالای ایران و بورس ملی کالایی هند، از این پس خریداران هندی از طریق کارگزاری‌های عضو به‌صورت مستقیم درخواست خرید کالاهای خود را صادر می کنند.
روزنامه آرمان در گفت ‌وگویی با مهدی پورقاضی عضو اتاق بازرگانی تهران، نوشت: با اتصال بورس کالای ایران و بورس ملی کالایی هند، از این پس خریداران هندی از طریق کارگزاری‌های عضو به‌صورت مستقیم درخواست خرید کالاهای خود را صادر می کنند.

در ادامه این گفت ‌وگو آمده است: طبق گفته یکی از کارشناسان اقتصادی بورس‌های کالایی در جهان به‌عنوان نمادهای اقتصاد مدرن به شمار می‌روند و در این رابطه طراحی سامانه معاملات بین‌المللی بین بورسی برای تجارت انواع کالاهای پذیرش شده می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران به بازارهای جهانی و سرمایه‌گذاران دیگر کشورها موثر واقع شود. مرتضی مشایخی معتقد است: با افزایش مناسبات تجاری ایران با تجارت جهانی، بورس کالای ایران می‌تواند همچون جاده ابریشم مسیر توسعه ارتباطات و معاملات بین‌المللی را فراهم آورد. ضمن اینکه نباید این نکته را از نظر دور داشت که یکی از کارکردهای بورس‌های کالایی، کشف قیمت‌های درست و شفاف براساس سازوکار عرضه و تقاضا در بازار است. 

مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد مزایای اتصال بورس‌های کالای ایران و هند در گفت‌و‌گو با «آرمان» می‌گوید:«با اتصال بورس کالای ایران و بورس ملی کالایی هند اولین قدم برداشته شد تا از این پس خریداران هندی از طریق کارگزاری‌های عضو به‌صورت مستقیم درخواست خرید کالاهای خود را صادر کرده و به‌واسطه آن تاجران هندی و ایرانی می‌توانند به شکل مستقیم با قیمت‌های عادلانه‌تر جزئیات و روند معاملات کالاهای مورد مبادله را مشاهده کنند.»

**شاهد هستیم بورس کالای ایران و هند متصل شدند. به‌نظر شما روابط تجاری ایران و هند به‌لحاظ بورس کالا چه مزایایی می‌تواند داشته باشد و چقدر می‌تواند در معرفی ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران به بازارهای جهانی موثر باشد؟
یکی از مشخصه‌های اقتصاد کشور ما ایزوله‌بودن از اقتصاد جهانی است. این مساله شاید بزرگ‌ترین اشکال اقتصاد ماست. درواقع ما خودمان را از اقتصاد جهانی دور نگه داشتیم. تحریم‌های دیگران هم بر اقتصاد ما اثر گذاشته است. تولیدات ما متناسب با تولیدات جهانی نیستند و شرکت‌های ما با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی ارتباط ضعیفی دارند. این موضوع برعکس اکثر اقتصادهای دنیا از جمله هند است. در هند سرمایه‌گذاری خارجی به‌راحتی انجام می‌شود، ارتباطات فعال است، خرید مواد و فروختن محصولات برای آنها کار سختی نیست و تنها کافی است رقابتی باشند. 

در کشور ما این مزایا وجود ندارد. با اتصال بورس کالای ایران و بورس ملی کالایی هند اولین قدم برداشته شد تا از این پس خریداران هندی از طریق کارگزاری‌های عضو به‌صورت مستقیم درخواست خرید کالاهای خود را صادر کرده و به‌واسطه آن تاجران هندی و ایرانی می‌توانند به شکل مستقیم با قیمت‌های عادلانه‌تر جزئیات و روند معاملات کالاهای مورد مبادله را مشاهده کنند. صادرات و واردات بی‌واسطه کالاها روی سکوی بورس کالای ایران باعث می‌شود از هزینه‌‌های معاملات کاسته شده و ریسک‌‌های بازار کالا به شکل بهتری در حوزه بین‌المللی پوشش داده شود. 

بنابراین هرچه ما بتوانیم اقتصاد خود را از طریق بورس کالا و چه از طرق دیگر به اقتصاد جهانی متصل کنیم و رفت‌و‌آمدها و مذاکرات بین‌المللی خود را افزایش دهیم به‌نفع اقتصاد کشور خواهد بود. در نهایت باعث افزایش تولید، اشتغال، گردشگری و خدمات می‌شود.

**یک فاینانس 900‌میلیون دلاری با هند برای راه آهن چابهار نهایی شده. این موضوع چقدر می‌تواند در ارتقای مناسبات بازرگانی و ترانزیت کالایی کشور ما موثر واقع شود؟
هندی‌ها علاقه‌مند هستند روابط نزدیک‌تری با ایرانی‌ها داشته باشند. به همین دلیل طرح و تفاهمنامه‌ای را در مورد راه آهن بندر چابهار امضا و آمادگی خود را در این زمینه اعلام کردند. هندی‌ها اعتقاد دارند بندر چابهار می‌تواند نقش برجسته‌ای را در توسعه تجارت دوجانبه و دسترسی به افغانستان و بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند. آنها به‌لحاظ موسسات مالی تقریبا نسبت به ما قوی تر هستند. ولی موضوع مهم این است که این کار توجیه اقتصادی چه برای هندی‌ها و چه برای ایرانی‌ها داشته باشد. باید به فکر قراردادهای برد-برد باشیم که منجر به ایجاد درآمد برای کشور ما بشود. فعال کردن بندر چابهار و خط انتقال کالایی آن به آسیای میانه می‌تواند در اقتصاد شرق و جنوب شرق ایران موثر باشد و می‌تواند در کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا در منطقه نقش مهمی ایفا کند. 

درصورت توسعه راه‌آهن چابهار ایران می‌تواند تمام بار آسیای جنوب شرقی را از طریق این بندر ترانزیت کند. همچنین من از رئیس‌جمهور به این دلیل که سعی می‌کند تیم تجاری را همراه خود ببرد و تلاش می‌کند ارتباطات اقتصادی را برقرار کند به سهم خودم تشکر می‌کنم.

**برقراری روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و هند چه مزایایی برای اقتصاد ایران دارد؟
انجام هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور می‌تواند منافع بسیاری برای ما داشته باشد. هندی‌ها از نیروی کار ارزان برخوردارند. همچنین جمعیت بالا و سهولت امکان انتقال کالاها به بازار جنوب شرق آسیا از مزایای اقتصادی و تجاری این کشور محسوب می‌شود. اگر ما رابطه اقتصادی فعال تر و بیشتری با کشورهای مختلف داشته باشیم، امنیت بیشتری نیز خواهیم داشت، چراکه حتی امنیت ما هم بستگی به روابط اقتصادی دارد. 

کشورهای جنوب خلیج فارس تقریبا اکنون در موضع مقابل ایران قرار گرفته‌اند. اگر با آنها مراودات تجاری خود را افزایش دهیم به‌راحتی در مقابل ما نمی‌ایستند و تهدید و خطر امنیتی برای ما نخواهند داشت. همچنین کارگران یا تحصیلکرده‌های ایرانی می‌توانند در این کشورها فعال باشند و برای خود کار و کسب درآمد ایجاد کنند و ارز به دست بیاورند. به‌صورت کلی نقیصه اقتصاد ما ایزوله و دور افتاده‌بودن آن است که باید به طرق مختلف برطرف شود و مسافرت رئیس‌جمهور به هند در این تصمیم بسیار تاثیر گذار است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: