کد خبر: ۱۲۶۸۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - 15 February 2018
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: ستاد آنفلوانزای استان با همکاری دستگاه‌های دولتی، اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با شیوع آنفلوآنزا را پیگیری می‌کند.
محمدباقر حاج کاظمی با بیان اینکه طی بهمن‌ماه ۷۰ هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده است، اظهار کرد: بیماری مذکور در استان زنجان مشاهده شده است، ولی مردم نگران نباشند و ضوابط بهداشتی را به جد مد نظر قرار دهند.

این مسئول با اشاره به اینکه از ابتدای امسال ۲ واحد روستایی و چهار واحد صنعتی (مرغ مادر گوشتی) درگیر بیماری آنفلوانزای مرغی بودند، ادامه داد: دو واحد صنعتی از این چهار مورد در آبان ماه و دو واحد صنعتی دیگر نیز در اوایل بهمن‌ماه درگیر این بیماری شدند، ولی که به خاطر مسائل بهداشتی و جلوگیری از انتقال به انسان و یا گسترش به واحد‌های دیگر در تمام واحد‌های آلوده معدوم‌سازی صورت گرفت. 

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۱۷۰ هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده است، افزود: در بهمن ماه ۷۰ هزار قطعه و در آبان‌ماه نیز ۱۰۰ هزار قطعه مرغ معدوم‌سازی شده است و همین مسئله روی قیمت تخم‌مرغ تاثیر می‌گذارد، این در حالی است که شیوع بیماری از نیمه دوم سال در کشور و از آذربایجان شرقی آغاز شده است. 

حاج‌کاظمی خاطرنشان کرد: در قزوین مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد شده است و البرز، تهران، قم و اصفهان نیز درگیر این بیماری هستند. خوشبختانه در استان زنجان کمترین مشکل در این زمینه وجود دارد و در حال حاضر مشکلی در استان نداریم و اقدامات پیشگیرانه به صورت جدی در حال پیگیری است. 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه بازرسی، نمونه‌گیری و مراقبت‌های فعال در مرغداری‌ها انجام می‌شود، تصریح کرد: در کشتارگاه‌های طیور علاوه بر بازرسی دائم، دامپزشک دولتی نیز به صورت اختصاصی حضور دارد و نظارت‌های لازم را بر روند کار‌ها انجام می‌دهد. 

وی یادآور شد: توصیه می‌شود که مردم با خیال راحت از مرغ‌ها و تخم مرغ‌های برچسب‌دار بازار که تاریخ دارد، استفاده کنند و توصیه مهم دیگر ما این است که در این شرایط از مرغ‌های بومی و دست‌فروشان خرید نکنند و تنها از مغازه‌هایی که تحت نظارت دامپزشکی است خرید کنند.

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در فصل مهاجرت پرندگان مهاجر قرار داریم، گفت: پرندگان مهاجر ممکن است که در آبگیرها، سد‌ها و رودخانه‌ها با پرندگان محلی و آزاد پرواز کرده و با آن‌ها در تماس باشند. در این شرایط ممکن است مرغ‌های محلی و پرندگان نیز آلوده شوند از این رو توصیه می‌شود که روستاییان از تماس مرغ‌ها با پرندگان آزادپرواز جلوگیری کنند و در صورت امکان آن‌ها را محصور کنند.

وی تصریح کرد: اگر مرغ و تخم‌مرغ با درجه حرارت بیش از ۷۰ درجه جوشانده شوند، هیچ نگرانی وجود نخواهد داشت و شهروندان هنگام پرکنی از دست‌کش استفاده کنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: