کد خبر: ۱۲۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۰ - ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - 14 February 2018
منطقه‌خاورمیانه سال‌ها و شاید بتوان گفت که قرن‌هاست دستخوش درگیری‌ها و نزاع‌های فراوانی است؛ مساله‌ای که سبب شده است این منطقه یکی از بحرانی‌ترین نقاط دنیا نامیده شود.
بانكداري ايراني - روزنامه قانون در گزارشی، نوشت: منطقه‌خاورمیانه سال‌ها و شاید بتوان گفت که قرن‌هاست دستخوش درگیری‌ها و نزاع‌های فراوانی است؛ مساله‌ای که سبب شده است این منطقه یکی از بحرانی‌ترین نقاط دنیا نامیده شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در این بین کشور عراق از مدت‌ها قبل به دلیل روی‌کار آمدن حاکم‌ها یا سلطه‌گرانی که بر این بخش سیطره داشتند ،بیشترین ضربه را در میان کشورهای این منطقه خورده است. این کشور در این روزها نیز به دلیل سیاست‌های دیکتاتوری صدام و اقدامات خانمان‌سوز تروریست‌ها حال و روز خوبی ندارد، به همین دلیل برای بازسازی ویرانه‌های این دوران نیاز به کمک دارد. جمهوری‌اسلامی ایران که مدت‌هاست برای حمایت از مرزها و اقتدار دولت مرکزی عراق فعالیت‌ها وتلاش‌های گسترده‌ای انجام داده، برای این بازه زمانی نیز که به بازسازی همسایه غربی منجر می‌شود اعلام آمادگی کرده است. 

در همین راستا سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در برنامه خبری خود با اهالی رسانه که در هفته گذشته برگزار شد، درباره برگزاری نشست بازسازی عراق در کویت بیان کرد: «سیاست ما در قبال عراق ثابت است و از دیرباز و بعد از سقوط استبداد در عراق همواره در کنار مردم این کشور حضور داشتیم و آن‌گونه که توانستیم در کار‌های اقتصادی و مبادلات فرهنگی همکاری‌های خوبی را داشتیم. در این اجلاس حضور جدی خواهیم داشت و شرکت خواهیم کرد. باید ببینیم چه طراحی‌هایی خواهد داشت و بعد از اجلاس درباره چگونگی سیاست‌گذاری‌های بعدی درباره همکاری با عراق نظرات‌مان را مطرح خواهیم کرد. امیدوارم تعدادی از بازرگانان و تجار ایرانی در این اجلاس شرکت داشته باشند و بتوانند نوع همکاری‌ها را با طرف‌های عراقی مشخص کنند. نوع همکاری‌های‌مان با عراق منوط به این اجلاس‌ها نبوده ولی از این اجلاس‌ها حمایت کرده و سعی می‌کنیم با تمام توان در این اجلاس حضور یابیم و برای بهبود وضعیت در عراق کمک کنیم». 

به گفته رسانه‌های رسمی ایران بسیاری از زیرساخت‌های عراق در نتیجه اشغال این کشور و جنگ‌ داخلی نابود شده و نیازمند بازسازی است. به گفته دولت عراق، بازسازی این کشور به ویژه پس از سه سال جنگ با داعش به بیش از ٨٨میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

**راهبرد یک نشست
در همین راستا روز دوشنبه دفتر نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای در خصوص نشست بازسازی عراق در کویت اعلام کرد که برگزاری این نشست فرصتی برای تاکید تعهد جامعه جهانی نسبت به عراق است.

به گزارش الیوم السابع، دفتر حیدر العبادی اعلام کرد که نشست بازسازی عراق فرصتی برای تاکید بر تعهد جامعه جهانی برای حمایت از عراق است و بغداد طرحی مفصل درباره بازسازی عراق ارائه خواهد داد. سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد: نشست بازسازی عراق در کویت به مدت سه روز و با مشارکت بیش از 70 کشور و 1850 شرکت از مناطق مختلف جهان و با حضور 3 هزار نفر از جمله 200 بازرگان و سرمایه گذار برگزار می شود و روز اول این نشست به تلاش ها برای ایجاد ثبات و رشد در شهرهای آزاد شده عراقی اختصاص داده شده است. 

بر اساس این بیانیه در روز دوم نیز شرکت‌های تجاری و سرمایه گذاران و بازرگانان عقد قرارداد با بخش خصوصی در عراق و شرکت های بین المللی را مورد بررسی قرار خواهند داد و هیات های رسمی نیز مساله کمک‌های مالی و طرح های سرمایه گذاری در عراق را بررسی خواهند کرد. در بیانیه دولت عراق تاکید شده است که بغداد طرحی مفصل در خصوص بازسازی عراق ارائه خواهد داد که سه بخش؛ برآورد میزان ویرانی، برنامه سازندگی و بازسازی و بودجه مورد نظر برای این طرح را شامل خواهد شد. علاوه بر آن دولت عراق شرحی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در عراق در زمینه صنعت، کشاورزی، انرژی، حمل و نقل، مسکن، بهداشت و آموزش ارائه خواهد کرد.

**نشستی برای فردای کشور همسایه
حال کنفرانس بین‌المللی سه روزه بازسازی عراق از روز دو‌شنبه(23بهمن) با حضور«آنتونیو گوتریش»دبیرکل سازمان ملل متحد و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا، شماری از مقام‌ها و مسئولان سیاسی و نماینده سازمان‌های غیردولتی و بخش خصوصی و همچنین بانک جهانی در کویت آغاز به کار کرده‌است و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان نیز در صدر هیاتی برای حضور در نشست بازسازی عراق که از روز دوشنبه آغاز شده و امروز در سطح وزاری خارجه شرکت کننده خواهد بود دیروز به کویت رفت. 

این کنفرانس بین المللی با حضور مقامات و نمایندگان بیش از 70 کشور و نیز سازمان‌ها و نهادهای بین المللی در کویت آغاز شده و تا امروز، چهارشنبه، ادامه خواهد یافت. هدف از این کنفرانس تجمیع کمک‌های مالی منابع مختلف بین المللی برای بازسازی به‌ویژه در مناطق جنگ زده، زمینه سازی برای ارایه راه حل ریشه‌ای در منازعات داخلی ، نوسازی ظرفیت‌های محلی و ملی عراق و ایجاد توازن بین روند بازسازی و برنامه آشتی ملی و جذب سرمایه گذاری خارجی است.

**دعوت ویژه کویت و بی‌محلی روسیه
اوایل بهمن بود که از روسیه برای شرکت در نشست بازسازی عراق دعوت به عمل آمد ولی واکنش جدی از طرف روسیه دریافت نشد. ماجرای از این قرار بود که، عبدالعزیز العدوانی، سفیر کویت در روسیه اعلام کرد جابر مبارک حمد الصباح ،نخست وزیر این کشور به طور رسمی از دیمیتری مدودف، همتای روس برای شرکت در کنفرانس بازسازی عراق دعوت کرد.العدوانی گفته بود: «ما هنوز هیچ پاسخی درباره سطح و حجم مشارکت روسیه در کنفرانس بازسازی عراق دریافت نکرده ایم». وی افزود روسیه و کویت امیدوارند دور جدید رایزنی های سیاسی بین نمایندگان وزیران امور خارجه دو کشور هفته نخست آوریل آینده برگزار شود. 

تلاش ها برای تعیین زمان برگزاری دور جدید نشست های کمیته دولتی مشترک به میزبانی کویت ادامه دارد. این دیپلمات کویتی اظهار داشت مقامات کویت از سرمایه گذاری روسیه و به طور کلی خارجی استقبال می‌کنند و تسهیلات و خدمات در اختیار شرکات‌های متمایل به سرمایه گذاری در کویت قرار می دهند. در کویت کمیته ویژه ای به نام « کمیته تشویق سرمایه گذاری خارجی » وجود دارد که وظیفه آن ارائه خدمات و تسهیلات به همه شرکت های خارجی متمایل به سرمایه گذاری در کویت است.

**فرصتی ویژه
ایران می‌تواند از این بازار کشور همسایه به خوبی استفاده کند و آن بخشی را که توانایی ویژه در بحث بازسازی دارد به نمایش بگذارد. این فرصت رونمایی از دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های مختلف می‌تواند باشد تا در آینده‌ای نزدیک سایر کشورهای منطقه و جهان نیز از امکانات و توانایی‌های جمهوری اسلامی استفاده لازم را داشته باشند.

*منبع: روزنامه قانون؛ 1396،11،25
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: