کد خبر: ۱۲۶۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 13 February 2018
بانک عامل بخش مسکن در راستای تسریع در ورود بخش مسکن به فاز رونق به توسعه ۱۵ ابزار مهم از ابتدای سال جاری تا کنون اقدام کرده است.
بانک عامل بخش مسکن در راستای تسریع در ورود بخش مسکن به فاز رونق به توسعه ۱۵ ابزار مهم از ابتدای سال جاری تا کنون اقدام کرده است.

 بنابر اعلام بانک مسکن به عنوان بانک عامل بخش مسکن برای رونق بخشی به حوزه مسکن و ساختمان طی سال جاری ابزارهای تامین مالی این حوزه در ۱۵ مسیر مهم توسعه داده است. بخشی مهمی از این ابزارها در حوزه اعطای تسهیلات خرید مسکن از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان به زوجین و همین طور اعطای تسهیلات بدون سپرده به صورت انفرادی و زوجین بوده است.

بررسی گزارش عملکرد بانک مسکن طی سال جاری نشان می‌دهد: این بانک علاوه بر فعالیت گسترده برای پرداخت تسهیلات با سپرده از محل حساب‌های پس‌انداز مسکن جوانان به زوجین، تسهیلات بدون سپرده در حالت انفرادی به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال در حالت انفرادی و ۲۰۰ میلیون ریال در حالت زوجین به گیرندگان سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ( افزایش سقف تسهیلات انفردای به مبالغ ۵۰۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ میلیون ریال به ترتیب در سایر شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و تهران و افزایش سقف تسهیلات زوجین به مبالغ ۸۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ میلیون ریال در شهرهای مذکور) اقدام کرده است.

در عین حال یکی از اقدامات مهم بانک مسکن در راستای تسهیل شرایط ورود متقاضیان خرید مسکن به بازار به ویژه خانه اولی‌ها، برقراری امکان تجمیع تسهیلات فروش‌ اقساطی مسکن از محل حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن، پس‌انداز مسکن جوانان و صندوق پس‌انداز ساخت مسکن با تسهیلات بدون سپرده (تا سقف تسهیلاتی ۴۰۰، ۵۰۰، ۶۰۰ میلیون ریال به ترتیب در سایر شهرها، مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و تهران) بوده است. همین طور بانک مسکن طی سال جاری سقف تسهیلات جعاله بدون سپرده را از ۱۰۰ میلیون ریال به ۲۰۰ میلیون ریال افزایش داد.

از دیگر اقدامات سیاستی بانک مسکن، تدوین، تصویب و ابلاغ سند راهبردی و برنامه استراتژیک پنج ساله بانک مسکن افق ۱۴۰۰، رونمایی از سامانه جامع خدمات بازار سرمایه به منظور برقراری و تسهیل امکان دسترسی آحاد مردم به ابزارهای بازار سرمایه جهت خرید و فروش سهام و صکوک ارائه شده در بازار بوروس و فرابورس (سامانه راهکار بانکی) و فروش اوراق رهنی از طریق شعب منتخب در راستای ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری بوده است. علاوه بر این بانک عامل بخش مسکن اوراق مشارکت طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نیمه‌ تمام دولت به تاریخ ۹ آذرماه سال گذشته را به فروش رسانده و واگذار کرده است.

یکی از اقدامات مهم بانک مسکن در سال جاری برای زوج­ های جوان که منجر به کاهش صف متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج شد، اجرای طرح ضربتی اعطای تسهیلات قرض­ الحسنه ازدواج بود. در قالب این طرح به تعداد ۴۳ هزار و ۹۹۳ فقره تسهیلات به مبلغ ۴ هزار و ۶۰۴ میلیارد ریال تا پایان آذرماه ۹۶ به متقاضیان پرداخت شد.

بنابر اعلام بانک مسکن، افتتاح مرکز توسعه و کارآفرینی، ارائه خدمات بانکداری شرکتی و بانکداری سرمایه‌گذاری در شعب منتخب بانک مسکن از دیگر ابزارهای به کار گرفته ازسوی بانک مسکن در این حوزه بوده است.

همین طور از آنجا که یکی از اهداف مهم دولت دوازدهم در حوزه مسکن بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری اعلام شده مشارکت بانک عامل بخش مسکن در کلنگ‌زنی پروژه ۱۰۰ واحدی در محله سیروس تهران در راستای احیا و بازسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری از اقدامات مهم این بانک در این حوزه تلقی می‌شود. همچنین تجهیز بالغ بر ۲۳۸ هزار و ۷۵۴ میلیارد ریال منابع مالی (۹۳.۹۳۱ میلیارد ریال جذب سپرده، ۱۳۹.۸۲۳میلیارد ریال وصول مطالبات، ۵.۰۰۰میلیارد ریال خط اعتباری جدید) و همچنین کاهش قیمت تمام شده پول به میزان ۱.۶ درصد نسبت به پایان سال ۱۳۹۵، در سال جاری از سوی بانک مسکن انجام شده است.

بانک مسکن به عنوان تنها بانک عامل فعال در حوزه پرداخت تسهیلات مسکن مهر در سال جاری نیز همچون سال­‌های گذشته به صورت موثر در این حوزه فعالیت کرده است. محتوای گزارش عملکرد سال جاری بانک مسکن حاکی از پرداخت بالغ بر ۵۲۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات طرح مهر با نرخ‌ سودهای ۹، ۷ و ۴ درصد ( به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها و روستاها) جهت احداث۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی (تا سقف انفرادی ۴۰۰ میلیون ریال) و همچنین فروش اقساطی تعداد بیش از یک میلیون و ۷۹۵ واحد به مبلغ ۴۰۳ و ۷۶۰ میلیارد ریال از ابتدای اجرای طرح تا پایان آذرماه ۱۳۹۶ بوده است.

اعطای تسهیلات به مبلغ ۱۴۳ هزار و ۶۱۰ میلیارد ریال طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری، اعطای تسهیلات خرید واحد مسکونی به مبلغ ۵۹ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال با رشد ۵۱ درصدی در تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل از ابتدای سال جاری نیز از دیگر فعالیت بانک مسکن در حوزه تامین مالی بخش مسکن بوده است. از سوی دیگر تأمین مالی ۳۲۱ هزار و ۶۴۰ واحد مسکونی با پرداخت تسهیلات خرید، ساخت، جعاله و واگذاری سهم‌الشرکه از ابتدای سال جاری، ایفای نقش محوری در اعطای تسهیلات بافت فرسوده به جهت تأمین مالی بیشش از ۳۵ هزار واحد مسکونی از ابتدای اجرای طرح تا پایان آذرماه امسال نیز توسط بانک عامل بخش مسکن برای تسریع ورود بخش مسکن به فاز رونق انجام شده است. در عین حال بانک مسکن در حوزه اعطای تسهیلات حوادث غیرمترقبه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد ریال طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری، اعطای تسهیلات به اقشار خاص ( ایثارگران، جانبازان و ...) به تعداد بیش از سه هزار فقره و مبلغ بیش از دو هزار میلیارد ریال طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری و اعطای تسهیلات مشارکت ‌مدنی در مناطق روستایی به تعداد۳۳ هزار و ۴۸۲ فقره و مبلغ بیش از ۴ هزار میلیارد ریال طی ۹ ماهه ابتدای سال جاری اقدام کرده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: