کد خبر: ۱۲۶۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۶ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - 13 February 2018
جشن سال نو چینی‌ها تقاضا برای فلز زرد را افزایش خواهد داد. در این حالت، رشد قیمت طلای فیزیکی از مرزهای چین فراتر رفته، به بازار جهانی اونس نیز کشیده خواهد شد.
 جشن سال نو چینی‌ها تقاضا برای فلز زرد را افزایش خواهد داد. در این حالت، رشد قیمت طلای فیزیکی از مرزهای چین فراتر رفته، به بازار جهانی اونس نیز کشیده خواهد شد. 

شواهدی که نحوه تاثیرگذاری رشد تقاضای چینی‌ها در موقعیت‌های تاریخی مشابه را نشان می‌دهند، از پتانسیل افزایشی طلا حکایت دارند؛ اما شاخص دلار می‌تواند به سد محکمی علیه تقویت اونس مبدل شود.

جشن طلایی در چین
طلا با مانور افزایشی به استقبال جشن سال نو قمری چینی‌ها رفت. صبح دیروز همزمان با بازگشایی بازارهای آسیایی، فلز زرد از قیمت ۱۳۱۶ دلاری کنده شد. فلز گرانبها که هفته گذشته را در واکنش به تقویت شاخص دلار نزولی سپری کرده بود، تا ساعت ۷ بعد از ظهر دیروز با رشد مواجه بود و به ۱۳۲۲ دلار رسید و نشان داد بازار آسیایی در آستانه تعطیلات چین با افزایش تقاضا روبه‌رو شده است. چین یکی از تاثیرگذارترین کشورها در بازار فلزات گرانبها به خصوص طلا محسوب می‌شود. 

تغییر رفتار این کشور درخصوص عرضه و تقاضای فلز زرد همواره قیمت‌ این فلز گرانبها را در بازارهای جهانی تحت تاثیر قرار می‌دهد. بازار این هفته نیز نسبت به میزان تقاضای چینی‌ها برای طلای فیزیکی حساسیت خاصی دارد. تعطیلات ۷ روزه سال نو قمری از آخر این هفته در بازارهای بزرگ چین آغاز خواهد شد. جشن سال نو قمری برای مردم این کشور با طلا عجین شده است. هدایایی که چینی‌ها در این روزها به یکدیگر می‌دهند بیشتر از جنس فلز زرد خواهد بود. به همین دلیل است که بازار طلای فیزیکی در چین رونق خاصی به خود خواهد گرفت. 

در آستانه این جشن، افزایش تقاضا برای طلا اوج می‌گیرد و قیمت طلا در مرزهای چین رشد خواهد کرد. تاریخچه بازار جهانی اونس در این روزها، نشان داده است که اثر تقویت قیمت فلز زرد از مرزهای چین فراتر خواهد رفت. اگر سایر مولفه‌های موثر بر روند آتی قیمت طلا ثابت فرض شوند، رشد تقاضا در چین باعث تقویت قیمت فلز زرد در سایر بازارها خواهد شد؛ اما اگر این مولفه‌ها دخیل باشند، زورآزمایی اثر تقاضا با این مولفه‌ها روند قیمت‌ها را شکل می‌دهد. یکی از این مولفه‌ها شاخص دلار است.

سنگر دلار علیه طلا
عملکرد دلار آمریکا نسبت به ارزهای رایج دنیا در هفته گذشته، با پیشتازی اسکناس آمریکایی پایان یافت. دلار در این هفته وابستگی خاصی به گزارش تورمی وزارت کار آمریکا، رونمایی از طرح نهایی کاخ سفید برای طرح زیرساخت‌ها و بازدهی اوراق بلندمدت خزانه دارد. رشد تورم می‌تواند رویکرد انقباضی فدرال رزرو را مستحکم کند. در چنین حالتی، شاخص دلار با چشم‌انداز افزایشی و اونس طلا با چشم‌انداز کاهشی روبه‌رو می‌شوند. برنامه کاخ سفید درباره طرح زیرساخت‌ها علاوه بر نحوه عملیاتی شدن، شیوه تخصیص بودجه برای اجرای این طرح را بروز خواهد داد. 

تصویب نسخه دلخواه جمهوری‌خواهان از این طرح طبق برآوردهایی که به‌واسطه پژوهش‌های کمیته مربوطه سنا و سایر مراکز تحقیقاتی انجام شده‌اند، کسری بودجه و تورم بیشتری در فضای اقتصادی ایجاد خواهد کرد. تحقق این سناریو هم دست فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره باز نگه خواهد داشت. سومین عاملی که شاخص دلار نسبت به آن حساسیت نشان می‌دهد، نرخ بازدهی اوراق بلندمدت خزانه است. رشد نرخ بازدهی این اوراق پس از ۳ سال آن هم ظرف مدت کمتر از یک ماه، چشم‌انداز افزایشی برای دلار رقم زده و تقابل جدی میان بازار سهام و بازار اوراق ایجاد کرده است. اوراق ۱۰ ساله دیروز نیز رشد کرد و حتی به بالای ۹/ ۲ درصد نیز دست یافت. 

رشد این نرخ در میان‌مدت (بازه زمانی چند ماهه) شاخص دلار را تقویت می‌کند. با این تفاسیر، شاخص دلار از چند جبهه برای رشد آماده شده و بالطبع فلز زرد از سوی این جبهه‌ها تحت فشار قرار خواهد گرفت.در حالی که جشن چینی‌ها به دلیل افزایش تقاضای طلای فیزیکی، امکان تقویت فلز زرد را دارا است، جدال فلز زرد و اسکناس آمریکایی در این هفته شدت بیشتری خواهد گرفت.

منبع : دنیای اقتصاد 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: