کد خبر: ۱۲۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۷ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - 07 February 2018
بانكداري ايراني - کارشناسان اقتصادی بارها درمورد نرخ ارز به دولت هشدار داده بودن و توصیه مکرر کردن که اجازه دهد نرخ ارز روند طبیعی خود را طی کند و دولت درآن مداخله نکند، هشداری که این روزها شاهد نتیجه بی توجهی به آن هستیم و تبدیل به بحران شده و کنترل آن برای دولت بسیار دشوار است.
بانكداري ايراني تعیین نرخ ارز یکی از مشکلات پیش روی  دولت ها بوده و هست  درحالی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی بارها درمورد نرخ ارز به دولت هشدار داده بودن و توصیه مکرر کردن که اجازه دهد نرخ ارز روند طبیعی خود را طی کند و دولت درآن مداخله نکند، هشداری که این روزها شاهد  نتیجه بی توجهی به آن هستیم و تبدیل به بحران شده و کنترل آن برای دولت بسیار دشوار است.

دوعامل تاثیرگذار برنرخ ارز

نخست اینکه بارها کارشناسان اقتصادی گوشزد کرده اند دولت اجازه دهد نرخ ارز ، بخصوص دلار و یورو روند طبیعی خود را طی کند و همراه با نرخ تورم داخلی وخارجی رشد کند و نرخ آن را بصورت دستوری  پایین تر از ارزش واقعی آن نگه ندارد تا تجربه گذشته تکرار نشود و به اصطلاع این فنر یک باره رها نشود وشوک تورمی ایجاد نکند .

دوم کاهش نرخ سود بانکی ، با این که اقدام مناسب ولازمی بود و هست ولی اجرای یک باره آن ، باعث خروج نقدینگی ازبانک ها و موسسات مالی شده ، این نقدینگی سرگردان اگر در قسمت غیرمولد اقتصادی وارد  شود  زمینه سفته بازی ودلالی را برای فرصت طلبان فراهم می کند اثرات زیان باری اقتصادی خواهد داشت مثل بازار ارز و طلا که  در روزهای اخیرشاهد ان هستیم . باز هم اگر دولت دربازار ارز تغییریک باره انجام دهد، ممکن است این نقدینگی وارد بخش مسکن شود و این بازار را هم دچارتلاطم کند .

با توجه به آنچه گفته شد لازم است دولت اجازه دهد ارز روند طبیعی خود را طی کند و سالانه  نرخ ارزمتناست نرخ تورم داخلی وخارجی رشد کند و برای کنترل نرخ تورم ازابزارهای مالی استفاده  کند تا شاهد بحران درجامعه نباشیم .

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: