کد خبر: ۱۲۵۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 05 February 2018
بانكداري ايراني -پس از تغییر سیکل تسویه در کارتخوان‌های فروشگاهی از ۷ بار در روز به یک بار در ۲۴ ساعت، یکی از شایع‌ترین سؤالاتی که مطرح شد این بود که این پول از زمان کسر از حساب خریدار تا واریز به حساب فروشنده کجا و نزد کیست؟
پس از تغییر سیکل تسویه در کارتخوان‌های فروشگاهی از ۷ بار در روز به یک بار در ۲۴ ساعت، یکی از شایع‌ترین سؤالاتی که مطرح شد این بود که این پول از زمان کسر از حساب خریدار تا واریز به حساب فروشنده کجا و نزد کیست؟

بانكداري ايراني -محمدرضا روشن‌نژاد معاون توسعه و نظارت شاپرک علاوه بر پاسخ به این پرسش، توضیحات دقیقی درباره جزئیات تغییر تسویه تراکنش‌ها داده‌است:

ابتدا به طور دقیق جزئیات تغییر در فرایند تسویه شاپرک را توضیح دهید.

روشن‌نژاد: پیش از این برای فروشندگان کالا یا خدماتی که وجه خود را از طریق دستگاه کارتخوان دریافت می‌کردند در روزهای کاری تقریبا هر دوساعت یک‌بار مبالغ دریافتی به حسابشان واریز می‌شد ولی برای فروشگاه‌های اینترنتی این مبالغ یک‌بار در ابتدای روز بعد واریز می‌شد. در حال حاضر برای همه فروشندگان، وجه اقلام فروخته شده در ابتدای روز بعد و در روزهای تعطیل و جمعه‌ها در بعد از ظهر روز جمعه یا تعطیل، واریز می‌شود.

چرا روش تسویه را تغییر دادید؟

روشن‌نژاد: شاپرک براساس دستورات و مقررات بانک مرکزی فعالیت می‌کند و این تغییرات تنها در شاپرک نبوده و در سیستم بانکی نیز حواله‌های پایا و ساتنا را شامل شده است.

سوال: برخی می‌گویند که پول بیش از این مدت دست شما می‌ماند و حتی تا ۱۲ روز بعد تسویه انجام می‌شود، آیا این حرف درست است؟

روشن‌نژاد: این حرف صحت ندارد. همانطور که عرض کردم، ابتدای روز بعد و حدود ساعت شش صبح پول در حساب فروشنده است البته ممکن است برخی بانک‌ها تا یکی دو ساعت بعد پول را به حساب مشتریانشان واریز کنند که علت این موضوع یا محدودیت اجرایی سیستم‌های این بانک‌ها است یا به خاطر برخی توافقاتی است که با مشتریانشان دارند. بعلاوه آنکه در این مدت پول دست ما نیست.

پس این پول دست کیست؟

روشن‌نژاد: دست همان بانکی است که خریدار با کارت آن بانک اقدام به خرید می‌کند. به‌طور ساده و خلاصه باید عرض کنم که پرداخت با کارت، خیلی شبیه به گرفتن چک بین بانکی است. وقتی شما به بانک مراجعه می‌کنید و چک بین بانکی دریافت می‌کنید، بانک مبلغ چک را از حساب شما کسر می‌کند و در مقابل به شما چک بین بانکی می‌دهد. حالا شما ممکن است یک ساعت بعد این چک را به فردی دیگر بدهید و او نیز ساعتی بعد در همان روز یا روز بعد این چک را به بانکش ببرد و وجه آن را به حسابش بریزد. در این فاصله پول از حساب شما کسر شده اما هنوز به حساب دیگری منظور نشده است. این پول در همان بانک صادر کننده چک بین بانکی است. در شاپرک هم تقریبا با همین روش پول از حساب دارنده کارت کسر و به حساب پذیرنده کارت انتقال می‌یابد.

آیا در مثال شما بانک صادر کننده چک یا بانک صادر کننده کارت بانکی در موضوع شاپرک از این پول استفاده می‌کند و بهره‌مند می‌شود؟

روشن‌نژاد: در شرایطی که کمتر از سه روز پول نزد بانک باشد عملا هیچ استفاده‌ای برای بانک ممکن نیست. در واقع پول در بانک بلوکه شده و برای بانک قابل استفاده یا به تعبیر شما بهره‌مندی نیست.

حکاک 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: