کد خبر: ۱۲۵۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - 05 February 2018
بانكداري ايراني -چندسالی است که بانک مرکزی تراکنش های مالی از طریق کدهای دستوری«ستاره-مربع» را نا امن می داند و طی چند نوبت سعی در توقف آن داشته اما هر بار با مقاومت هایی روبرو شده است .
بانكداري ايراني -چندسالی است که بانک مرکزی تراکنش های مالی از طریق کدهای دستوری«ستاره-مربع» را نا امن می داند و طی چند نوبت سعی در توقف آن داشته اما هر بار با مقاومت هایی  روبرو شده و درگاه USSD  به کار خود ادامه داد علت منتفی شدن توقف هرباره آن نیز مخالفت وزارت ارتباطات و پراتورها بودند که به دلیل شرایط خود نسبت به توقف آن مقاومت می کنند .

به گزارش بانكداري ايراني ، بانک مرکزی ، از سال 94 به دنبال مسدود کردن کدهای دستوری بود ولی این رخداد با مقاومتهایی روبرو شدهرچند بانک مرکزی کوتاه نیامد و در سال 95 نیز اعلام کرد که از اول مهر ماه تراکنش از طریق کدهای دستوری متوقف می شود اما این بار نیز نشد. بانک مرکزی  که همچنان معتقد است که این درگاه ناامن است در بهمن ماه سال جاری نیز سعی کرد تا تراکنش مالی از طریق کدهای دستوری را متوقف کند اما باز اپراتورها دست به کار شده و اقدام به رایزنی کردند که نهایتا وزیر ارتباط  اعلام کرد که این توقف منتفی شده است . منتهی موضوعی که این بار جدید به نظر می رسد اینکه هر نوبت دلیل مخالفت اپراتورها، حقوق مصرف کننده گان عنوان می شد اما این بار حقوق شرکت های  ICT دارای اهمیت بیشتری از مصرف کنندگان این کدهای دستوری اعلام شد است که نشان از تغییر نگرش وزارت ارتباطات از امنیت کاربران به منافع شرکتهای ذی نفع است. 

علت اصرار بانک مرکزی چیست؟
این مساله از این رو حایز اهمیت است که بانک مرکزی مدعی است که پرداخت  از طریق کدهای دستوری  ناامن هستند و ممکن است مورد سوء استفاده افراد خاطی قرار بگیرد. مساله نا امن بودن درگاه های بانکی موضوع تازه ای نیست . چرا که چندسال پیش به طرز مشکوکی سه میلیون حساب و رمز دارندگان حساب بانکی از طریق شخصی منتشر شده و اعلام شده که سیستم بانکی ایران چندان دقیق و ایمن نیستند و باید تدبیری اندیشیده شود هرچند ان سه میلیون کد به کدهای دستوری ارتباطی نداشت اما بانک مرکزی را متقاعد کرد که برای سیستم بانکی اهتمام بیشتری بورزد، لذا بانک مرکزی برای جلوگیری از بروز فاجعه طی چند نوبت اقدام به توقف کدهای دستوری کرد که هر بار با شکست مواجه شد.  

نظرکارشناسان چیست؟
بسیاری از کارشناسان معتقدند که تراکنش مالی از طریق کدهای دستوری "ستاره- مربع " به دلیل ناامنی ان  در جهان مرسوم نبوده و ما نیز باید مانع از این کار شویم. ولی‌الله‌فاطمی یکی از  کارشناسان  و فعال حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک معتقد است که از کدهای دستوری در دنیا تنها برای کاربردهایی مانند اطلاع‌رسانی و پیام‌های مخابراتی استفاده می‌شود و بی‌اغراق ایران  تنها یا جزو معدود کشورهایی است که از این بستر برای انجام تراکنش‌های بانکی استفاده می‌کند.بنابراین کدهای دستوری به هیچ‌وجه امن نیستند و اگر اقتضائاتی مانند ضعف و محدودیت پوشش شبکه اینترنت بر روی تلفن‌همراه یا فراگیر نبودن گوشی‌های هوشمند نبود، استفاده از این بستر نباید از همان ابتدا در کشور مجاز می‌شد. این کارشناس که با تسنیم گفت و گو کرده بود افزود:  متاسفانه استمرار استفاده از کدهای دستوری در کنار ساختار کارمزدی نادرست، زمینه کسب درآمد از راه شارژ فروشی را فراهم‌آورد و پای بازیگران قدرتمندی را به میدان درآمدزایی از کارمزد فروش شارژ باز کرد. اکنون برخی از همین بازیگران در برابر تصمیم درست بانک‌مرکزی برای محدودسازی یو‌اس‌اس‌دی مقاومت می‌کنند.


 
حرف طرفداران کدهای دستوری چیست؟
در مقابل وزارت ارتباطات ، اپراتورها و شرکت های تابعه معتقدند که این کار برای شرکتهای نوپا ICT زیانبار بوده و باید از انها حمایت کرد ولی می توان الزاماتی را برای امنیت آن در نظر گرفت در این رابطه روز گذشته محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات ، طی توییتی اعلام کرد: «در تفاهمی که با ولی‌الله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی داشتم، بنا شد با رعایت الزاماتی از سوی اپراتورهای تلفن همراه، موضوع توقف خدمات پرداخت با استفاده از کدهای دستوری USSD فعلاً منتفی شود.وزیر ارتباطات افزود: از توجه ویژه جناب آقای دکتر سیف و تیم بانک مرکزی به توسعه کسب‌وکارهای نوپا و بازار ICT کشور قدردانی می‌کنم.»بنابراین وزیرا ارتباطات با اذعان به مشکلات درگاه کدهای دستوری  فعلا توقف ان را منتفی کرده و اعلام کرده است که باید به این کار ادامه داد تا مشکلات حل شود.



نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: