کد خبر: ۱۲۵۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - 02 February 2018
سپهر محمدی : فناوری زنجیره بلوکی به ما کمک می کند تا آن چیزی که منافع عمومی در آن قرار دارد را در بیشترین حالت در دسترس عمومی قرار دهیم.
 بانكداري ايرانيرئیس انجمن بلاکچین ایران با بیان اینکه این فناوری اطلاعات پایه را از درون گوشه گاو صندوق ها بیرون آورده و در اختیار عموم قرار می دهد گفت: بلاکچین شفافیت را در بخشی که نیاز داریم بیش از پیش خواهد کرد.

 فناوری زنجیره بلوکی (بلاکچین Block Chain) یک پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفترکل عمومی از همه تراکنش ها یا رویدادهای دیجیتال است که توسط اجزای تشکیل دهنده اش به شکل مشترک اجرا می شود؛ نفوذ ناپذیری آن در برابر هکرها از ویژگی های آن است که سبب شده تا ارزهای دیجیتال برپایه این فناوری شکل بگیرند و رشد کنند.

سپهر محمدی ایرنا افزود: فناوری زنجیره بلوکی به ما کمک می کند تا آن چیزی که منافع عمومی در آن قرار دارد را در بیشترین حالت در دسترس عمومی قرار دهیم.

وی ادامه داد: می توان ثبت املاک و یا حتی ثبت خودروها را در فناوری بلاکچین قرار داد و هنگامی که این خودرو به دلیلی تصادف کرد و در مراکز تعمیرگاهی روی هر قسمت آن کار تعمیر انجام شود در بلاکچین ثبت خواهد شد و دیگرانی که در آینده قصد خرید آن را دارند، می دانند که چه قسمت خودرو آسیب دیده و دیگر نمی توان از این طریق مردم را دچار ضررهای ناخواسته کرد.

محمدی استفاده از فناوری بلاکچین را تنها در بخش تراکنش های مالی ندانست و خاطرنشان ساخت: می توان از این فناوری در همه بخش هایی که نیاز به شفاف سازی اطلاعات است، استفاده کرد.

رئیس انجمن بلاکچین ایران با اشاره به کاربرد این فناوری در معرفی وکلای دادگستری ادامه داد: هر وکیلی می تواند پروانه کار خود را در بلاکچین قرار دهد تا مردم از آن آگاه شوند و بدانند وکیل مورد نظرشان چه توانایی هایی دارد و آیا در واقع وکیل مورد تایید هست یا خیر و به این گونه بساط افراد سودجو برچیده خواهد شد.
به گفته وی، بلاکچین این توانایی را در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می دهد تا اطلاعات بیماران را در آن قرار داده و به این ترتیب بیمار به هر دکتر و یا مرکز درمانی مراجعه می کند اطلاعات قبلی به راحتی در اختیار دکتر جدید قرار گرفته و بر اساس آن روند بیماری را کنترل کند.

محمدی گفت: بلاکچین در همه بخش های مالی، بهداشتی، دولتی، اطلاعات عمومی افراد و بانکداری کاربرد دارد و شفاف سازی زیادی ایجاد می کند.
رئیس انجمن بلاکچین ایران به کاربرد این فناوری در رای گیری های انتخاباتی اشاره کرد و افزود: بلاکچین می تواند روند رای گیری را به شدت شفاف ساخته و از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری کند.

به گفته وی، فناوری بلاکچین در بسیاری از امور کاربرد دارد و می تواند با شفافیتی که ایجاد می کند مانع بسیاری از سوء استفاده ها شود.

چندی پیش نخستین کنفرانس رگولاتوری بلاکچین و رمزارزها با هدف بررسی تجربه کشورهای پیشرو در فناوری بلاکچین و استفاده از آنها برای تدوین مقررات صحیح در کشور برگزار شد.
به گزارش ایرنا، در سال ۲۰۰۹ فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، الگوریتمی را طراحی کرد که اساس اولین پول دیجیتال تاریخ به نام بیت کوین شد؛ این پول بدون نیاز به تضمین هیچ بانک مرکزی در دنیا امکان انجام تراکنش بدون واسطه را برای همه فراهم کرد.

آنچه بیت کوین بر اساس آن طراحی شده است مفهومی به نام بلاک چین است. در ساده ترین بیان ممکن، بلاک چین در واقع یک دفتر دیجیتالی است که بر اساس سه اصل باز بودن دفترچه، عدم تمرکز و غیر قابل هک بودن طراحی شده است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: