کد خبر: ۱۲۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - 31 January 2018
بانكداري ايراني-بانک شهر با نقش آفرینی خود در حوزه تامین مالی در رخدادهای مهم شهری مانند زیرسازی کلانشهرها ، نوسازی سیستم حمل و نقل، فضای سبز و غیره سهمی بزرگی داشته است. تامین منابع این هزینه ها بعضا از سوی شهرداری ها نبوده بلکه از سوی بانک شهر بوده است .
 بانكداري ايراني-بانک شهر با نقش آفرینی خود در حوزه تامین مالی در رخدادهای مهم  شهری مانند زیرسازی کلانشهرها ، نوسازی سیستم حمل و نقل، فضای سبز و غیره  سهمی بزرگی داشته است. تامین منابع این هزینه ها بعضا از سوی شهرداری ها نبوده بلکه از سوی بانک شهر و بعضا با انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک بوده است . 

به گزارش  بانكداري ايراني، بانک شهر با ارائه روش های نوین در بازسازی و نوسازی کلان شهرهای ایران ، اقدامات زیادی انجام داده است که با توجه به منابع محدودی که از شهرداری ها می گیرد به نوعی به نهادی خودانتظام تبدیل شده که از طریق مردم به افزایش 5 برابری منابع ظرف سه سال گذشته دست زده است در واقع این بانک ظرف دو سال گذشته ،  منابع خود را از مبلغ 110 هزار میلیارد ریال در سال 93 با رشد 5 برابری به مبلغ 550 هزار میلیارد ریال در سال 96 رسانده است . 

 یکی از راه های مهم برای پوشش هزینه های اجرا شده انتشار اوراق مشارکت بوده که بر اساس ان  توانست تا کنون در شهرهای بزرگی مانند تهران ،  اصفهان ، شیراز ، تبریز، مشهد و غیره دست به اقدامات ارزنده ای بزند. به گفته معاون شعب و توسعه بازاریابی بانک شهر، بسیاری از پروژه‌های عمرانی در شهرها با حمایت بانک شهر و از طریق فروش اوراق مشارکت اجرایی شده و این بانک بالاترین فروش اوراق را در سال 1395 داشته است.

به عنوان نمونه از ده ها اقدامات بانک شهر باید گفت که در شش ماهه نخست سال 2500 دستگاه از تاکسی های فرسوده تبریز نوسازی شدند همچنین  ده ها دستگاه اتوس های یورو4 در اصفهان بکارگیری شدند و در حال حاضر پروژ های بزرگی دراصفهان، مشهد، تهران ، تبریز و کرج در حوزه حمل و نقل در دست اجرا دارد. 

شایان ذکر است که در سال87 موسسه مالی و اعتباری شهر با مجوز بانک مرکزی و با سهام‌داری شهرداری‌های تهران و سایر کلانشهرهای کشور، با سرمایه ای معادل یک هزار و پانصد میلیارد ریال تاسیس و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد و بدین ترتیب شهرداری ها، چهره ‌نوینی را به خود گرفتند.

تأمین نیاز شهرداری ها به اعتبارات کلان، تأمین نقدینگی و سرمایه و پوشش هزینه‎ها و مخارج شهر در راستای تحقق توسعه شهری و تجربه خودکفایی انگیزه‌ای اصلی برای برداشتن این گام بزرگ بود.

از سوی دیگر تأثیر و کارآمدی این موسسه برحوزه عملکرد شهرداری‌ها و نیاز روزافزون به آسان شدن و بهره‌برداری از سایر ظرفیت‌ها و خدمات مالی و اعتباری و گسترش دایره مشتریان داخلی و خارجی همزمان با پیگیری‌های فراوان مدیران ارشد شهرداری تهران و کلانشهرها و افزایش سرمایه توسط سهام‌داران تا سقف دو هزار میلیارد ریال، موجب شد بانک شهر در تاریخ 21/11/88 فعالیت خود را به عنوان یک بانک مستقل رسماً آغاز کند. 

در ادامه نیز سرمایه این بانک در سال89 به رقم چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این رقم تا سال  92  تداوم داشت. سپس در تیرماه سال93 رقم سرمایه بانک شهر به عدد هفت هزار و نهصد میلیارد ریال افزایش پیدا کردو در دی ماه سال 1394 به رقم پانزده هزار و پانصدو هفتاد و سه میلیارد ریال رسید.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: