کد خبر: ۱۲۴۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - 24 January 2018
توسعه صادرات غیرنفتی از مدت‌ها پیش در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته؛ با این وجود جای سئوال است که آیا در شرایط فعلی می‌توان از طریق صادرات به کشورهایی مانند بلاروس به افزایش ارقام صادرات امیدوار بود؟

 بانكداري ايراني - توسعه صادرات غیرنفتی از مدت‌ها پیش در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته؛ با این وجود جای سئوال است که آیا در شرایط فعلی می‌توان از طریق صادرات به کشورهایی مانند بلاروس به افزایش ارقام صادرات امیدوار بود؟

به گزارش ایسنا، در دو روز گذشته چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و بلاروس در تهران برگزار شد تا بدین ترتیب روابط تجاری دو کشور از این پس بیشتر شود. در این دو روز دیدارهای مختلفی صورت گرفته و تفاهم‌نامه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع به امضا رسید.

مجتبی خسروتاج - رئیس سازمان توسعه تجارت - از برنامه‌ریزی برای صادرات خودروهای دنا و دناپلاس به بلاروس خبر داد و در عین حال یادآور شد که دو کشور برای تولیدات مشترک وسایل حمل‌ونقل برنامه‌ریزی‌هایی داشته‌اند.

همچنین محمد شریعتمداری از برنامه‌ریزی برای تولید سمند در بلاروس خبر داد و گفت که قرار است از طریق این کشور تولیدات مذکور به کشورهای اوراسیا صادر شود.

در این دیدارها توسعه روابط در بخش‌های مختلفی از صنعت گرفته تا بخش‌های پزشکی و نفتی و آموزشی مورد توجه قرار گرفت و قرار بر توسعه همه‌جانبه دو کشور شد؛ به‌گونه‌ای که به گفته وزیر صنعت بلاروس قرار بر آن است که روابط تجاری دو کشور تا سقف 500 میلیون دلار افزایش داشته باشد. البته این اظهارات وزیر بلاروس در شرایطی مطرح می‌شود که محمد شریعتمداری تاکید دارد در مذاکرات صورت گرفته سقف خاصی برای توسعه روابط تجاری دو کشور در نظر گرفته نشده است.

طبق اظهارات صورت گرفته در این اجلاس علاوه بر آنکه از این پس از سوی ایران صادرات مواد دارویی و تجهیزات پزشکی به بلاروس مورد توجه قرار گرفته و شرکتی برای تولیدات مشترک در بلاروس ایجاد می‌شود، طرف مقابل نیز در حوزه صادرات انواع محصولات کشاورزی به ایران اقدام خواهد کرد و محصولات کشاورزی و به ویژه آنهایی که مورد نیاز اساسی ایران است از این طریق تامین خواهد شد. همچنین در حال حاضر صادرات انواع گوشت قرمز از سوی بلاروس در دستور کار قرار گرفته است.

اما نکته مهم آنکه روابط تجاری ایران سالانه رقمی بالغ بر 180 میلیارد دلار اعلام شده و به گفته شریعتمداری، حجم روابط تجاری کشور بلاروس به 60 میلیارد دلار محدود می‌شود. حال باید منتظر ماند تا با گذشت زمان مشخص شود که در شرایط تحریم‌ها آیا توسعه روابط تجاری با کشورهایی مانند بلاروس می‌تواند تاثیرگذار واقع شود یا خیر. البته در این اجلاس دو روزه نیز صحبت‌های متعددی مبنی بر وجود مشکلات بانکی با بلاروس مطرح شد و طرف مقابل قول‌های مساعدی مبنی بر بازنگری در روابط بانکی را داد. همچنین قرار بر آن است که در صدور ویزا و شرایط سفر تجار دو کشور تمهیداتی ویژه در نظر گرفته شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: