کد خبر: ۱۲۴۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - 22 January 2018
امروز خبرهایی توسط رسانه ها مخابره شد مبنی بر اینکه مجلس بودجه در نظر گرفته شده برای مبارزه با گرد و غبار خوزستان را حذف نموده است. این در حالی است که در همین چند روز گذشته مرتباً خبرهایی از خوزستان مخابره می شود که شرابط آب و هوایی بسیار ناسالم است. سئوالی که از مجلس می توان کرد این است که آیا گرد و غبار در خوزستان مانع کسب و کاری محسوب نمی شود؟
به گزارش تابناک اقتصادی، معمولا در این فصل از سال و عمدتاً در ماه های بهمن و اسفند پدیده ای در جنوب کشور رخ می دهد که طی آن جهت باد از سمت عربستان می شود که اصطلاحاً به آن جهت باد جنوبی می گویند. شدت این باد آن قدر بالاست که باعث می شود تا گرد و غبار بلند شود و آسمان جنوب ایران به ویژه اهواز را در بر بگیرد. چند روزی است که گرد و غبار دوباره در آسمان شهرهای خوزستان بلند شده و نفس شهروندان خوزستانی را بدجور به شماره انداخته است. سطح آلودگی هوا در برخی شهرها آنقدر زیاد است که تابلوهای هشدار آلودگی در سطح شهرها دیگر قادر به نشان دادن وخیم بودن اوضاع نیستند. در این وضعیت خبرهای رسیده از مجلس حکایت از آن دارد که بودجه در نظر گرفته شده برای گرد و غبار خوزستان حذف شده است.

آیا گرد و غبار در خوزستان مانع کسب و کار نیست؟

کریم شافعی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه ای با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد به پیشنهاد سازمان محیط زیست در لایحه بودجه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ۱۵۰ میلیون دلار برای مقابله با گرد و غبار جنوب کشور از جمله خوزستان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه توسط کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی حذف شد.

سئوالی که در این بین باید از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پرسید این است که آیا به نظر شما وجود گرد و غبار در شهرهای جنوبی مانعی برای کسب و کار نیست؟

پاسخ این سئوال را می توان در تعریف محیط کسب و کار جستجو کرد. طبق تعریف، محیط کسب و کار به کلیه عوامل موثر بر عملکرد بنگاه های اقتصادی گفته می شود که مدیران یا مالکان بنگاه ها نمی توانند آن ها را تغییر داده یا بهبود ببخشند. حالا رفع گرد و غبار در خوزستان به عنوان یک مانع برای کسب و کارها، از عهده مدیران بنگاه های اقتصادی خارج است و باید برای رفع آن دولت و مجلس قدم هایی را بر دارند که متاسفانه مجلس نه تنها در راستای بهبود محیط کسب و کار خوزستان گامی را برنداشته است بلکه با حذف بودجه مربوط به مقابله با گرد و غبار، محیط کسب و کار را برای فعالان اقتصادی خوزستان سخت تر نیز نموده است.

حتی وجود گرد و غبار در شهرهای استان خوزستان باعث خاک گرفتگی ترانس برق و قطعی برق می گردد که این مورد نیز خود می تواند به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها باشد و به آن ها ضرباتی را وارد کند.

به هر صورت باید از مسئولین خواهش نمود که اگر گامی در راستای بهبود محیط کسب و کار بر نمی دارند حداقل این محیط را برای فعالان اقتصادی سخت تر نکنند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: