کد خبر: ۱۲۴۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - 21 January 2018
درست در سالگرد اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و پس از فراز و نشیب‌های فراوانی که در طول این یک سال، ایالات متحده و نظام جهانی به واسطه ظهور او در کاخ سفید تجربه کرد، دولت فدرال آمریکا به دلیل اختلاف بودجه میان دوکرات ‌ها و جمهوری ‌خواهان تعطیل شد.
 بانكداري ايراني - روزنامه ابتکار پیامدهای سیاسی و اقتصادی تعطیلی دولت در آمریکا را بررسی کرد و نوشت: درست در سالگرد اولین سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا و پس از فراز و نشیب‌های فراوانی که در طول این یک سال، ایالات متحده و نظام جهانی به واسطه ظهور او در کاخ سفید تجربه کرد، دولت فدرال آمریکا به دلیل اختلاف بودجه میان دوکرات ‌ها و جمهوری ‌خواهان تعطیل شد.

در ادامه این گزارش آمده است: روند تعطیلی دولت در آمریکا، زمانی رخ می‌دهد که یک نهاد قانون‌گذاری نتواند بر سر بودجه به توافق برسد. در این حالت، دولت ارائه تمامی خدمات را به جزو خدمات حیاتی مانند پلیس، آتش‌نشانی، خدمات پستی و پزشکی و همچنین نیروهای مسلح متوقف ساخته و پرداختی شمار زیادی از کارمندان فدرال را معوق می‌کند. آخرین بار در زمان باراک اوباما و در سال 2013 به دلیل عدم تصویب لایحه بودجه فدرال در کنگره آمریکا، دولت این کشور به مدت 16 روز تعطیل شد.

این امر می‌تواند علاوه بر تبعات اقتصادی- سیاسی، برای مناسبات نظامی آمریکا نیز آثاری مخرب داشته باشد. در همین رابطه است که روز گذشته جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا با انتقاد از تعطیلی دولت ترامپ، آن را برای فعالیت‌های ارتش از جلمه فعالیت‌های اطلاعاتی، تعمیر و نگهداری و آموزشی مخرب دانست و اعلام کرد: با این اتفاق فعالیت‌های مربوط به تعمیر و نگهداری تا حد زیادی متوقف خواهد شد و بیش از نیمی از نیروهای غیرنظامی ارتش به مرخصی اجباری خواهند رفت. این امر به واسطه فعالیت‌های اطلاعاتی گسترده آمریکا در سراسر جهان می‌تواند هزینه‌های زیادی را به کشور متحمل کند.

** دعوای جمهوری‌ خواهان و دموکرات ‌هابر سر مقصر اصلی ماجرا
در حالی که ترامپ قصد داشت برای جشن گرفتن نخستین سال ریاست جمهوری خود به فلوریدا سفر کند، آخرین تلاش سناتورهای آمریکایی برای رسیدن به توافق در تصویب لایحه بودجه ناکام ماند و دولت آمریکا از بامداد دیروز به صورت موقت تعطیل شد. در این رابطه ترامپ در تازه‌ترین پیام توئیتری خود با انتقاد از دموکرات‌ها و اعلام اینکه آنها از ابتدا به دنبال این مساله بودند، گفت که به جای فلوریدا در کاخ سفید می‌ماند تا مشکل بوجود آمده را حل کند. پل رایان رئیس جمهوری ‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش از آغاز روند تعطیلی دولت، روز پنجشنبه با انتقاد شدید از دموکرات ‌ها گفته بود که چه دولت تعطیل شود یا نه، مسئولیت آن به عهده دموکرات‌ها خواهد بود.

در مقابل دموکرات ‌ها نیز با رد کردن چنین موضوعی معتقدند: ترامپ و هم حزبی ‌های او، هیچ تلاشی برای حل مشکل بودجه نکرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که هیچ‌گونه هماهنگی میان ترامپ و جمهوری‌خواهان وجود ندارد. در این رابطه آدام شیف از اعضای ارشد دموکرات گفته بود: زمانی که خود رئیس جمهوری نمی‌داند چه می‌خواهد، در این صورت مذاکره کردن دشوار خواهد بود. خود ترامپ با لغو قانون داکا این آشفتگی و بحران مصنوعی را ایجاد کرده و حالا ناچار است برای رفع مشکل از ما کمک بخواهد.

** تعطیلی دولت نتیجه فشار ترامپ بر مهاجران
در این میان و در حالی که روز جمعه بحث‌ ها بر سر تعیین بودجه موقت 4 هفته‌ای ادامه یافت و حتی برخی اخبار از به توافق رسیدن دو حزب آمریکا برای جلوگیری از تعطیلی حکایت می‌کرد و کنگره نیز این بودجه را به تصویب رسانده بود، در نهایت سناتورهای دموکرات سنا به این طرح رای ندادند. دموکرات‌های سنا در مقابل جمهوری‌‌خواهان که معتقدند باید بودجه دیوار میان آمریکا و مکزیک در بودجه لحاظ شود، می‌گویند که باید تکلیف 800 هزار فرزند مهاجران غیر قانونی که در دولت اوباما در چارچوب قانون داکا به آنها اجازه اقامت موقت داده شده بود، مشخص شود.

به طور کلی تحلیل‌گران معتقدند این تعطیلی دولت که قطعاً حائز تبعات سیاسی زیادی برای ترامپ خواهد بود، بیشتر به واسطه قانون داکا اتفاق افتاده است. این قانون که در سال 2012 میلادی در ارتباط با مهاجران به تصویب رسید، کودکانی را که پیش از سن 16 سالگی و به طور غیر قانونی به آمریکا وارد شده بودند را اخراج نکرده و به آنها اجازه کار و تحصیل می‌داد. این قانون یکی از موضوعات جنجال برانگیز دولت ترامپ در طول یک سال گذشته بوده، به طوری که ترامپ با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی مهاجران و در میان موج زیادی از نارضایتی‌ها، نهایتاً در شهریور ماه امسال این قانون را لغو کرد.

** پیامدهای سیاسی و اقتصادی تعطیلی دولت در آمریکا
در همین رابطه شبکه خبری سی ‌ان ‌ان آمریکا در مورد پیامدهای این تعطیلی اعلام کرد که علاوه بر لغو سفر ترامپ به فلوریدا، در صورت به درازا کشیدن این موضوع، ممکن است ترامپ سفر هفته آینده خود به اجلاس داووس را نیز از دست بدهد. از سوی دیگر این امر می‌تواند بر کار نزدیک به دو میلیون آمریکایی تاثیر منفی گذاشته و حدود 1.5 میلیون نظامی این کشور را نیز بدون دریافت حقوق مجبور به کار کند.
این در حالی است که ممکن است هر هفته نزدیک به 6 میلیارد دلار هزینه هم بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی نیز تحمیل شود. در همین رابطه و علاوه بر به تاخیر افتادن صدور روادید و گذرنامه از سوی وزارت خارجه ممکن است سازمان ملی کنترل ترافیک هوایی، سازمان امنیت، زندان ‌های فدرال، بخش ‌هایی از اداره مالیات و برخی از نیروگاه ‌های تولید برق نیز با خبر قطع بودجه روبرو شوند.

*منبع: روزنامه ابتکار؛ 1396،11،1
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: