کد خبر: ۱۲۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۳۰ دی ۱۳۹۶ - 20 January 2018
به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.
 بانكداري ايراني - به اعتقاد کارشناسان با وجود مناسبات خوب سیاسی و امنیتی ایران و پاکستان و تعلقات فرهنگی و تاریخی دو حوزه اسلامی و فرهنگ فارسی به عنوان ریشه اصلی مشترکات دو ملت، فضای حاکم بر تعاملات اقتصادی ایران و پاکستان چندان مناسب و قابل قبول نیست.

پاکستان به عنوان کشوری با جمعیت بیش از 200 میلیون نفر اگرچه خود، صادرکننده مواد غذایی از جمله محصولات کشاورزی و دامی است، اما می تواند به عنوان مقصد صادراتی محصولات ایران در زمینه های مختلف به ویژه لوازم ساختمانی، کاشی، سرامیک و سیمان مطرح شود.
مواد غذایی بسته بندی یا کنسرو شده، انواع محصولات لبنی و گوشتی، انواع خشکبار، مواد شوینده و بهداشتی، نوشیدنی های مختلف، انواع میوه و ظروف و لوازم آشپزخانه تنها بخشی از کالاهای وارداتی قابل دسترس و پرطرفدار در فروشگاه های پاکستان است که البته مشابه پاکستانی همه آنها با کیفیتی نسبتا پایین تر و با بسته بندی های نه چندان شکیل در بازارهای این کشور وجود دارد. 

نکته قابل توجه درباره کالاهای سبک وارداتی پاکستان که در سوپرمارکت ها یافت می شوند، برندهای این کالاها است که نشان می دهد بیشتر آنها از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان وارد شده اند.
در میان این کالاها البته محصولاتی با برندهای چینی، ترکیه ای، آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، دانمارکی و برخی دیگر کشورهای اروپایی هم به چشم می خورد. 
کالاهای با کیفیت و مرغوب ایرانی غایب بزرگ قفسه های فروشگاه ها در پاکستان است که مملو از کالاهای عربی – غربی شده اند.

*** میزان صادرات و واردات دو کشور در سال جاری
بر اساس آمار و گزارش های سازمان توسعه تجارت ایران، پاکستان جزو10کشور نخست صادراتی جمهوری اسلامی ایران است و در هشت ماهه سال 96 در رده هشتم کشور مقصد صادراتی ایران قرار گرفته است.
بر اساس این آمار، ارزش صادرات کالاهای ایران در هشت ماهه سال جاری 544 میلیون دلار و ارزش وزنی این کالاها نیز یک میلیون و 310 هزار تن برآورده شده است.
سهم پاکستان از مجموع ارزش صادرات کشور زی این مدت 1.9 درصد بوده که این میزان از نظر ارزش دلاری در مقایسه با سال گذشته پنج درصد افزایش را نشان می دهد.
همچنین بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت کشورمان، ارزش دلاری واردات کالا از پاکستان طی هشت ماهه سال جاری 333 میلیون دلار و ارزش وزنی کالاهای وارد شده به کشورمان طی این مدت از پاکستان نیز 429 هزار تن بوده است.
سهم پاکستان از مجموع کالاهای وارداتی به کشورمان طی هشت ماهه سال جاری یک درصد است و بر اساس آمار، ارزش دلاری واردات کالا از پاکستان طی این مدت 46 درصد و ارزش وزنی آن نیز در مقایسه با سال 95 91 درصد افزایش را نشان می دهد.

***ظرفیت های اقتصادی دو کشور برای توسعه تجارت
سال جاری 'ولی محمد نور زی' رئیس اتاق مشترک صنعت و بازرگانی ایران و پاکستان گفت: حجم مبادلات اقتصادی دو کشور سالانه 230 میلیون دلار است که از این مبلغ 44 میلیون دلار واردات از پاکستان و 186 میلیون دلار صادرات ایران به این کشور است.
این درحالی است که بازار مصرف 200 میلیون نفری پاکستان به عنوان یکی از بازارهای بزرگ اسلامی در مجاورت ایران بزرگترین فرصت برای حضور فعالان اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاران ایرانی است.
بازار بکر و رو به توسعه ای که متاسفانه از چشم دولتمران و فعالان اقتصادی ایران مغفول مانده است.
برخی کشورها از جمله چین موقعیت استثنایی حضور در پاکستان را مغتنم شمرده و با طرح عظیم ساخت کریدور اقتصادی چین و پاکستان (معروف به CPEC) تلاش دارند علاوه بر حضور پر رونق در بازار این کشور، از طریق پاکستان دسترسی تجاری خود به اقیانوس هند را تسهیل کند.
پکن در این کریدور 46 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده است و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که تکمیل این پروژه می تواند دو میلیون شغل در پاکستان ایجاد کند و موجب رشد 7.5 درصدی اقتصادی این کشور شود.
همچنین، نگاهی به شرکای اصلی تجاری پاکستان نشان می دهد که چین 17 درصد، امارات متحده عربی 15 درصد، کویت 8.8 درصد و عربستان سعودی 8.5 درصد از صادرات به پاکستان را در اختیار دارند.
اجرای خط لوله صلح یکی از طرح های راهبردی ایران و پاکستان است که به رغم عمر طولانی خود هنوز به ثمر ننشسته و دو کشور باید گام های پایانی را در این زمینه سریعتر بردارند.
بهره برداری از بندر شهید بهشتی در ایران به یکی از فرصت های مهم ترانزیتی و همکاری اقتصادی میان این بندر و بندر مهم گواتر در پاکستان منجر شده و مقامات دو کشور برای تعمیق همکاری ها در این زمینه گام های جدیدی برداشته اند.

*** بازار پاکستان ظرفیت پذیرش کالاهای ایرانی را دارد
'احمد محمدی' سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مشتریان پاکستانی از خریداران عمده کاشی و سرامیک ایران هستند و این محصولات در این کشور بازار خوبی دارد.
وی از پاکستان و شهر کراچی قلب اقتصادی پاکستان به عنوان مقصد مناسبی برای صادرات محصولات ایرانی نام برد و افزود: اگر تولیدکنندگان ایرانی به بازار بیش از 200 میلیون نفری پاکستان نیم نگاهی داشته باشند، می توانند سود مناسبی از این بازار در زمینه صادرات کالا داشته باشند.
وی با بیان افزایش میزان صادرات کاشی و سرامیک ایران به پاکستان طی سال گذشته، تبادل هیات های اقتصادی بین دو کشور را از اقدامات سرکنسولگری ایران رد کراچی در زمینه معرفی بازار این کشور به تولیدکنندگان ایرانی بیان کرد و افزود: طی سال جاری بیش از هشت میلیون متر مربع کاشی و سرامیک به پاکستان صادر شده است.
این دیپلمات ایرانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بازار پاکستان به خصوص ایالت سند، مقصدی قابل توجه برای صادرکنندگان کالاهای ساختمانی است، از تولیدکنندگان ایرانی برای حضور در این بازار و صاردات کالاهای با کیفیت خود دعوت کرد.
محمدی در بخش دیگری از سخنانش با تشریح دلایل رونق نگرفتن بازار پاکستان برای صادرکنندگان ایرانی، افزود: وجود دیدگاه سنتی به بازار پاکستان، برخی تحریم های بانکی و نشناختن بازار از سوی صادرکننده ایرانی از این دلایل است.
وی تصریح کرد: در مقطعی از زمان از بازار کالایی پاکستان غافل شدیم و این بازار از سوی دیگر کشورها تغذیه شد، ولی واقعیت امر این است که جمعیت 200میلیونی پاکستان و جمعیت بیش از 20 میلیون نفری شهر کراچی بازار خوبی برای صادرات همه کالاهای ایرانی است.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان از مواد غذایی و خوراکی، محصولات لبنی، شیرینی و شکلات و محصولات ساختمانی به عنوان محصولات ایرانی مشتری پسند در بازار پاکستان نام برد و گفت: تولید کنندگان و صادرکنندگان کالاهای ایرانی به دلیل دارا بودن مزیت های هم مرزی دو کشور می توانند از این بازار به نحو مطلوب استفاده کنند.

***رفع موانع بانکی تجارت، خواسته اصلی فعالان اقتصادی دو کشور
بازرگانان اتاق ایران و پاکستان در نشست های خود با مسئولان اقتصادی ایران یا پاکستان، رفع موانع بانکی تجارت دو کشور را به عنوان خواسته اصلی خود خواستار شده اند.
به عنوان مثال، نمایندگان و اعضای عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در نشست اخیر خود در کویته مرکز ایالت بلوچستان، رفع موانع بانکی تجارت میان دو کشور را برای گسترش مبادلات دوجانبه، خواستار شدند.
در چنین شرایطی عزم جدی دولت برای حل و فصل چالش های تجاری میان دو کشور و برگزاری نشست های دوره ای و مکرر میان فعالان بخش خصوصی و تجار دو کشور ایران و پاکستان به عنوان ضروری ترین نیازی است که می تواند زمینه های لازم برای تحریک مناسبات اقتصادی ایران و پاکستان را فراهم کند.
'علی لاریجانی ' رییس مجلس شورای اسلامی کشورمان که اخیرا به اسلام آباد پایتخت پاکستان سفر کرده بود در دیدار با مقامات پاکستانی از جمله رئیس کل بانک مرکزی پاکستان خواستار اقدام عملی برای رفع موانع بانکی میان دو کشور شد و گفت: توافقات دو جانبه باید در عرصه عملیاتی خود را نشان دهند.
رئیس مجلس ملی و رئیس کل بانک مرکزی پاکستان نیز وعده دادند که به سرعت در مسیر رفع موانع بانکی موجود گام بردارند.
آمار رسمی موجود درخصوص حجم صادارات و واردات میان ایران و پاکستان، حاکی است در سال 1394، کل مبادلات تجاری رسمی میان دو کشور 861 میلیون دلار بوده است.این رقم در سال 1395 سیر صعودی خود را آغاز کرد.
حجم تجارت دو سویه میان ایران و پاکستان در سال 1395 به بیش از یک میلیارد و 150 میلیون دلار افزایش یافت. انتظار می رود در پایان سال جاری، تجارت میان دو کشور نسبت به سال گذشته نیز افزایش یابد.
ارزش اقلام صادراتی ایران به پاکستان در سال 1395 بیش از 795 میلیون دلار و واردات از این کشور همسایه حدود 365 میلیون دلار بود
برچسب ها: پاکستان ، صادرت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: