کد خبر: ۱۲۳۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۶ - 13 January 2018
تورم پنهان، تورمی است که ابتدا خریدار متوجه آن نمیشود که این تورم نیز خود به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌گردد.
 بانكداري ايراني -تورم پنهان، تورمی است که ابتدا خریدار متوجه آن نمیشود که این تورم نیز خود به دو دسته کمی و کیفی تقسیم می‌گردد.
 
به گزارش  میزان، تورم را اگر به معنای رشد مستمر و ملایم سطح عمومی قیمت ها تعریف نماییم، میتوان آن ره به دو نوع تقسیم بندی کرد. 1. تورم آشکار و 2. تورم پنهان.

تورم آشکار همان نرخ تورمی است که متناوبا از سوی نهادهای مسئول و به صورت ماهانه ارائه میگردد و همان افزایش قیمتی است که در بازار کالا و خدمات اتفاق می افتد.

اما تورم پنهان، تورمی است که ابتدا خریدار متوجه آن نمیشود. برای مثال قیمت یک پنیر بسته بندی شده نسبت به ماه قبل هیچ افزایش نداشته است، اما خریدار بعد از خرید آن و باز نمودن بسته، متوجه میشود که محتویات درون آن کم شده است. حال اگر یک کالا به لحاظ کیفی هم دچار افت شده باشد، مصداق همان تورم پنهان خواهد بود.

از این رو تورم پنهان نیز به دو نوع کمی و کیفی تقسیم میگردد. که نوع کمی آن بیشتر در مورد کالاهای بسته بندی و نوع کیفی آن در مورد کالاهای غیربسته بندی اتفاق می افتد.

تورم پنهان در مواقعی بروز بیشتری پیدا میکند که بنگاه تولیدی مجبور به افزایش قیمت کالای خود است، اما سیستم نظارتی در آن کشور اجازه آن را به او نمیدهد، از این رو وی پنهانی قیمت کالای خود را افزایش میدهد.

تجربهٔ کنترل‌های فوری که معمولاً در زمان جنگ و نیز بلافاصله بعد از آن اعمال می‌شوند، منجر به ایجاد تمایز بین تورم نهان و تورم آشکار شده‌است. بدین ترتیب مشخصهٔ وضعیت تورم نهان این است که قیمت‌ها و احتمالاً نیزحقوق‌ها از طریق اعمال کنترل‌های مستقیم ثبت می‌شوند، حال آن که در وضعیت تورم آشکار چنین کنترل‌هایی اعمال نمی‌شود.

فرمول محاسبه تورم به شرح زیر است:

میزان افزایش نقدینگی - (تورم + رشد اقتصادی) = تورم پنهان
برچسب ها: تورم پنهان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: