کد خبر: ۱۲۳۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۶ - 13 January 2018
طی 5روز گذشته هربار که به انتهای کار رسیدیم تا کشتی خاموش شود، متاسفانه مجددا دوباره اطفای حریق روز از نو و روزی از نو شروع شد.
 بانكداري ايراني - طی 5روز گذشته هربار که به انتهای کار رسیدیم تا کشتی خاموش شود، متاسفانه مجددا دوباره اطفای حریق روز از نو و روزی از نو شروع شد.

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم هادی حق‌شناس استاد دانشگاه، آورده است: از عصر شنبه هفته گذشته حدود ساعت 8 شب به وقت تهران که نفتکش ایرانی دچار حادثه شد تا به امروز همه دستگاه‌های اجرایی اعم از سازمان بنادر، وزارت امور خارجه، شرکت ملی نفت، سفارت ایران در پکن و کنسول ما در شانگهای همه وارد ماجرا شدند. اما یک واقعیت تلخ وجود دارد و آن اینکه این کشتی حامل 115 هزار تن مواد بین بنزین و گاز با درجه اشتعال فوق‌العاده بالاست که در لحظه برخورد، آتش گرفته است. طی 5روز گذشته هربار که به انتهای کار رسیدیم تا کشتی خاموش شود، متاسفانه مجددا دوباره اطفای حریق روز از نو و روزی از نو شروع شد. یک تیم تجسس نجات اعزام شده و در بندر شانگهای آماده است که به محض اینکه اطفای حریق به اتمام رسید، وارد کشتی شوند. 

از طرفی دیگر این کشتی به سمت آب‌های ژاپن حرکت کرده است. در واقع وارد حریم انحصاری-اقتصادی آب‌های ژاپن شده اما این مسئولیت چین را کم نمی‌کند چون در آب‌های چین این اتفاق افتاد، آنها متولی اطفای حریق و نجات خدمه هستند. اما از همان روز اول ما از کشورهای دیگر هم درخواست کمک کردیم. الان دو تا یدک‌کش ژاپنی در منطقه حاضر هستند. ضمنا شرکت ملی نفتکش از مشاورهای هلندی برای اطفای حریق استفاده می‌کند. یعنی آن مشاورها درحال حاضر در مرکز تجسس نجات شانگهای حضور دارند. 

سازمان بنادر هم هیاتی اعزام کرده است. شب گذشته وزیر رفاه که از طرف رئیس جمهور مسئول بررسی سانحه رخ داده است به همراه مدیرعامل سازمان بنادر و تعداد دیگری از همکاران به بندر شانگهای اعزام شدند تا اوضاع را پیگیری کنند. ما از همان ابتدا از طریق مرکز تجسس و نجات بندرعباس به همه کشورهای منطقه بلااستثناء اعلام کردیم که کشتی‌های عبوری به دریای چین در فاصله 155 مایلی این سانحه، مواظبت و کنترل کنند که احیانا اگر افرادی را در قایق‌های نجات ببینند، اطلاع دهند. احتمال می‌دهیم خدمه داخل کشتی باشند. 

اشکالی که وجود دارد این است که چینی‌ها عملیات شب را متوقف کرده‌اند. ادله آنها هم این است که شب‌ها ایمن نیست و آب و هوا هم چندان مساعد نیست. همین دیروز موج دریا تا ارتفاع 6، 7 متر هم رسیده است. وقتی کشتی مشتعل و منفجر می‌شود گازهای سمی فراوانی هم اطرافش وجود دارد. این درحالی است که ما از چینی‌ها درخواست کرده بودیم که 24 ساعته این عملیات را انجام دهند. دیروز بعد از اینکه با سفیر ژاپن ملاقات کردیم همین درخواست را از آنها هم داشتیم. ضمن اینکه در ملاقات خانواده‌های خدمه کشتی حادثه دیده درخواست‌های آنها را مجددا به مقامات چین و ژاپن منعکس کردیم. آنها دل‌نگران و چشم به راه عزیزانشان هستند.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،10،23
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: