کد خبر: ۱۲۳۶۴۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۸ - ۲۰ دی ۱۳۹۶ - 10 January 2018
احتمال خروج آمریکا از برجام چندان جدی نیست اما در هر صورت ایران باید احتمال هر سناریویی را از سوی ترامپ مورد بررسی قراد دهد. بر اساس سلسه قرائنی احتمال خروج آمریکا از برجام تقویت شده‌است. البته سلسله اتفاقاتی در کنار این احتمال می‌‌تواند به خروج قطعی آمریکا از برجام منتهی شود.
  بانكداري ايراني -احتمال خروج آمریکا از برجام چندان جدی نیست اما در هر صورت ایران باید احتمال هر سناریویی را از سوی ترامپ مورد بررسی قراد دهد. بر اساس سلسه قرائنی احتمال خروج آمریکا از برجام تقویت شده‌است. البته سلسله اتفاقاتی در کنار این احتمال می‌‌تواند به خروج قطعی آمریکا از برجام منتهی شود.

نصرت‌ا... تاجیک سفیر سابق ایران در اردن در سرمقاله ای در روزنامه آرمان، نوشت: هر چند عکس این موضوع نیز دور از ذهن نیست اما تا این لحظه تصویر روشنی از خروج یا عدم خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران به وجود نیامده است. قدر مسلم ایران باید با این نگاه به مواجهه با این احتمال بپردازد که طرف مقابل کشورمان جامعه بین‌المللی است.

ایران نباید واکنشی رفتار کند و با ارتباط با سایر ذی‌نفعان در توافق هسته‌ای زهر احتمالی خروج آمریکا از برجام را بگیرد. طبیعتا در صورت خروج آمریکا سلسله مشکلاتی برای ایران به وجود خواهد آمد. به خاطر نقش آمریکا در اقتصاد جهان در صورت عملی شدن این اقدام فشار‌ها علیه کشورمان افزایش خواهد یافت. از هم اکنون باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا مشکلی در آینده به وجود نیاید. 

روش انتخابی آمریکا کشیدن ایران به سمت رو در رویی با آنهاست. در نتیجه باید طرح‌های معقولی از اکنون اتخاذ کرد تا در مقابل تحرکات آمریکایی‌ها مواضع معقول اتخاذ کنیم. سلسه تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله باخت آمریکا در جلسه جمعه گذشته شورای امینت نشان می‌دهد که ترامپ در آینده به اقدامات تند‌تری علیه کشورمان متوسل خواهد شد. آمریکا در مجموع به دنبال فشار بر ایران برای امتیازگیری است. بعد از ایجاد تحول توسط ایران در سوریه و عراق طبیعی است که ایران از سوی آمریکا با مشکلاتی مواجهه گردد. 

ایران با هماهنگی با اروپا روسیه و چین می‌تواند زهر هر اقدام احتمالی ترامپ را بگیرد. آمریکایی‌ها از ایجاد این وضعیت به دنبال اهداف بلند مدتی برای تغییر رفتار ایران هستند اما در کوتاه مدت به دنبال امتیازگیری بیشتر از کشورمان هستند. فرض آمریکا در این راستا است که در کنار مباحث هسته‌ای طبق فرمول خود با ایران رفتار کنند تا امتیاز بیشتری بگیرند. در دروان پسا داعش و دورانی که ایران درصدد بهره برداری از دستاوردهای خود در سوریه و عراق است، آمریکا علاقه‌ای به نقش مدام ایران در این دو کشور ندارد. 

از قبل هم این حدس زده می‌شد که حتی اگر در مقابل دوران اوباما در ارتباط با مسائل هسته‌ای به تفاهم برسیم آمریکایی‌ها به دنبال ادامه این روند هستند. در حال حاضر در مقابل این اقدام احتمالی آمریکا، ایران باید تصمیم اساسی و راهبردی اتخاذ کند تا تصویر و مسیر آینده خود را مشخص نماید و نباید تصمیمی بگیرد که هزینه‌های کشورمان بیش از توان شود. در مجموع باید معقول ، منطقی و دیپلماتیک رفتار کنیم.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،10،20
برچسب ها: آمریکا ، برجام
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: