کد خبر: ۱۲۳۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۹ دی ۱۳۹۶ - 09 January 2018
برخی از تحلیلگران بر این باورند که وضع دوباره تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا ممکن است به تغییر قدرت اقتصادی جهانی گسترده از آمریکا به چین کمک کند.

 بانكداري ايراني - برخی از تحلیلگران بر این باورند که وضع دوباره تحریم‌های ضدایرانی از سوی آمریکا ممکن است به تغییر قدرت اقتصادی جهانی گسترده از آمریکا به چین کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از اویل پرایس، ارتباط میان این مسائل در نگاه نخست ممکن است چندان روشن نباشد اما تلاش آمریکا برای منزوی کردن ایران در بازار جهانی باعث خواهد شد نگاه ایران به نقطه دیگری معطوف شود. از آنجا که تجارت نفت جهانی به دلار آمریکا انجام می‌گیرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا در گذشته توانست توانایی ایران برای دسترسی به سیستم مالی جهانی را محدود کند. این امر فروش نفت را برای ایران پیش از سال ۲۰۱۵ فوق العاده دشوار ساخت و میلیون‌ها بشکه  از نفت ایران از رسیدن به بازار جهانی بازماند.

با این‌همه این بار احتمالا آمریکا تنها خواهد بود. دولت ترامپ در کمپین خود برای وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران از حمایت جامعه بین‌المللی برخوردار نیست و به همین جهت تلاش واشنگتن برای منزوی کردن ایران دشواتر خواهد شد. بانک آمریکایی گلدمن ساکس چند ماه قبل پیش‌بینی کرد که تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا ممکن است بر فروش چند صد هزار بشکه در روز نفت ایران تاثیر بگذارد اما این بار بدون کمک سایر کشورهای جهان، آمریکا موفق نخواهد شد به میزان مشابه دفعه گذشته فروش نفت ایران را محدود کند.

بعلاوه برخی از تحلیلگران استدلال می‌کنند که اقدام واشنگتن برای وضع دوباره تحریم‌ها علیه ایران تنها این کشور را وامی‌دارد تا فروش نفت خود را تحت قراردادهایی به یوان به جای دلار آغاز کند. شیلدراپ، تحلیلگر ارشد کالا در شرکت SEB در این باره گفت: فعال‌سازی مجدد تحریم‌های آمریکا ممکن است باعث شود ایران نفت خود را با استفاده از قراردادهایی که براساس یوان چین است و در ۱۸ ژانویه راه‌اندازی می‌شود، صادر کند. با چنین اقدامی ممکن است جرقه فاصله گرفتن از سیستم معاملات نفت به دلار آمریکا زده شود.

چین مدتی است که در تلاش برای راه‌اندازی قرارداد معاملات آتی نفت به یوان بوده است. این ابتکار به گسترش نفوذ اقتصاد چین به عنوان رقیبی برای سلطه طولانی مدت آمریکا کمک خواهد کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد چین سرگرم برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قرارداد معاملات آتی نفت در بازار بورس معاملات آتی شانگهای در ۱۸ ژانویه است.

به گفته شیلدراپ، تهدید فزاینده تحریم‌های بانکی و دلار آمریکا علیه ایران به تنهایی ممکن است باعث شود علاقه ایران به قرارداد نفتی یوان افزایش پیدا کند. چین از چنین تحولاتی سود خواهد برد، زیرا هر چه نفت بیشتری به یوان معامله شود ارز چین به عنوان یک ارز بزرگ و حتی یک ارز جهانی بیشتر شناخته می‌شود. اگرچه دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی و همچنین ارز مورد استفاده برای معاملات نفت یک شبه عوض نخواهد شد، اما ارز آمریکا دیگر تنها ارز مورد استفاده در بازار نفت خام نخواهد بود. پیامدهای چنین اتفاقی تنها یک نگرانی از نوع امنیت ملی برای کسانی که در واشنگتن نشسته‌اند نخواهد بود. ضعیف شدن ارزش دلار ممکن است به بالا رفتن قیمت نفت منجر شود. چین در تلاش برای راه‌اندازی معاملات نفتی به یوان اشتباهاتی داشت، اما به نظر می‌رسد راه‌اندازی رسمی این معاملات تا چند روز آینده انجام خواهد شد.

در این بین، روسیه نیز اخیرا اعلام کرده اوراق قرضه به یوان که یک میلیارد دلار ارزش دارد را در سال ۲۰۱۸ خواهد فروخت که انتظار می‌رود ظهور یوان به عنوان یک ارز جهانی بزرگ را تقویت کند. اما بعید است سرمایه‌ گذاران یک دفعه جذب پترویوان شوند. کنترل‌های سرمایه در چین علاقه سرمایه‌ گذاران را محدود می‌کند. هرگونه تغییر و گذر از دلار آمریکا به یوان سال‌ها طول خواهد کشید، اما نقاط عطفی مانند قرارداد معاملات آتی نفت از جمله عوامل ضروری برای پایین‌ کشیدن دلار آمریکا از جایگاه رفیع خود خواهد بود.

واشنگتن ممکن است ناآگاهانه این تغییر را تسریع کند. دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به دنبال احیای آمریکای بزرگ است، اما تلاش وی برای منزوی کردن ایران ممکن است تاثیرات جانبی داشته باشد و سومین صادرکننده بزرگ اوپک را به سوی ارز چین جذب کرده و به نفع پکن تمام شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: