کد خبر: ۱۲۳۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۳ - ۱۸ دی ۱۳۹۶ - 08 January 2018
بانكداري ايراني - در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود عامل فشار بر دلار شد و روز شنبه حمایت سطح 4300 تومانی به‌صورت مقطعی شکسته شد.
بانكداري ايراني -دیروز هر دلار آمریکا با رشد 28 تومانی به نرخ 4348 تومان معامله شد. هفته گذشته رشد تقاضای سفته‌بازی با چاشنی رشد تقاضای محافظه‌کارانه به دلایل غیراقتصادی روند صعودی دلار را تشدید کرد. با وجود نوسان دلار به‌صورت مقطعی بالاتر از 4400 تومان روز چهارشنبه، کاهش قابل توجه حجم معاملات و شناسایی سود دلار را از سطح مزبور بازگرداند. 

در ادامه فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود عامل فشار بر دلار شد و روز شنبه حمایت سطح 4300 تومانی به‌صورت مقطعی شکسته شد. اما معامله‌گرانی که در زیان قرار گرفتند در ساعات پایانی اقدام به افزایش تقاضا کردند. موضوعی که روز یکشنبه نیز دلار را در میانه معاملات بالاتر از 4350 تومان قرار داد. اما چشم‌انداز کاهشی دلار با شناسایی سود و تداوم عرضه صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است.
 
کم‌واکنشی سکه به نوسانات دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 465 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، نوسان طلا بالاتر از 1315 دلار تا حدی عامل حمایت از سکه شد. همچنان احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و چشم‌انداز رشد شاخص دلار فشار را بر طلا حفظ کرده است. در بازار ارز پس از تشدید نوسانات دلار در هفته اخیر، شناسایی سود میان معامله‌گران و چشم‌انداز عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. اما معامله‌گران با رشد تقاضای سفته‌بازی در روزهای اخیر مانع از افت دلار شدند. بنابراین با وجود اینکه سکه در هفته اخیر تا سطح یک میلیون و 508 هزار تومان رشد داشت. شرایط احتیاطی نسبت به بازارهای اثرگذار به ویژه بازار ارز کم‌واکنشی سکه را نسبت به رشد ۲۸ تومانی دلار رقم زد.

چهارمین هفته صعود طلا

هر اونس طلای جهانی با رشد 25/ 1 درصدی و ثبت چهارمین هفته صعودی به قیمت 8/ 1318 دلار معامله شد. اونس طلا روز چهارشنبه با افت شاخص دلار به کف ۴ ماهه تا سقف ۵/ ۳ ماه (۱۳۲۵ دلار) رشد داشت. اما در ادامه رشد شاخص دلار با افت یورو (به دلیل افت نرخ تورم حوزه اروپا) و رشد بازارهای سهام آمریکا عامل فشار بر طلا شد. با وجود افت ۹/ ۹ درصدی شاخص دلار در سال ۲۰۱۷ (بیشترین افت سالانه از ۲۰۰۳) بخشی از این افت با فروکش هیجان بعد از انتخابات ترامپ بود. چشم‌انداز تقویت رشد اقتصادی با تصویب کاهش مالیات ۵/ ۱ هزار میلیارد دلاری آمریکا و احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره فشار را بر طلا حفظ کرده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۲۰ کارشناس) ۱۱ کارشناس روند صعودی، ۵ نفر روند نزولی و ۴ نفر حرکت خنثی را پیش‌بینی کردند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: