کد خبر: ۱۲۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۶ - 06 January 2018
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است در معاملات بورس کالا حضور واسطه ها نگرانی اصلی نیست بلکه نگرانی اصلی مربوط به تاثیر این افراد در کشف قیمت است؛ لذا ضرورت دارد حضور واسطه‌ها به صورت شفاف‌ در بازارهای مالی کالایی به گونه‌ای که چارچوب آن مشخص باشد، در بورس کالا ساماندهی شود.
یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است در معاملات بورس کالا حضور واسطه ها نگرانی اصلی نیست بلکه نگرانی اصلی مربوط به تاثیر این افراد در کشف قیمت است؛ لذا ضرورت دارد حضور واسطه‌ها به صورت شفاف‌ در بازارهای مالی کالایی به گونه‌ای که چارچوب آن مشخص باشد، در بورس کالا ساماندهی شود.

به گزارش ایسنا، خبرها حکایت از آن دارد که بر اساس توافق صورت گرفته با وزارت جهاد کشاورزی، طرح خرید توافقی زعفران تا پنجم بهمن امسال تمدید می شود. سیاست خرید توافقی زعفران نوعی از سیاست‌های حمایتی دولت است که در سال جاری آغاز شده تا این محصول در قالب دو سناریوی معاملاتی قطعی و سپرده کالایی در بستر بورس کالا معامله و امکان فروش صادراتی آن در بازار منسجم‌تر و شفاف‌تر فراهم شود.

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه درباره اثرات اجرای این سیاست و مزیت‌های آن برای شفافیت قیمتی و رونق معاملات این محصول و برندسازی زعفران ایرانی در بازارهای جهانی، اظهار کرد: اجرای سیاست خرید توافقی زعفران از بستر بورس کالا اقدام موثری در جهت ایجاد رونق در معاملات این محصول و شفافیت قیمتی آن بوده که می‌تواند به بسترسازی و توسعه صادرات و معرفی آن به بازارهای جهانی منتهی شود.

محمودرضا خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروزه ما در حوزه تولید و تجهیز بخش کشاورزی اقدامات متعددی انجام داده و زمان زیادی صرف کرده‌ایم اما در حوزه بازارگردانی محصولات کشاورزی چندان فعالیت مطلوبی نداشتیم؛ به طوریکه سازمان و نهادهایی شکل نگرفته‌اند که به صورت شفاف بتوانند فعالیت‌های بازارگردانی محصولات حوزه کشاورزی را دنبال کنند.

وی تاکید کرد: قطع به یقین حرکت بورس کالای ایران به سمت کارهایی از این دست و اجرای سیاست‌های این‌چنینی می‌تواند موجب انسجام و تمرکز مدیریت بازارهای کالایی شود. ضمن اینکه ارزش افزوده‌ای که در حال حاضر در بسیاری از کالاهای ایرانی وارد کشورهای خارجی می‌شود با این اقدام به جیب کشاورز و تولیدکننده داخلی می‌رود.

خواجه‌نصیری درباره نقش‌ بورس کالا در حذف واسطه‌ها و افزایش سود کشاورزان بدون حضور سفته بازار، گفت: نگرانی اصلی، حضور واسطه‌ها در معاملات نیست بلکه نگرانی اصلی از بابت تاثیر آنها در کشف قیمت محصولات است. از این رو ساماندهی حضور واسطه‌ها به صورت شفاف‌ در بازارهای مالی به گونه‌ای که در چارچوب آن مشخص شود باید در بورس کالا صورت گیرد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: باید توجه کرد که کسی در بازارهای کالایی به دنبال حذف واسطه‌ها نیست، چرا که اگر واسطه‌ها عملکرد مثبتی داشته باشند می‌توانند در ایجاد نقدشوندگی در بازار کمک کنند. ضمن اینکه این گروه از معامله‌گران در شفافیت‌ و تبدیل دارایی‌های فیزیکی به دارایی‌های مالی جهت تامین مالی می‌توانند فعالان حوزه کالایی به ویژه کشاورزان کمک کرده و تاثیرگذار باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: