کد خبر: ۱۲۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۶ - 02 January 2018
بانكداري ايراني -شرکت فرابروس ایران ، در اقدامی عجولانه و بدون اطلاع قبلی به سهامداران، در 9 دی ماه سال 1396 ، پذیرش شرکت بیمه دی را از فرابروس لغو کرده و سهامداران شرکت را در زمین و آسمان بی تدبیری خویش رها کرده است .
بانكداري ايراني -شرکت فرابروس ایران ، در اقدامی عجولانه و بدون اطلاع قبلی به سهامداران، در 9 دی ماه سال 1396 ،  پذیرش شرکت بیمه دی  را از فرابروس لغو کرده  و سهامداران شرکت را در زمین و آسمان بی تدبیری خویش رها کرده است . 

به گزارش بانكداري ايراني  ، معاون فرابورس در خصوص لغو پذیرش بیمه دی به  ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت اشاره می کند که در خصوص زیان شرکت هاست .  این اقدام شرکت فرابورس در حالی صورت می گیرد که شرکت دارای 2 میلیارد و 500 میلیون سهم در بورس بوده و هزاران نفر سهامداری این شرکت بوده  و سهامداران عمده ای چون بانک دی ، سازمان اقتصادی کوثر ، موسسه اندوخته شاهد و شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان است که صاحب میلیون سهم شرکت هستند. حال چنانچه  این سهامداران بخواهد به نقد شوندگی سهام خود بپردازند امری غیر محال خواهد بود. بنابراین برای این اقدام سازمان بورس باید چند ایراد گرفت زیرا تناقضی آشکار رخ داده و حقوق سهامداران آن تضییع شده است . 

عملکرد ضعیف فرابورس درگذشته 
شرکت بیمه دی ، در سالهای گذشته وضعیتی به مراتب بدتر از این داشته و در شرایطی بحرانی به سر می برد . به عنوان نمونه در سال 94 و 93 زیان شرکت نزدیک به 4 برابر سرمایه شرکت بود اما سازمان بورس اقدامی برای لغو پذیرش شرکت نکرد. چرا که در سال 1393 سرمایه شرکت 610 میلیارد ریال بوده اما زیان انباشته شرکت بیمه دی 2 هزار و 252 میلیارد ریال یعنی بیش از 3.5 برابر سرمایه شرکت زیان انباشته وجود داشت . 

همچنین در سال 94 نیز سرمایه شرکت 610 میلیارد ریال اما زیان انباشته شرکت یک هزار و 859 میلیارد ریال بود یعنی 3 برابر سرمایه شرکت زیان انباشته وجود داشت و شرکت  صددرصد ورشکسته بود و باید سازمان بورس اقدامی عاجل برای سهامداران می کرد ، زیرا ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد « اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود.»  این قانون در سال 1385 تصویب شده و باید تاکنون سازمان بورس اقدامی عاجل برای اجرای این قانون در خصوص شرکت ها می کرد  امادر آن دوران فرابروس هیچ اقدامی انجام نداده و اجازه داد که این شرکت در فرابورس دادوستد شود  اما حالا که شرکت وضعی به مراتب بهتر دارد و با افزایش سرمایه خود از این بحران خارج شده و ارام ارام زیان را کاهش می دهد و بعد از ابلاغ دستورالعمل جدید مبنی بر تعلیق شرکت ها ، ناگهان  شرکت فرابورس اقدام به لغو پذیرش شرکت بیمه دی کرده است .

عدم تعیین تکلیف سهامداران خرد و عمده 
نکته دیگر این که سازمان بورس متولی شفاف سازی است و قبل از هر اقدامی باید این موضوع به اطلاع سهامدارن برسد چرا برای لغو پذیرش شرکت بیمه دی هیچ اطلاعیه در کدال در خصوص صیانت از حقوق سهامداران منتشر نشده است ؟ تکلیف سهامداران شرکت چیست؟  اگر شرکت بخواهد لغو پذیرش را بپذیرد و در یک ماه آینده اقدامی انجام ندهد سهامداران چه باید بکنند ؟ چرا در این زمینه ها اطلاع رسانی نشده  و فقط به یک پیام چند سطری ناظر بسنده شده است . 


نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: