کد خبر: ۱۲۲۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۲ دی ۱۳۹۶ - 02 January 2018
مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از تصویب پیشنهاد اعطای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به زوجین برای تامین مبلغ اولیه صندوق پس انداز مسکن یکم در لایحه بودجه ۹۷ و در کمیسیون عمران خبر داد.

بانكداري ايراني - مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن از تصویب پیشنهاد اعطای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی قرض الحسنه به زوجین برای تامین مبلغ اولیه صندوق پس انداز مسکن یکم در لایحه بودجه ۹۷ و در کمیسیون عمران خبر داد.

به گزارش مهر، محمدهاشم بت شکن در حاشیه مراسم کلنگ زنی ساخت پروژه ۱۰۰ واحدی محله سرویس تهران در جمع خبرنگاران درباره تسهیلات بانک مسکن به بحث نوسازی بافت فرسوده اظهار داشت: این بانک چند مدل تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به مشتریان اعطا می کند که شامل سپرده گذاری در صندوق مسکن یکم و دریافت وام با سود ۸ درصد است. در این مدل به ازای هر یکسال سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومان به فرد وام ۸۰ میلیونی و سپرده گذاری وام ۸۰ میلیونی زوجین، در پایان یکسال ۱۶۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله پرداخت می‌شود.

وی مدل دیگر تسهیلات بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده را پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه سازان عنوان و اظهار کرد: به ازای هر واحد حدود ۶۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت می دهیم که دوره دو ساله ساخت داشته و پس از آن دوره بازپرداخت اقساطی ۱۰ ساله آغاز می‌شود.

مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن نرخ سود این تسهیلات را ۱۸ درصد دانست و افزود: در صورتی که دولت یارانه این تسهیلات را پرداخت کند سود آن به نصف (۹ درصد) کاهش می یابد.

وی مدل سوم تسهیلات بافت فرسوده را مدل اعلام شده در لایحه بودجه ۹۷ معرفی کرد و ادامه داد: بر اساس این مدل منابع دولت با استفاده از سپرده گذاری در بانکها بویژه بانک مسکن اهرم سازی می‌شود و روش آن به این صورت است که دولت ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بانکهای عامل این موضوع سپرده گذاری کرده و معادل همین عدد را بانکها تجهیز می کنند.

بت شکن تاکید کرد: مجموع این اقدامات تجهیز منابع ۵ هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود و به هر واحد مسکونی ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

وی پیشنهاد دیگری برای بودجه ۹۷ را یادآور شد و تاکید کرد: این پیشنهاد را کمسیون عمران مجلس به تصویب رسانده و بر اساس آن ۴۰ میلیون تومان اولیه صندوق مسکن یکم از طریق تسهیلات پس انداز تامین می‌شود. به این صورت که هر یک از زوجین می تواند ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه از نظام بانکی دریافت کند به این شرط که آن را در صندوق پس انداز مسکن یکم سرمایه گذاری کند.

وی گفت: بنابراین سپرده گذار می تواند در پایان یک سال دو برابر، در پایان ۲ سال ۳ برابر و در پایان سال سوم ۴ برابر سپرده اولیه تسهیلات دریافت کند. به معنای دیگر یک زوج با ۲۰ میلیون تومان سپرده بعد از ۳ سال ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن با نرخ سود ۸ درصد دریافت خواهد کرد.

بت شکن تاکید کرد: بدنبال آن هستیم پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی نرخ تسهیلات عادی خود را برای انبوه سازان و سازندگان مسکن دو واحد درصد کاهش دهیم. شرط آن هماهنگی با بانک مرکزی و تدابیر دولت است.

به گفته مدیرعامل بانک عامل حوزه مسکن این ۴ روش می تواند گره گشای معضل تامین مالی بافت فرسوده باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: